[Artikel] Ooit van levenslange kleren gehoord?

Aanbevolen berichten

Daar las ik dus vandaag een artikel over op http://www.noodbreektwet.nl/een-vest-voor-het-leven-2/.

Blijkbaar is er een soort vest ontworpen dat levenslang meegaat, en met de jaren nog beter wordt ook.

 

Het gaat er dus blijkbaar om dat bepaalde kleding vandaag de dag nogal eens geproduceerd wordt vanuit het daglicht om slechts een seizoen mee te gaan. Wat ik me nou wel eens afvroeg is of dit überhaupt klopt? En mag dit eigenlijk wel? Stel je voor dat jij een T-shirt koopt bij de H&M en deze gaat binnen twee maand kapot. Stel dat de oorzaak hiervan nu puur en alleen licht in het feit dat de kleding van mindere kwaliteit gemaakt is, puur vanuit gedachten van de H&M, om zo keer op keer nieuwe kleding te kunnen verkopen. Mag dit dan eigenlijk wel?

Link naar het artikel :
Link naar reactie

tja, je kunt in NL ook een auto kopen met de naam Landwind. Die gaan ook zeker geen leven mee.

Je krijgt waar je voor betaalt. Dat wil niet zeggen dat een X prijs een X kwaliteit met zich meebrengt.

 

Als er kleding is die levenslang meegaat dan hoop ik wel dat die kleding ook trend-ongevoelig is. In 2020 wil je er niet bijlopen als iemand die in 2013 is blijven hangen ;) Tenzij dat dan tegen die tijd weer 'in' is.

 

Dus ja dat mag. De consument is wettelijk beschermd tegen aankopen die het niet eens 6 maanden volhouden (die worden geacht te zijn geleverd met het geconstateerde gebrek). Daar kunnen ze dan een beroep op doen en ook na die zes maanden nog omdat een verkocht product deugdelijk moet zijn. Treden er gebreken op voordat die redelijkerwijs mogen optreden dan kan een consument ook daarbij (deels) de kosten van herstel verhalen op de leverancier.

 

Vanwaar je vraag en hoe sluit dit aan bij ondernemen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Beste Metselaar,

 

Dit onderwerp staat mijn inziens ook in het verkeerde forum.

 

Natuurlijk is dit toegestaan. Hoe denk je dat de economie er uit zou zien, als we alleen maar producten kunnen kopen die levenslang meegaan?

Philips was in de jaren 60 al in staat om een gloeilamp te produceren die levenslang meeging. Maar dan hadden we nu geen Philips gehad van deze omvang. Waarschijnlijk zelfs helemaal geen Philips meer..

 

Met vr. gr.

 

Ron

Link naar reactie

Leuk sweatshirt hoor...

 

Maar... In mijn kast hangen kleren van meer dan tien jaar oud. Helaas pas ik ze niet meer en hebben hier en daar de motten er aan gevreten. Wat gaat die kleren-voor-het-leven-maker daar aan doen?

 

Nb. Ga ook eens naar het Archeon, zeer educatief. In vroeger tijden hadden mensen niet zoveel kleren. Het enige kledingstuk dat ze hadden werd vermaakt tot het op de draad versleten was. Meerdere kledingstukken bezitten was een luxe die we nu maar op de koop toe nemen. Wie stopt er nog z'n eigen sokken?

Link naar reactie

Onze sportkleding blijkt zo'n 6-8 jaar mee te gaan en uitzonderingen zoals 14 jaar en langer horen wij ook vaak. Voorheen leverden wij vooral aan de sportspeciaalzaken die daar dus flink van baalden want het duurde te lang voor hun klanten weer terugkwamen.

 

Inmiddels leveren we vooral via onze webshop en komen onze klanten juist terug omdat hun lievelingsbroek zo lekker lang mooi blijft. Onze sportkleding is dus ook erg duurzaam en wordt in NL geproduceerd, dus toch ook groen want het wordt niet de hele wereld overgevlogen en er wordt niet onnodig extra geproduceerd.

 

Wat mij wel opvalt is dat de media een beetje raar met duurzaam omgaat. Als je een nieuw merk bent en je maakt gebruik van gerecyclede materialen dan willen ze graag over je schrijven, ook al wordt het dan in Bangladesh onder slechte omstandigheden gemaakt. Onze kleding die langer mee gaat dan uit deze materialen worden dan toch niet als duurzaam gezien.

 

Wij hebben een aantal gerecyclede materialen uitgeprobeerd en die gaan echt niet zo lang mee als de materialen die wij gebruiken in onze collectie, bijna de helft korter dus ook niet zo duurzaam zijn. Voor ons een keuze geweest om niet met dit soort materialen te gaan werken, maar ja nu zijn we ook minder interessant voor de media.

 

Gelukkig zijn wij eigenwijs en blijven we volhouden aan ons principe: sportkleding maken uit een zo goed mogelijke kwaliteit met productie in Nederland en dan ook nog eens op maat.

 

Maar ik kijk hierdoor wel heel anders tegen de term 'duurzaam' aan als die in de media wordt gebruikt.

 

Pixie sportkleding op maat - made in NL - www.pixie.nl

Link naar reactie

 

Maar ik kijk hierdoor wel heel anders tegen de term 'duurzaam' aan als die in de media wordt gebruikt.

 

 

Het is een vrij land, dus je mag je eigen definitie van duurzaam hebben. Jullie kleding wordt gemaakt met de nylonvezels Supplex (van kunststofproducent Invista, een afsplitsing van Dupont) en Microfiber. Die zijn zo duurzaam dat de natuur ze niet meer kan afbreken.

 

Welkom op HL. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Gelukkig zijn wij eigenwijs en blijven we volhouden aan ons principe: sportkleding maken uit een zo goed mogelijke kwaliteit met productie in Nederland en dan ook nog eens op maat. Maar ik kijk hierdoor wel heel anders tegen de term 'duurzaam' aan als die in de media wordt gebruikt.

 

 

Ondernemers zijn wel vaker eigenwijs trouwens. Jullie hebben als Px een harstikke leuk verhaal, zeker omdat je vanaf een Hollands industrieterrein opbokst tegen ateliers uit het Verre Oosten.

 

Ik noem de naam express niet, want dat beïnvloedt de zoekresultaten. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Twabla, ik zie nu je reactie pas. Was iets verkeerd gegaan waardoor ik nu 2 accounts heb maar via deze geen melding heb gekregen.

 

Dank je wel voor je leuke reactie. ;D.

 

Wij hebben ook echt een goed verhaal en als mensen bij ons op het atelier komen en het ook echt zien, dan vinden ze het altijd geweldig. Toch lijkt het wel eens of het juist niet interessant is als het uit NL komt, zeker in de media en dat is wel eens jammer.

 

Eigenwijs ben ik altijd geweest............ 8)

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie

Beste Metselaar,

 

Dit onderwerp staat mijn inziens ook in het verkeerde forum.

 

Natuurlijk is dit toegestaan. Hoe denk je dat de economie er uit zou zien, als we alleen maar producten kunnen kopen die levenslang meegaan?

Philips was in de jaren 60 al in staat om een gloeilamp te produceren die levenslang meeging. Maar dan hadden we nu geen Philips gehad van deze omvang. Waarschijnlijk zelfs helemaal geen Philips meer..

 

Met vr. gr.

 

Ron

 

Dus de huidige economie dankt zijn bestaan aan het feit dat er zaken geproduceerd worden die snel kapot gaan?

 

Volgens mij kan er een veel grotere economie gecreeërd worden door deftige spullen te produceren waarbij dan ingezet wordt op service, herstellen, aanpassen aan nieuwe behoeften,...

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
Dus de huidige economie dankt zijn bestaan aan het feit dat er zaken geproduceerd worden die snel kapot gaan?

 

Volgens mij kan er een veel grotere economie gecreeërd worden door deftige spullen te produceren waarbij dan ingezet wordt op service, herstellen, aanpassen aan nieuwe behoeften,...

 

Ik denk dat het vaak geen bewuste keuze is van de fabrikant maar dat er in die tijd geen animo was voor de duurdere variant. Ook nu wilde niet iedereen vrijwillig overstappen op de spaarlamp, die wel langer meegaat maar wel duurder is in aanschaf.

 

Ik merk dit ook bij mijn eigen product, onze sportkleding gaat echt jarenlang mee maar is iets duurder in aanschaf en toch zie ik veel mensen in een katoenen broek die na een half jaar vaal is en er niet meer uit ziet of is gekrompen......................Terwijl de PIXIE broek er na 6 jaar nog steeds uit ziet als nieuw. Dit is niet bedoeld om reclame te maken voor mijn eigen sportbroeken maar wel een conclusie die ik zelf heb getrokken over het feit dat niet iedereen wil betalen voor duurzaam.

 

Dat verklaart ook het succes van bijv. IKEA, betaalbare meubelen waardoor je vaker opnieuw kan stylen.

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie

 

Zelf heb ik niet veel verstand van kleren. Ik vermoed echter dat er veel klanten zijn die niet veel geld willen uitgeven aan kleren en dat een van de argumenten daarvoor is: volgend seizoen is het toch uit de mode...

 

Ik denk ook dat duurzaam niet goed past binnen het huidige 'kopen en dan wegsmijten'-model. Klinkt misschien raar maar veronderstel dat je al je kledij zou huren ipv kopen; dan heeft de fabrikant er wel meer belang bij dat zijn product van goede kwaliteit is; lang mee gaat en dat die later ooit op een duurzame wijze kan gerecycleerd/hergebruikt worden.

 

Als je bij dat huurmodel de nodige service kan bieden, bijvoorbeeld: eenvoudig op te sturen voor een herstelling, mogelijk eens een ander kleurtje kiezen, maat aanpassen,...

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Zelf heb ik niet veel verstand van kleren. Ik vermoed echter dat er veel klanten zijn die niet veel geld willen uitgeven aan kleren en dat een van de argumenten daarvoor is: volgend seizoen is het toch uit de mode...

 

Dat zal zeker mee spelen, en als consumenten iets maar een jaar (of 2) gebruiken heeft het ook niet zoveel zin om kwaliteit te leveren die aanzienlijk langer mee gaat - even er van uit gaande dat dat om een of andere reden (materiaal, werk, etc) duurder is.

 

In die zin kun je je ook afvragen wat het nu zou zijn van het bouwen van een smartphone of laptop die 10 jaar mee gaat. De eerste iphone kwam krap 7 jaar geleden op de markt, wie wil die tegenwoordig nog gebruiken? Overigens zijn er zat exemplaren die nog wel werken, evenals eind-90s gsms.... maar dat is meer geluk dat ontwerp.

 

En qua kleding die heel erg lang mee gaat en tegen een stootje kan: legeruniformen (behalve de nederlandse...) vallen wel in die categorie. Modieus, mwoah...

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.