• 0

huur achterstand!

Gast Verwijderd account

Op dit moment hebben we een huurachterstand van 3 maanden. Het is de huur over het laatste kwartaal 2004. Wat kan ik zo al verwachten mocht ik in deze situatrie blijven verkeren? En in welke tempo zal het allemaal plaatsvinden.

Ik heb het over bv deurwaarder, mogelijk sloten om mijn deuren, faillissements aanvraag enz....

 

??? ??? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

het meest verstandig is zo snel mogelijk met je verhuurder om de tafel te gaan zitten. hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.

 

daarnaast moet je jezelf ook in de spiegel aankijken. Is het reddeloos of kan je het nog ombuigen in een succes. Als het reddeloos is, trek dan de stekker eruit en probeer met je schuldeisers een akkoord te bereiken.

 

Afwachten is voor niemand goed, je ligt er alleen maar wakker van. ACTIE dus!

 

Succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met VC eens !

Struisvogel politiek is funest.

Heb zelf in het verleden bij een aantal bedrijven gewerkt die op het randje schommelden.

Goede contact met leveranciers zijn dan van levensbelang (als je wilt overleven).

Doe eventueel een voorstel om je achterstand stukje bij beetje in te lopen, en blijf vooral open en eerlijk, een onrealistisch voorstel haalt de toekomst niet.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Op het moment zijn we al met de verkopen gestopt. we hebben alles op een rijtje gezet. Totaal schulden/totaal nog te vorderen gelden. Om zo een duidelijk overzicht te kunenn krijgen. Zo komen we op 2 schuldeissers uit. daarvan is er 1 de huurbaas.

Mijn vraag is eigenlijk nu Wat staat er nu op ons te wachten? Zie verder mijn openingsvraag.

:-[ :-[ :-[

Link naar reactie
  • 0

zo snel mogelijk je vorderingen innen en overleggen met de schuldeisers.

ben je een eenmanszaak, vof, bv?

 

als je met je schuldeisers een regeling kunt treffen, is dat te prefereren boven een faillissement. dat blijft je lang achtervolgen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

het gaat om een BV.

Eigenlijk zijn we uit op een faillissement. Het klinkt raar maar het zij zo.. Alleen wil ik het tijdsbestek weten....

Link naar reactie
  • 0

het gaat om een BV.

Eigenlijk zijn we uit op een faillissement. Het klinkt raar maar het zij zo.. Alleen wil ik het tijdsbestek weten....

Zoals VC ook al aangeeft, een faillisment blijft je lang achtervolgen,

Maar als je per se naar de knoppen wilt, kun je zelf een faillisement aanvragen bij de rechtbank, deze stelt een curator aan.

De curator moet door jullie betaald worden, en ook al heb je niets, je gaat het toch betalen, niet linksom dan rechtsom, je beland dan in de schuldsanering en mag voorlopig niet meer "verdienen" dan een X bedrag.

Dit is voor minimaal drie jaar als ik het goed heb.

In de tussentijd kun je niets nieuws beginnen, slechts wachten tot deze periode voorbij is.

Ik heb dit van zeer nabij meegemaakt, en is geen pretje ook al lijkt het nu een oplossing.

 

 

Link naar reactie
  • 0

het gaat om een BV.

Eigenlijk zijn we uit op een faillissement. Het klinkt raar maar het zij zo.. Alleen wil ik het tijdsbestek weten....

Dat ligt er geheel aan wanneer er een faillissementsaanvraag wordt ingediend en de BV in staat van faillissement wordt verklaard. Naast de schuldeisers heeft de vennootschap bovenal rekening te houden met de belastingdienst.

 

Voor het overige vraag ik mij net als alle voorgaande posts af waarom je zou werken aan een faillissement en merk ik op dat jouw uitspraak wel eens als koren op de molen van de curator kan dienen als er een relatie met één van de bestuurders van de BV kan worden gelegd.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Edward zou je jouw antwoord nog eens anders willen formuleren?

 

Verder heb ik nog een vraag of de huurbaas het recht heeft onze sloten te vervangen nu we de huur nog niet voldaan hebben? of mag hij dat pas doe na het verstrijken van het lopende kwartaal?

Link naar reactie
  • 0

Edward zou je jouw antwoord nog eens anders willen formuleren?

 

Verder heb ik nog een vraag of de huurbaas het recht heeft onze sloten te vervangen nu we de huur nog niet voldaan hebben? of mag hij dat pas doe na het verstrijken van het lopende kwartaal?

Voordat een faillissement wordt uitgesproken zal eerst een aanvraag moeten worden ingediend, door minimaal twee schuldeisers. Als de rechter in die aanvraag meegaat dan wordt de BV in staat van faillissement verklaard. Met het faillissement wordt een curator aangesteld.

 

De huurbaas heeft sowieso geen recht om zomaar sloten te vervangen. De BV heeft een huurcontract dat zal - wederzijds - gewoon moeten worden nagekomen. De houdt onder meer in dat de huurbaas de huurder het ongestoorde genot dient te verschaffen. Als hij de huurovereenkomst wil beeïndigen dan kan hij hooguit de overeenkomst opzeggen of een ontbindingsprocedure starten.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De curator moet door jullie betaald worden, en ook al heb je niets, je gaat het toch betalen, niet linksom dan rechtsom, je beland dan in de schuldsanering en mag voorlopig niet meer "verdienen" dan een X bedrag.

Dit is voor minimaal drie jaar als ik het goed heb.

In de tussentijd kun je niets nieuws beginnen, slechts wachten tot deze periode voorbij is.

Ik heb dit van zeer nabij meegemaakt, en is geen pretje ook al lijkt het nu een oplossing.

 

Hoe moet je dit zien als het gaat om een BV?

 

Aangenomen dat er geen sprake is van wanbeleid, grove schuld, opzet of iets anders dat voor hoofdelijke aansprakelijkheid zorgt, lijkt het me vreemd als de aandeelhouders in deze situatie zouden belanden. Uiteraard is failliet gaan ook slecht voor je persoonlijke trackrecord, maar dat is een losstaand probleem...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
De huurbaas heeft sowieso geen recht om zomaar sloten te vervangen. De BV heeft een huurcontract dat zal - wederzijds - gewoon moeten worden nagekomen. De houdt onder meer in dat de huurbaas de huurder het ongestoorde genot dient te verschaffen. Als hij de huurovereenkomst wil beeïndigen dan kan hij hooguit de overeenkomst opzeggen of een ontbindingsprocedure starten.

 

 

Ok. hij heeft het recht niet. Maar dat houdt niet in dat we het risico niet lopen. Vaak hoor je dat ze bij achterstallige betalingen wel eens de sloten vervangen omdat ze bang zijn dat de huurder vertrekt naar de horizon. met waardevolle boedel bijvoorbeeld.

Wat te doen mochten de sloten vervangen zijn.

??? ??? ???

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Voordat een faillissement wordt uitgesproken zal eerst een aanvraag moeten worden ingediend, door minimaal twee schuldeisers.

 

Even voor de didelijkheid. Mocht het zijn dat alleen de huurbaas het faillissement aanvraagt? zal de rechter met die aanvraag mee gaan?

Link naar reactie
  • 0

Op basis van één schuldeiser zal de rechter niet meegaan in de aanvraag. De procedure werkt ongeveer als volgt (ik ga hierbij even er vanuit de de BV de schuldenaar is).

 

Een faillissementsaanvraag dient door een advocaat door middel van een verzoekschrift te worden ingediend bij de rechtbank van de vestigingsplaats van de BV waarin jij aandeelhouder bent. Deze wordt door de griffier doorgezonden naar de BV. Na bevestiging van ontvangst zal de rechter een datum voor de mondeling behandeling bepalen. Tijdens die behandeling kan de advocaat van de schuldeisers het verzoekschrift nader toelichten. Vervolgens zal de rechter op de aanvraag een beslissing nemen.

 

Voordat de BV in staat van faillissement wordt verklaard moet er minimaal sprake zijn van een toestand dat de BV heeft opgehouden te betalen. Een schuldeiser is daarvoor niet maatgevend. De wet vereist een pluraliteit van schuldeisers. Als de verhuurder een steunvordering kan vinden van een andere schuldeiser dan zou de aavraag een ingang hebben.Als één van schuldeisers enkel beschikt over een vordering, die nog betwistbaar is, dan kan de rechter al weer terughoudend zijn in het honoreren van de aanvraag. De BV zou kunnen aanvoeren dat de vordering niet betaalt wordt omdat deze op tegenspraak is. Het is beter dat beide aanvragers beschikken over een vonnis, waaruit volgt dat de BV een x bedrag verschuldigd is. Het voeren van verweer is dan een gepasseerd station.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.