• 0

Wellnessbedrijf beginnen?

Hallo,

 

Ik zou graag feedback willen hebben over mijn plan, of dit haalbaar is, of ik op de juiste weg zit en alles wat jullie er maar over willen zeggen.

 

Mij plan is dat ik naast mijn huidige onderneming (IT) een nieuw bedrijf beginnen in een geheel andere bedrijfstak (Wellness branche). Ik ben hier al een jaar mee bezig en heb al veel voorwerk gedaan, dus weet goed hoeveel het gaat kosten en wat erbij komt kijken. Ik ga me onderscheiden door me te richten op een niche doelgroep. Deze doelgroep heb ik reeds kunnen bereiken (persoonlijk contact/sociale media) en ze staat zeer positief tegenover mijn plannen.

 

Nu heb ik zelf een bedrag privé en in mijn holding BV zitten wat ik hiervoor wil gebruiken. Daarnaast wil ik een deel via crowdfunding binnen halen. En het laatste deel bij de bank lenen.

 

Omdat het om een grote investering gaat is een kooppand of nieuwbouw de verstandigste keuze. Echter komt hier dan weer een hypotheek bij om de hoek kijken.

 

Kortom een project waarbij veel geld gemoeid is. Maar waar uiteindelijk ook een mooie winst mee te realiseren is.

 

Kooppand/nieuwbouw: waarschijnlijk tussen de € 500.000-750.000

Bouwkosten: €350.000

Eigen geld: €130.000

 

Ik ga in mijn plannen er vanuit dat ik vanaf het 2e jaar winst maak en het 3e jaar maximaal draai. Jaar 3: €460.000 omzet en € 130.000 netto bedrijfsresultaat.

 

Alvast bedankt voor jullie commentaar!

 

Met vriendelijk groet,

 

Jurien

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar wil je precies feedback op dan? Je hebt een idee, je hebt een plan, je bent enthousiast, je hebt financiering of denkt die te krijgen, en je vertelt heel weinig over het idee zelf. Volgens mij heb je zelf al een goed idee dus :)

 

Beste Jeroen,

 

Haha goede vraag. Het businessplan en financieel plan zijn bijna af. Maar dan.. Ik loop een beetje vast op het praktisch vlak..

 

Er zijn zoveel partijen die erbij komen kijken.. Architect, aannemers, wellness leverancies, gemeente, banken, investeerders enz.. Waar begin ik?!

 

Gr,

Erik

Link naar reactie
  • 0

Beste Jurien,

 

Welkom op het forum.

 

Je kunt de kostenkant verder verfijnen, maar... je hebt ongeveer een miljoen nodig van de bank en maar 130K eigen geld. Met dat gegeven kun je vast eens met de bank gaan praten, maar ik denk dat het heel moeilijk wordt. Goed plan of niet, het bestaat alleen op papier dus het is een groot risico. Een risico omdat het afhankelijk is van jou als ondernemer en afhankelijk van klanten in een nog aan te boren niche. Er is een groot verschil tussen potentiele klanten die ergens positief tegenover staan en werkelijke klanten die ook echt geld komen uitgeven.

 

Misschien is je concept ook in te praktijk te beproeven met minder geld. Misschien door een bestaand wellness pand te huren? In deze sector gaat wel eens wat failliet, misschien kun je het vrijkomende pand dan een jaartje huren en als "proof of concept' gebruiken. Als je daarmee aan kunt tonen dat je plan werkt, wordt de financiering al een stuk makkelijker.

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hai, hoe zie je zelf de opbouw van de financiering? Je hebt ongeveer een miljoen nodig, 130k eigen geld en je wilt een deel met crowdfunding binnen halen? Welk deel denk je dan aan? En ben je naast de bank nog op zoek naar andere investeerders?

 

Ik zou persoonlijk eerst een businessplan maken met een stevige financiële paragraaf waarin je ook duidelijk kunt maken hoe je de financiers (crowdfunders, banken, investeerders) kunt terugbetalen en/of belonen. Het moet overduidelijk zijn dat het kan, anders zal een bank er niet in stappen. Dus dat lijkt me stap 1.

 

Om dit goed te doen, heb je inderdaad behoorlijk uitgewerkte plannen nodig qua pand en dergelijke om echt de kosten te weten, dus een deel van jouw 130k zal op gaan aan het uitwerken van je plannen gok ik.

 

En hoeveel tijd gaat dit kosten voordat je kunt opstarten en waar ga je in de tussentijd van leven? Ik denk dat 130k snel op is vooraf.

 

Ben benieuwd hoe jij dat ziet?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jurien,

 

Ik ben benieuwd waarom je naast huidige IT-onderneming een nieuwe business met een andere markt wilt beginnen. Een alternatief is eerst je huidige business verkopen en dan iets nieuws starten. Nu dreigt het gevaar dat je niet genoeg tijd en/of energie hebt om beide bedrijven te managen.

 

Mijn ervaring: succesvolle entrepreneurs hebben focus.

 

Succes,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

ik ben benieuwd naar je bizz-plan. Ik heb zelf gewerkt als boekhouder in de Wellness en binnen 2 jaar winst draaien is zeker in deze tijd erg rooskleurig.

Waar veel mensen zich op verkijken in deze tak van sport zijn de hoge vaste kosten. Niet alleen energiekosten, maar vooral ook de onderhoudskosten en personeelskosten. Je draait minimaal met 2 ploegen op een dag, dus je zulf al het personeel dubbel moeten hebben: van horeca personeel tot massage en onderhoudspersoneel. Ook is een miljoen best wel laag ingeschat als benodigd beginkapitaal.

Mijn advies: Praat eens met een conculega die ook net begint/begonnen is........ Leer van zijn/haar startproblemen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar thermen binnen den maas ... deze begint volgend jaar en heeft zijn pand bijna klaar....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor het commentaar. Ik wil toch wat meer kwijt over wat ik doe en wat mijn plannen zijn. Want dit werpt toch wat nieuw licht over de zaak denk ik.

 

Mijn huidige bedrijf is actief in de sex business, dus lastiger te verkopen helaas. Maar dit is ook niet nodig, we verdienen momenteel goed en hebben er weinig werk aan, dus vandaar dat ik er makkelijk iets naast kan doen.

 

Betreft de niche waar ik het over had voor het Wellness project, dit is niet een nieuwe groep die ik ga aanboren, het concept bestaat al in andere plaatsen en is een bewezen concept. En ja.. ook gerelateerd aan de sex branche...

 

Ik ben alleen bang dat ik het bij de bank niet ga redden of denken jullie dat wel mee gaat vallen? Ik kom uiteraard met een gedegen businessplan en financiële onderbouwing. Daarnaast loopt mijn huidige bedrijf al 10 jaar stabiel.

Link naar reactie
  • 0

Even los van of de bank wil financieren vanwege de branche, geen ervaring mee, kun je zelf uitrekenen of en hoe je het allemaal gaat betalen. Gaat het je lukken om het bijvoorbeeld binnen 5 jaar terug te betalen terwijl je ook rente betaalt? Maak een financieel plan en dan heb je al een groot deel van de antwoorden. Aflossen doe je van het netto geld dat overblijft, valt niet onder de kosten (voor de zekerheid, dit foutje wordt wel eens gemaakt).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.