Amazon Prime Air pakjes per drone afleveren - goed idee?

Aanbevolen berichten

Beide methodes hebben hun voor- en nadelen natuurlijk.

 

Bij vervoer over de weg heb je eenvoudigere cq bekendere techniek, maar nadeel van andere weggebruikers en beperking tot aanwezigheid van wegen.

 

Door de lucht heb je minder last van ander verkeer met een bestaand, geautomatiseerd, systeem dat botsingen voorkomt. Het is wel nieuwe techniek die verder ontwikkeld moet worden en waar men aan moet wennen, maar het heeft geen last van files en vliegt ook waar geen wegen zijn.

 

Dat laatste is in dichtbevolkt nederland niet zo'n enorm voordeel, maar in dunbevolkte gebieden mogelijk wel. Denk bijvoorbeeld aan scandinavie buiten de grote steden waar heuvels, meren en dergelijke behoorlijk in de weg liggen tenzij je er gewoon overheen vliegt.

Link naar reactie

Ja, ok maar is een dunbevolkt buitengebied dan zo'n grote markt dat investeren in drones dan verantwoord is?

 

Stel u voor dat een landbouwer een hydraulische cilinder van 100kg bestelt voor zijn tractor, daar heb je al een serieuze drone voor nodig :)

Dan wordt er beter geleverd via taxi/koerierdienst aan 2 à 3€/km.

 

Ik vraag me af hoe lang het nog zal duren totdat men verschillende tarieven zal rekenen voor levering in de stad of buitengebied.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Stel u voor dat een landbouwer een hydraulische cilinder van 100kg bestelt voor zijn tractor, daar heb je al een serieuze drone voor nodig :)

Ik weet heel toevallig dat er in buitengebieden ook mensen wonen die geen boer zijn (en ook boeren die andere dingen online bestellen dan landbouwvoertuigen) en een pakketje bij mij bezorgen betekent (afhankelijk van hoe up-to-date de navigatie is) een kilometer of 2 a 3 omrijden. ;)

 

Met de miniscule marge die er nu op de bezorging van een pakketje zit wordt het denk ik snel lucratief om een drone van een paar honderd euro aan te schaffen die vervolgens jarenlang 1 voor 1 die pakketjes kan bezorgen.

 

Link naar reactie

Er zit logica in de manier waarop we met z'n allen logistieke systemen opgezet hebben. Zo fungeren veel winkels als lokale opslag- en afhaalcentra waarbij de laatste kilometers door de consument zelf afgelegd worden. De gedachte dat die laatste kilometers voor dezelfde prijs door bezorgdiensten of drones afgelegd kan worden, is een misvatting. Er wordt flink verlies gemaakt op vrijwel alle online verkoop van levensmiddelen en er wordt verlies gemaakt op de meeste online verkoop van kleding en schoeisel.

 

Drones veranderen daar niks aan.

 

Een vliegende drone moet bovendien heen-en-weer voor elk pakketje. Een bezorger kan een auto vol pakjes meenemen. En straks kan zo'n dromobiel zonder bezorger zelf z'n weg vinden door het platteland.

 

Terreur zaaien zijn ze wel goed in!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Met de miniscule marge die er nu op de bezorging van een pakketje zit wordt het denk ik snel lucratief om een drone van een paar honderd euro aan te schaffen die vervolgens jarenlang 1 voor 1 die pakketjes kan bezorgen.

 

 

Ik denk niet dat je hier spreekt van drones van een paar honderd euro, maar eerder van tienduizenden per stuk aan aanschafwaarde. Uiteraard is dat gewoon vergelijkbaar met de kosten van een bestelbusje, en als zo'n ding zonder chauffeur/piloot kan werken nog steeds voordeliger.

 

Als het iets van 100 kilogram is gaat de (pakket)post dat ook niet bezorgen. Daarvoor moet je nu ook een koerier inschakelen die het waarschijnlijk op een pallet gaat bezorgen.

 

Drones zijn goed voor specifieke toepassingen, zoals het snel vervoeren van relatief lichte payloads over afstanden van (tientallen) kilometers.

 

Militaire drones zijn geheel andere apparaten. Die kun je wel gebruiken voor het bezorgen van payloads, maar dan met name met mach 0.5 dwars door je dak ;)

Link naar reactie

Bottom line is natuurlijk ook dat je altijd levert door de lucht, en iets zwevend laten vervoeren is gewoon erg duur in de brandstofkosten. Met wieltjes over de grond is een stuk efficiënter.

Verder is bezorging altijd handiger via een uitventsysteem, je wagen volgooien in het DC en dan je route rijden, in plaats van Dronebezorging die een pakketje levert, en dan leeg weer terugvliegt naar de centrale plaats.

Link naar reactie

Vooralsnog is het in Nederland niet toegestaan om in de bebouwde kom te vliegen.

 

Daarnaast speelt er een ander veiligheidsaspect dat verder gaat dan een storing, nl. sabotage/hacking.

 

Ik denk dat er in sommige situaties een mengvorm kan ontstaan waarbij in moeilijk terrein de vrachtwagen als een soort drone carrier fungeert en bijvoorbeeld 3 pakketten tegelijk kan bezorgen in een straal van x km. Maar dat is slechts een ingeving...

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Er zit logica in de manier waarop we met z'n allen logistieke systemen opgezet hebben. Zo fungeren veel winkels als lokale opslag- en afhaalcentra waarbij de laatste kilometers door de consument zelf afgelegd worden. De gedachte dat die laatste kilometers voor dezelfde prijs door bezorgdiensten of drones afgelegd kan worden, is een misvatting. Er wordt flink verlies gemaakt op vrijwel alle online verkoop van levensmiddelen en er wordt verlies gemaakt op de meeste online verkoop van kleding en schoeisel.

 

Drones veranderen daar niks aan.

 

Een vliegende drone moet bovendien heen-en-weer voor elk pakketje. Een bezorger kan een auto vol pakjes meenemen. En straks kan zo'n dromobiel zonder bezorger zelf z'n weg vinden door het platteland.

 

Terreur zaaien zijn ze wel goed in!

 

 

 

Vind ik eigenlijk wel een goede opmerking wat betreft die logica!

 

Klopt mijn vaststelling dat bijvoorbeeld supermarkten van grote ketens kleiner worden in omvang maar dat er wel meer van worden? Zodat die beter op wandel/fietsafstand te bereiken zijn door de klant?

 

Dus: eigenlijk terug naar de buurtwinkel maar dan wel in combinatie met een snelle en flexibele logistiek om lokale voorraden snel aan te vullen?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Altijd gedacht dat dit niet serieus bedoeld was. Het idee is leuk, maar of het haalbaar is, is een ander verhaal.

 

Met de wetgevingen in Nederland vooralsnog niet, vliegen binnen de bebouwde kom gaat hier niet lukken. Ik verwacht overigens ook niet echt dat dat gaat veranderen. Het brengt veel vragen met zich mee, wat als zo'n ding spontaan uit de lucht valt door een storing? Schade, wie en hoe wordt dat gedekt? Wat als iemand er vandoor gaat met het pakketje? Ik vind het een leuk idee, maar zie erg weinig kansen.

Link naar reactie
Klopt mijn vaststelling dat bijvoorbeeld supermarkten van grote ketens kleiner worden in omvang maar dat er wel meer van worden? Zodat die beter op wandel/fietsafstand te bereiken zijn door de klant? Dus: eigenlijk terug naar de buurtwinkel maar dan wel in combinatie met een snelle en flexibele logistiek om lokale voorraden snel aan te vullen?
Yep, goed gezien.

 

In de UK zijn de grote supermarkten gestopt met de uitbreiding van grote hyperstores en groeit het netwerk van kleine gemakswinkels de laatste jaren sneller. Daar kan dankzij dagelijke bevoorrading veel beter ingespeeld worden op de lokale vraag, inclusief behoefte aan verse levensmiddelen en 'maaltijdoplossingen'. Tesco verhuurt nu zelfs ruimte in zijn grote hypermarkten aan derden.

 

Volgens mij staat AH XL ook op een lager pitje.

 

Het idee om de servicedesks ook te gebruiken als afhaaladres voor online bestellingen maakt het cirkeltje rond. Als de consument die laatste kilometer op de fiets of lopend aflegt, neemt de carbon footprint van boodschappen ook nog eens af.

 

Thuisbezorging loopt op zijn laatste benen. ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Hier in de stad is een heel groot ziekenhuis (en nog aan het uitbreiden). Heb uit eerste hand gehoord dat men daar nu ook een 'belevingshal' wil: supermarkt, boekenwinkel, koffie,...

 

Onlangs ben ik in Rotterdam geweest, in het treinstation was het daar ook een 'gezellige boel' van winkels, terrasjes,...

 

Deze blog van een Belgische verkeersexpert is ook wel eens leuk om lezen: https://deanderekrispeeters.wordpress.com/2016/03/06/stad-plat-of-stad-bruis/

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.