• 0

Payrolling bv starten of niet

Ik heb een schildersbedrijf en werk met een aantal tijdelijke arbeidscontracten. Dit heb ik om een stukje flexibiliteit te creëren, maar eigenlijk zijn dit altijd dezelfde mannen die eigenlijk, met uitzondering van een aantal weken in de winter, continu bij mij in dienst zijn. De belangrijkste wijziging in het nieuwe sociaal akkoord is voor mij dat na 2 jaar, de betreffende persoon een half jaar niet meer bij mij in dienst mag zijn. Nu is de oplossing payrolling. Een payrol bedrijf mag nog wel een totale periode van 36 mnd, iemand en contract van bepaalde tijd aanbieden, het abc fase verhaal. Wat in de praktijk zal neerkomen dat we dan weer 4 jaar verder zijn en dan zie ik wel weer verder. Nu zat ik te denken: Is het interessant om zelf een bv op te richten en die te laten payrolllen aan mijn schildersbedrijf. Het gaat me niet louter en alleen om het geld. Een voordeel vind ik ook dat ik alles in eigen hand houd, en daar hou ik van. Graag jullie reacties, valkuilen en voor en nadelen. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu zat ik te denken: Is het interessant om zelf een bv op te richten en die te laten payrolllen aan mijn schildersbedrijf. Het gaat me niet louter en alleen om het geld. Een voordeel vind ik ook dat ik alles in eigen hand houd, en daar hou ik van.

 

Waarom dan Überhaupt nog werken met personeel als het zo'n gedoe voor je is? en het je niet alleen louter om het geld gaat? Waarom dan niet alleen zelfstandigen inhuren, heb je alles helemaal in eigen hand zonder een hele payroll kerstboom te moeten optuigen

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 20 man vast personeel, en 8 man met een tijdelijk arbeidscontract.

Zzp ers werk ik niet mee omwille diverse redenen.

Ik wil ook deze mannen behouden, ze zijn eigenlijk in vaste dienst, maar ik hb ze op een tijdelijk contract omdat ik de flexibiliteit nodig heb in januari februari.

Link naar reactie
  • 0

Intra concern uitzenden is geen uitzenden, zie Artikel 691 Burgerlijk Wetboek Boek 7, lid 6.

Je bent dus geen payroller voor je eigen onderneming, dus mag je ook geen a, b & c contracten aanbieden.

 

Ik noem geen namen, maar er zijn meer leden op dit forum die payrollen van de ene BV naar de andere. Is het wel/ook intra concern als beide bedrijven formeel los staan van elkaar, behoudens dezelfde aandeelhouder/bestuurder?

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord schijnt in Boek 2BW te staan, maar daar kijk ik niet zo vaak als in Boek 7BW...

 

Boek 7 BW Art 691 lid 6 luidt nml:

 

6.

Dit artikel is niet van toepassing op de uitzendovereenkomst waarbij de werkgever en de derde in een groep zijn verbonden als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 dan wel de één een dochtermaatschappij is van de ander als bedoeld in artikel 24a van Boek 2.

Link naar reactie
  • 0

Vooruit dan maar, BW Boek 2:

 

Artikel 24b

Een groep is een economische eenheid waarin rechtspersonen en vennootschappen organisatorisch zijn verbonden. Groepsmaatschappijen zijn rechtspersonen en vennootschappen die met elkaar in een groep zijn verbonden.

 

en Artikel 24a

1.

Dochtermaatschappij van een rechtspersoon is:

a. een rechtspersoon waarin de rechtspersoon of een of meer van zijn dochtermaatschappijen, al dan niet krachtens overeenkomst met andere stemgerechtigden, alleen of samen meer dan de helft van de stemrechten in de algemene vergadering kunnen uitoefenen;

b. een rechtspersoon waarvan de rechtspersoon of een of meer van zijn dochtermaatschappijen lid of aandeelhouder zijn en, al dan niet krachtens overeenkomst met andere stemgerechtigden, alleen of samen meer dan de helft van de bestuurders of van de commissarissen kunnen benoemen of ontslaan, ook indien alle stemgerechtigden stemmen.

2.

Met een dochtermaatschappij wordt gelijk gesteld een onder eigen naam optredende vennootschap waarin de rechtspersoon of een of meer dochtermaatschappijen als vennoot volledig jegens schuldeisers aansprakelijk is voor de schulden.

3.

Voor de toepassing van lid 1 worden aan aandelen verbonden rechten niet toegerekend aan degene die de aandelen voor rekening van anderen houdt. Aan aandelen verbonden rechten worden toegerekend aan degene voor wiens rekening de aandelen worden gehouden, indien deze bevoegd is te bepalen hoe de rechten worden uitgeoefend dan wel zich de aandelen te verschaffen.

4.

Voor de toepassing van lid 1 worden stemrechten, verbonden aan verpande aandelen, toegerekend aan de pandhouder, indien hij mag bepalen hoe de rechten worden uitgeoefend. Zijn de aandelen evenwel verpand voor een lening die de pandhouder heeft verstrekt in de gewone uitoefening van zijn bedrijf, dan worden de stemrechten hem slechts toegerekend, indien hij deze in eigen belang heeft uitgeoefend.

Link naar reactie
  • 0

Vooruit dan maar, BW Boek 2:

 

Correct me if i'm wrong, maar het lijkt er op dat een payroll BV Y die volledig los staat van de verdere vennootschappelijke structuur van bedrijf X (behoudens dat ze dezelfde enigaandeelhouder/bestuurder hebben), geen intra concern payrolling is. Of wordt hier ook een vereiste van andere (externe) opdrachtgevers gesteld?

Link naar reactie
  • 0

Vooruit dan maar, BW Boek 2:

 

Correct me if i'm wrong, maar het lijkt er op dat een payroll BV Y die volledig los staat van de verdere vennootschappelijke structuur van bedrijf X (behoudens dat ze dezelfde enigaandeelhouder/bestuurder hebben), geen intra concern payrolling is. Of wordt hier ook een vereiste van andere (externe) opdrachtgevers gesteld?

 

Geen correctie nodig, jouw interpretatie is volledig juist.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nu is de oplossing payrolling. Een payrol bedrijf mag nog wel een totale periode van 36 mnd, iemand en contract van bepaalde tijd aanbieden, het abc fase verhaal. Wat in de praktijk zal neerkomen dat we dan weer 4 jaar verder zijn en dan zie ik wel weer verder.

 

Dat lijkt mij een veel te rooskleurige voorstelling van zaken. Als deze werknemers in dienst treden van het payrolbedrijf en bij jouw schildersbedrijf ingezet worden hebben we het over opvolgend werkgeverschap. Dat betekent dat het arbeidsverleden bij het payrolbedrijf ingeplakt wordt en de fase start waar het arbeidsverleden bij jouw schildersbedrijf eindigt. Je bent dus zeker geen vier jaar verder.

Wat natuurlijk kan is deze mensen in de winterperiode 3 maanden thuis te laten zitten (wat de huidige regeling is) en daarna weer opnieuw beginnen. Daar moet natuurlijk de werknemer wel aan mee willen werken. Een inkomensachteruitgang van acht weken is een heel ander verhaal dan een inkomensachteruitgang van 13 weken.

Waak er bovendien erg voor dat je niet te opzichtig de werking van de flexwet gaat ontlopen. Er ligt heel wat jurisprudentie waarin dergelijke constructies feilloos doorgeprikt wordt. Zeker als je zelf zegt dat deze werknemers feitelijk bij jou in vaste dienst zijn. Je kunt je afvragen of het dan niet mogelijk is om, zeker met het RWS dat binnen de CAO mogelijk is, die paar weken in de winter niet op een andere wijze opgevangen kunnen worden.

 

Nu zat ik te denken: Is het interessant om zelf een bv op te richten en die te laten payrolllen aan mijn schildersbedrijf. Het gaat me niet louter en alleen om het geld. Een voordeel vind ik ook dat ik alles in eigen hand houd, en daar hou ik van. Graag jullie reacties, valkuilen en voor en nadelen. Alvast bedankt.

 

Ik zou eigenlijk verre van deze constructie blijven: veel te veel werk en veel te ingewikkeld om op te tuigen voor acht mensen. Zoals hierboven aangegeven zou ik zelf veel meer proberen om dat gat van die paar weken in de winter op een andere manier op te vangen, bijvoorbeeld met het RWS. Maar goed, ik ken de specifieke situatie waar jij in zit natuurlijk niet dus weet ik niet wat er mogelijk is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Ik ben hier vrij nieuw maar ik kan je wel van advies voorzien want ik heb zelf een payrollbedrijf. Lees het onderstaande. Indien je van functie wijzigt heb je geen opvolgend werkgeverschap dit geldt tevens voor onderbreking van het aantal weken!

 

Wat wordt verstaan onder de term ‘opvolgend werkgeverschap’?

 

In de ABU CAO staat deze term in artikel 14. Er is sprake van opvolgend werkgeverschap als de uitzendkracht achtereenvolgens in dienst is geweest bij verschillende werkgevers die uitgaande van de verrichte arbeid redelijkerwijs kunnen worden beschouwd als elkaars opvolger. Het komt er dus op neer dat er voor de uitzendkracht feitelijk niets verandert in zijn situatie en werkzaamheden, behalve dat hij formeel gezien een andere werkgever krijgt. Zit er tussen twee arbeids-/uitzendovereenkomsten een onderbreking van dertien weken of meer, dan is er geen sprake meer van opvolgend werkgeverschap.

 

 

Op welke manieren kan in de uitzendbranche sprake zijn van opvolgend werkgeverschap?

 

Als:

1.Het uitzendbureau de inlener opvolgt als werkgever; of

2.De inlener het uitzendbureau opvolgt als werkgever; of

3.Het ene uitzendbureau het andere uitzendbureau opvolgt als

werkgever.

 

Waarmee moet het uitzendbureau rekening houden in de eerste situatie?

 

Als het uitzendbureau een werknemer gaat uitzenden die daarvoor al werkzaam was bij de inlener in (nagenoeg) dezelfde functie, dan moet het uitzendbureau die periode overnemen en inpassen in het fasensysteem van de ABU CAO. Het opvolgende uitzendbureau begint te tellen in fase A. Als de uitzendkracht een volledig andere functie gaat uitoefenen bij de inlener, dan is er geen sprake van opvolgend werkgeverschap en dan begint de uitzendkracht gewoon in fase A. De uitzendkracht begint ook in fase A als er tussen de arbeidsovereenkomst bij de inlener en de uitzendovereenkomst een onderbreking zat van dertien weken of meer.

 

Kunt u een voorbeeld geven van deze vorm van opvolgend werkgeverschap?

 

 

Wat veel voorkomt is: een werknemer heeft drie jaarcontracten gehad bij bedrijf X. Volgens het Burgerlijk Wetboek moet bedrijf X hem nu een contract voor onbepaalde tijd aanbieden. Dit wil bedrijf X niet en daarom wordt deze werknemer ondergebracht bij een uitzendbureau. Het uitzendbureau kan als opvolgend werkgever deze werknemer nog een contract voor zes maanden in fase B aanbieden voordat de werknemer ook bij het uitzendbureau recht krijgt op een contract voor onbepaalde tijd (fase C).

 

Wat gebeurt er als de inlener de uitzendkracht wil overnemen van het uitzendbureau?

 

Als de inlener en de uitzendkracht een arbeidsovereenkomst met elkaar aangaan nadat deze werknemer als uitzendkracht heeft gewerkt in (nagenoeg) dezelfde functie bij deze inlener, dan moet de inlener het aantal uitzendovereenkomsten en de duur van de uitzendovereenkomsten overnemen. Een inlener mag volgens het reguliere arbeidsrecht slechts driemaal een overeenkomst voor bepaalde tijd aanbieden waarbij een periode van 36 maanden niet mag worden overschreden. Er kan dus na overname van een uitzendkracht al vrij snel sprake zijn van een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Dit is in elk geval zo wanneer een uitzendkracht in fase A met uitzendbeding twee keer of vaker ziek is geweest. In zo’n geval komt immers bij ziekte de uitzendovereenkomst ten einde en is daarna weer sprake van een nieuwe overeenkomst. Als de uitzendonderneming vooraf weet dat de inlener de uitzendkracht na een zekere tijd wil overnemen, kan er daarom ook voor worden gekozen in fase A geen uitzendbeding toe te passen, maar een contract voor bepaalde tijd met de medewerker af te sluiten. Dit betekent uiteraard wel wat voor de kostprijs van de uitzending.

 

Als het ene uitzendbureau het andere opvolgt als werkgever, wat gebeurt er dan?

 

Tenzij de uitzendkracht verzuimt zijn arbeidsverleden te melden aan de uitzendonderneming zal de uitzendkracht de periode die hij via de vorige uitzendonderneming bij deze inlener heeft gewerkt meenemen en voortzetten bij de nieuwe uitzendonderneming. Als de uitzendkracht bijvoorbeeld vijf weken bij inlener X (nagenoeg) dezelfde arbeid heeft verricht via uitzendbureau A, dan past opvolgend uitzendbureau B de vijf gewerkte weken in in het fasensysteem, beginnend in fase A. Het is hierbij niet van belang dat de uitzendkracht wellicht bij uitzendbureau A al een fase B contract had opgebouwd. Bij opvolgend werkgeverschap is het essentieel welke arbeid de uitzendkracht heeft verricht en niet welke rechtspositie hij heeft opgebouwd bij de vorige uitzendonderneming.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.