• 0

Bbz 2004 Wat als je door ziekte niet meer in staat bent de aflossing te voldoen?

Hallo,

Een goede kennis van mij betaald elke maand (dat probeert hij in ieder geval) € 1000,- voor de aflossing van zijn Bbz 2004 krediet.

Hij is werkzaam in de bouw en kort geleden getroffen door een hersenbloeding. Na opnieuw leren lopen etc. werkt hij uiteraard weer. Helaas gaat z'n lichaam niet zo als voorheen en is zijn omzet maandelijks lager als voor de hersenbloeding..

Hierdoor komt hij niet of nauwelijks rond ivm de hoge lasten. Er is een kans dat hij helemaal niet zijn huidige werkzaamheden kan voortzetten.

Hoe zit het dan met z'n krediet? Kan hij omdat hij door zijn ziekte niet meer in staat is te werken gebruik maken van de WSNP? Of zijn er evt. andere opties die wellicht iemand weet.

Alvast bedankt!

Groetjes

M Kroonsberg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Heeft ie al met de gemeente gesproken? dat lijkt me de eerste stap, en ik kan me zo voorstellen dat de gemeente best bereid is rekening te houden met de gewijzigde omstandigheden. ofwel door verlaging van de aflossingen ofwel tijdelijk stopzetten ervan.. mogelijk is de ziekte wel grond voor een andere vorm van bbz krediet of als dat onvermijdelijk is hulp bij het stoppen met ondernemen. . maar er zijn hier anderen die daar veel meer inzicht in hebben..

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met z'n krediet? Kan hij omdat hij door zijn ziekte niet meer in staat is te werken gebruik maken van de WSNP? Of zijn er evt. andere opties die wellicht iemand weet.

Dag,

Zoals Roel aangeeft is er veel mogelijk. Uitstel aflossing,tijdelijke extra aanvulling op het inkomen. Mocht hij niet meer in staat zijn te werken en er nog schulden openstaan inclusief het BBZ krediet dan kan de WSNP een oplossing zijn. Ziekte is geen belemmering voor de WSNP.

Danny

Link naar reactie
  • 0

Voor het gebruik maken van een wsnp traject dient eerst de onderneming te worden beëindigd. Op een Bbz-bedrijfskapitaal kan maximaal voor 3 * 12 maanden uitstel van betaling van aflossing en rente worden aangevraagd. bij beeindiging van de onderneming gaat een zogenaamde vijf jaren termijn van kracht. gedurende deze periode dient je kennis 50% van zijn inkomen boven bijstandsniveau aan te wenden voor aflossing van het krediet. Ik weet niet of er zekerheden zijn verbonden aan de lening, deze worden dan eerst uitgewonnen (eventueel hypotheek kan worden aangehouden).

Maar zoals eerder genoemd, eerst in overleg met de gemeente voor uitstel en eventueel een aanvullende uitkering.

Met vriendelijke groet,

Theo van der Wal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar