• 0

2012 teruggaaf BTW en betalingen in 2013 gestort gekregen, welk jaar opvoeren?

Beste Forumbezoekers,

 

Op het moment druk bezig met de administratie zoals vele van de ondernemers onder ons.

 

De titel zegt het al. Ik ben benieuwd in welk jaar ik de BTW die ik heb teruggekregen van kwartaal 4 2012 moet opvoeren. Evenals facturen die zijn verstuurd in 2012 en zijn betaald door klanten in begin 2013.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die btw staat eind 2012 als 'te ontvangen' bedrag op je balans. Het is geen opbrengst. Een eventueel voordeel van de Kleine Ondernemersregeling (KOR) is wel een opbrengst en hoort bij je winst van 2012.

 

Facturen die eind 2012 nog niet betaald waren, staan als 'debiteur' op je balans. De opbrengst valt geheel in 2012.

 

Ook geheel in 2012 valt de omzet die je al in 2012 gerealiseerd hebt (je had het werk al verricht) maar pas in 2013 factureerde. Dat heet 'onderhanden werk'.

 

Succes!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Miramar,

 

Zoals Marcel aangeeft is het betalen en ontvangen van BTW een balanspost.

Zelf bijhouden van de boekhouding wordt vaak gepromoot (om kosten te besparen etc) maar als je er te weinig vanaf weet, dan is het op den duur een uiterst kostbare zaak.

 

Het lijkt me handig als je tussentijds de gemaakte boekingen laat controleren en/of iemand anders (online) over je schouders mee laat kijken. Succes.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle antwoorden!!

 

Marcel S, we komen weer een stap verder zo nogmaals dank

 

HeRaFin, we zouden het liefst alles uit handen geven maar je moet het wel kunnen betalen. Maar goed, dat betaald zich dan wel terug horen we vaak. Dat is mooi maar levert het misschien nog meer op als je het in eigen handen houdt? Een eindeloze discussie die ik hier niet hoef te voren.

Bedankt voor de tip in ieder geval, misschien dat we volgend jaar iemand mee laten kijken.

 

Zeker aan het begin van je ondernemerschap en in deze tijden wens ik iedereen die het zelf moet doen veel succes!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.