• 0

Import vanuit china, Start eigen bedrijfje

Beste forumbezoekers,

 

Ik ben 1e jaars student Commerciële economie. Omdat ik altijd al wat handel heb gehad lijkt het me erg leuk een bedrijfje op te richten naast mijn school. Ik wil graag fitness artikelen importeren vanuit China. Nu heb ik een aantal wholesalers gevonden die mij voor een goede prijs spullen kunnen aanbieden. Hier beginnen voor mij de problemen.

 

Ik heb een aantal vragen die ik hoop beantwoord te krijgen door dit forum. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik vind het moeilijk de juiste info te vinden en hoop dat er iemand met ervaring mij kan helpen.

 

Stel dat ik 50 stuks van een product wil importeren. Dit product weegt 100 kilo per stuk. Dus 5000 kilo totaal.

 

De meeste bedrijven leveren FOB dus ik moet zelf een bedrijf vinden die het voor mij naar de Rotterdamse haven wil verschepen. Vanuit de haven is het geen probleem het in mijn woonplaats te krijgen want mijn broer heeft een klein trainsport bedrijfje.

 

1.Nu wilde ik weten wat ik moet betalen aan aanvullende kosten m.b.t mijn zending. (douane kosten? Btw? etc.)

2.Is het gewicht een probleem bij een zending, of is een container een container en vol is vol.

3.Wat voor ondernemingsvorm zouden jullie overwegen. Ik denk dat een eenmanszaakje voldoende is op het begin. Mocht het ooit groter worden kan ik altijd nog verder kijken. Ik verwacht 30.000 euro op jaarbasis om te zetten. Ik ben bezig met een ondernemingsplan.

4.Moeten er nog keurmerken etc verbonden zijn aan de producten die je verkoopt i.v.m aansprakelijkheid.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Splash,

 

1) Als je de goederen FOB koopt dan krijg je verder qua kosten nog te maken met:

- Zeevracht

- Afhandelings kosten Rotterdam

- Douane afhandelings kosten

- Invoerrechten

- BTW(deze kan je als bedrijf terug vragen of verleggen naar je aangifte via een art 23 vergunnig

2) Je kan in een 20ft container ca 28ton laden en in een 40ft 26ton. Let wel dat vanaf een bepaald gewicht er een toeslag bij komt

3) Deze vraag laat ik even over aan de financiele experts maar lijkt mij dat in een begin stadium een eenmanszaak ok is. Maar weeg altijd zaken goed af.

4) Indien jij importeur bent ben je altijd aansprakelijk mbt de product veiligheid. Indien de apparatuur in elkaar stort tijdens de fitness en iemand komt er door te overlijden kan je wel eens een erg vervelend probleem krijgen

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Robbert, inderdaad ik twijfel ook over de risico's een eenmanszaak lijkt me voor nu een goede optie maar ik ga me in de toekomst beter laten informeren over de ondernemingsvorm. Ondernemen is nooit zonder risico maar wanneer er inderdaad iets fout gaat kun je denk ik beter een BV hebben dan een Eenmanszaak. Vanaf welk bedrag is een BV fiscaal interessant?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laat ik voorop stellen dat ik geen risico expert ben, maar een BV is ook niet de heilige graal wat risico afdekking. Tuurlijk is het een middel om bepaalde risico's te verminderen. Maar met een goede verzekering zou je ook al een heel eind in de goede richting kunnen komen. Zeker een punt om je over te laten adviseren.

 

Wat betreft het fiscale omslagpunt, deze ligt (afhankelijk van de situatie) ergens rond een winst van 130-150k op jaarbasis.

Link naar reactie
  • 0

Beste Slash,

 

50 producten maar? Is dat wel de moeite waard om uit China te laten komen? Kan je niet beter opzoek gaan naar een andere leverancier in Europa of Nederland? Voor een kleine hoeveelheid lijkt het mij persoonlijk te veel gedoe om te gaan importeren.

 

Ga anders eens bij een Nederlandse leverancier langs om te vragen wat voor een speciale prijs jij krijg als je X aantal apparaten afneemt. Misschien geven ze dan direct wel een leuke deal waardoor jij je nieuwe business kan beginnen. Dan kan je na je eerste verkopen kijken hoe het loopt en misschien groter importeren uit China!

 

In ieder geval veel succes ermee! En hou ons op de hoogte.

 

Niels

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om heel eerlijk te zijn zou ik als ik jou was (mits dat kan) met het inkopen van één of twee van deze producten beginnen. Weinig investeren en zien of het gaat lopen. Zo niet dan kost het je weinig geld. Zo ja, dan weet je dat je op de goede weg zit (en blijf je niet ineens met 50 - waarschijnlijk - dure producten in de maag zitten). Ik zou me dan ook nog niet inschrijven bij de KvK tot het echt goed begint te lopen. Belastingdienst geeft zelf ook aan dat dit toegestaan is mits je de inkomsten opgeeft als inkomsten uit overigen.

 

Dit is hoe wij vanaf vorig jaar een eigen bedrijf gestart zijn (ook als student), momenteel doen we 200.000 euro omzet.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.