• 0

Nieuw bedrijf met vragen

Ik heb een bedrijfs/belastingtechnische vraag met betrekking tot het opstarten van een bedrijf. Onderstaand zal ik eerst een korte schets geven van hoe ik het vooralsnog zie. Vervolgens zal ik wat vragen stellen waarvan ik hoop dat er iemand is die ze kan beantwoorden:

 

Idee/situatie:

 

Ik wil naast mijn huidige baan een eigen bedrijf beginnen. Dit bedrijf heeft niet als doelstelling om direct (veel)winst te maken (zou uiteraard wel leuk zijn). Rustig opbouwen in de beschikbare tijd die ik heb om er later de vruchten van te kunnen plukken zo zie ik het. Daarom wil ik in dienst blijven bij mijn huidige baas om gewoon een vast inkomen te hebben. Een deel van mijn spaargeld wil ik vervolgens in het bedrijf steken t.b.v. voorraad, website, etc..

Mocht er geld worden verdiend door de verkoop van producten is het dan ook niet de bedoeling dat ik dit direct privé wil innen. Het mag gewoon op de rekening van het bedrijf blijven staan om de winst vervolgens weer te investeren. Net zolang totdat het mogelijk is om mijn eigen investering van spaargeld eruit te kunnen onttrekken. In eerste instantie zal ik dus geen loon of vergoeding uit het bedrijf onttrekken. Dat zal wel het geval zijn zodra er genoeg geld is verdiend om dan in ieder geval mijn investering eruit te onttrekken. De bedrijfskosten zijn erg laag omdat ik het vanuit eigen huis kan runnen en de benodigde artikelen zoals een pc, tablet, printers etc. reeds aanwezig zijn.

 

Vragen

 

 

- Is het mogelijk om een eenmanszaak op te richten zonder werknemers en zonder loonontrekkingen?

 

- Zijn er regelingen met betrekking tot het terugbetalen van een investering vanuit het bedrijf naar de persoon die er geld in heeft gestoken?

 

- Wat als blijkt dat je werkloos raakt en dit bedrijf staat op jouw naam. Het idee is dat er pas later geld wordt verdiend. Als je werkloos raakt heb je niets aan de inkomsten van het bedrijf want die zijn er niet en loop je ook een eventuele uitkering mis?

 

- Kun je het bedrijf ook op de naam van iemand anders zetten (voorbeeld: mijn vriendin)? Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat een uitkering op mijn salaris niet wordt misgelopen en je in rustig tempo (zonder direct winst te maken) verder kan met het bedrijf?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Is het mogelijk om een eenmanszaak op te richten zonder werknemers en zonder loonontrekkingen?

 

Jazeker kan dat. Alleen heeft het al dan niet naar privé onttrekken geen gevolg voor de IB-heffing: belast is de winst, wat je met die winst doet (in de zaak laten of onttrekken) is niet relevant voor de winstbepaling.

 

- Zijn er regelingen met betrekking tot het terugbetalen van een investering vanuit het bedrijf naar de persoon die er geld in heeft gestoken?

 

En aan wat voor regelingen denk jij dan?

 

- Wat als blijkt dat je werkloos raakt en dit bedrijf staat op jouw naam. Het idee is dat er pas later geld wordt verdiend. Als je werkloos raakt heb je niets aan de inkomsten van het bedrijf want die zijn er niet en loop je ook een eventuele uitkering mis?

 

Het hebben van een eigen bedrijf hoeft geen belemmering te zijn op het recht op WW.

 

- Kun je het bedrijf ook op de naam van iemand anders zetten (voorbeeld: mijn vriendin)? Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat een uitkering op mijn salaris niet wordt misgelopen en je in rustig tempo (zonder direct winst te maken) verder kan met het bedrijf?

 

Kunnen, ja hoor. Is het verstandig? Ik zou er niet aan beginnen. Jij bent de ondernemer, jij draagt de verantwoordelijkheid. Daar ga je geliefden niet mee opzadelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie, met betrekking tot een uitkering. Ik had dit uitgezocht en hoorde van het UWV dat je ofwel een uitkering krijgt ofwel je werkt in je eigen bedrijf. Er zijn wel tussenvarianten zoals:

- een periode dat je vrij bent gesteld van solliciteren en je kunt richten op het bedrijf. Mocht je daarna doorgaan met het bedrijf dan vervalt je recht op uitkering

- Een percentage van de tijd dat je in het bedrijf steekt gaat dan van je uitkering af.

 

 

Een andere vraag, in hoeverre hebben de inkomsten uit de eenmanszaak invloed op je privé belastingaangifte etc. in het geval van geen financiële onttrekking uit het bedrijf?

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer met een eenmanszaak betaal je belasting over je winst middels de aangifte inkomstenbelasting. Het maakt voor deze winstberekening niet uit of je €0 uit je bedrijf haalt of €10.000. Je blijft dus over de gehele winst belasting betalen ongeacht wat je er uit onttrekt.

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, maar moet ik ook inkomstenbelasting betalen wanneer ik geen geld onttrek uit het bedrijf? Uiteindelijk zit het geld dan in het bedrijf en heb ik het niet privé.

 

Mocht ik alsnog privé de aangifte doen voor inkomstenbelasting moet het dan bij inkomsten uit overige werkzaamheden denk ik? Met betrekking tot de tijd die ik erin steek, zal dit ongeveer 10 a 15 uur per week zijn. Ik voldoe daarmee niet aan de 1250 urennorm (geen recht op startersaftrek en investeringsaftrek).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie, met betrekking tot een uitkering. Ik had dit uitgezocht en hoorde van het UWV dat je ofwel een uitkering krijgt ofwel je werkt in je eigen bedrijf.

 

Dat is veel te kort door de bocht. Als jij al langere tijd voor je eigen bedrijf werkt kun je en volledig WW en volledig werken in je eigen bedrijf. Er zijn hier op HL ondernemers die én 40 uur recht hadden op WW en 40 uur werkten in de eigen onderneming. Zie onder meer dit artikel van Judex, en dan met name de vijde pijl (bijverdienste).

 

Een andere vraag, in hoeverre hebben de inkomsten uit de eenmanszaak invloed op je privé belastingaangifte etc. in het geval van geen financiële onttrekking uit het bedrijf?

 

Zoals ik al schreef, onttrekken of irrelevant. Belast is de winst. De winst wordt bepaald door van de omzet de kosten af te trekken. Dat bedrag wordt meegenomen in de IB. En investeringen zijn geen kosten, het investeren in het bedrijf met de winst levert in beginsel geen lagere winst op.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, maar moet ik ook inkomstenbelasting betalen wanneer ik geen geld onttrek uit het bedrijf? Uiteindelijk zit het geld dan in het bedrijf en heb ik het niet privé.

 

Dat is het nadeel van een eenmanszaak, zakelijk en privé zijn verweven.

 

Mocht ik alsnog privé de aangifte doen voor inkomstenbelasting moet het dan bij inkomsten uit overige werkzaamheden denk ik?

 

Nou, ik zelf denk aan winst uit onderneming in plaats van Resultaat uit overige werkzaamheden. Tenminste, als je serieus aan

Een bedrijf gaat werken,

 

Met betrekking tot de tijd die ik erin steek, zal dit ongeveer 10 a 15 uur per week zijn. Ik voldoe daarmee niet aan de 1250 urennorm (geen recht op startersaftrek en investeringsaftrek).

 

Dat je geen recht hebt op deze faciliteiten betekent nog niet dat je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, maar moet ik ook inkomstenbelasting betalen wanneer ik geen geld onttrek uit het bedrijf? Uiteindelijk zit het geld dan in het bedrijf en heb ik het niet privé.

 

Mocht ik alsnog privé de aangifte doen voor inkomstenbelasting moet het dan bij inkomsten uit overige werkzaamheden denk ik? Met betrekking tot de tijd die ik erin steek, zal dit ongeveer 10 a 15 uur per week zijn. Ik voldoe daarmee niet aan de 1250 urennorm (geen recht op startersaftrek en investeringsaftrek).

 

 

 

Ja je moet ook inkomstenbelasting betalen als je geen geld onttrekt uit je bedrijf. Je betaald belasting over de winst, niet over de onttrekking.

 

Of het onder resultaat uit overige werkzaamheden valt of onder winst uit onderneming is afhankelijk van de omstandigheden. Ook als je minder dan de urennorm werkt kan je voor de inkomstenbelasting aangemerkt worden als ondernemer en dus moet je aangifte over winst uit onderneming doen. Je hebt dan echter geen recht op de ondernemersfaciliteiten zoals bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek, fiscale oudedagsreserve en startersaftrek (de investeringsaftrek (KIA) valt hier dan weer niet onder).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.