• 0

Vrouw in mijn eenmanszaak

 

Beste,

 

Mijn vrouw is gedeeltelijk afgekeurd en krijgt een WIA.

Nu heeft het UWV aangegeven dat ze mijn administratie mag doen, hier moet ik haar dan een vergoeding van 872 euro voor geven.

Dan houdt ze ook recht op haar WIA uitkering.

 

Het uwv geeft aan dat dit een bruto bedrag is. We hoeven geen premies af te dragen omdat zij verzekerd is via het uwv.

 

Kan ik haar nu gewoon het bedrag van 872 euro storten zonder daar premies voor af te dragen.

 

Moet zij hier ook een melding van doen in de aangifte?

 

Via deze website heb ik wat informatie gehaald:

http://www.drv.nl/accountants-en-adviseurs-nieuws/aantrekkelijke-beloningsopties-meewerkende-partner.html

 

Wie kan mij hier wat info over geven?

Mijn boekhouding doe ik zelf, dit gaat al jaren goed.

Ik weet hier niks vanaf.

 

Groetjes Hendrik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan het mis hebben, maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd en je hebt een eenmanszaak, zie ik het nut niet zo in dat jij je vrouw 'salaris' moet geven. Het gezamenlijk inkomen is toch van jullie beiden?

 

Maar wellicht heb ik het niet helemaal correct en kan een fiscalist daar beter antwoord op geven.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Mijn vrouw is gedeeltelijk afgekeurd en krijgt een WIA.

Nu heeft het UWV aangegeven dat ze mijn administratie mag doen, hier moet ik haar dan een vergoeding van 872 euro voor geven.

 

Moeten of mogen? Zoals je in het aangehaalde stuk kunt lezen hoef jij jouw echtgenote helemaal niets te betalen. Hoe stelt het UWV dit, als een plicht of als een optie?

 

Dan houdt ze ook recht op haar WIA uitkering.

 

Ik neem aan dat dit zwart op wit staat op briefpapier van het UWV?

 

Het uwv geeft aan dat dit een bruto bedrag is. We hoeven geen premies af te dragen omdat zij verzekerd is via het uwv.

Kan ik haar nu gewoon het bedrag van 872 euro storten zonder daar premies voor af te dragen.

 

Ja, dat kan maar hoeft niet. Het is wel het meest zuiver als je dit bedrag gewoon naar haar overmaakt.

 

Moet zij hier ook een melding van doen in de aangifte?

 

Zeker! In jouw aangifte IB zijn dit kosten die in mindering gebracht worden op de winst. Eind 2014 mag je (12 x € 872,00 =) € 10.464,00 als kosten aftrekken.

Voor jouw vrouw zijn dit inkomsten. Zij geeft dus € 10.464,00 op als Resultaat uit Overige Werkzaamheden en betaalt daar dus inkomstenbelasting over. Het uitgangspunt is altijd dat het ergens aangeven moet worden, als het bij jou een aftrekpost is moet het ergens anders als inkomen worden opgeteld, in dit geval bij jouw vrouw.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dan houdt ze ook recht op haar WIA uitkering.

 

Ik neem aan dat dit zwart op wit staat op briefpapier van het UWV?

 

Op zich kan dit goed kloppen: er is sprake van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid en dus sprake van een te benutten restcapaciteit (% arbeidsgeschiktheid = 100% - % arbeidsongeschiktheid).

 

Netjes overigens dat het UWV een richtbedrag aan geeft, maar nog beter is een minimum en een maximum:

[*]Het minimum is relevant om na de (tijdelijke) loongerelateerde uitkering niet terug te vallen tot de veel lagere vervolguitkering (als niet minimaal de helft van de restcapaciteit wordt benut, wordt de uitkering gebaseerd op ao% x 70% van het wettelijk minimum loon)

[*]Het maximum is nog belangrijker. Verdien je namelijk meer dan 100%-ao% x oude salaris, dan wordt het ao% verlaagd; onder de grens van 35% vervalt de uitkering zelfs volledig.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk zal dit niet het geval zijn echter het kan in uitzonderlijke gevallen voordelig zijn (bij hoge winst uit eenmanszaak) om in plaats van de meewerkbeloning je vrouw te betrekken in een V.O.F. waardoor je relatief minder belasting hoeft te betalen.

 

Hierbij kan je ook met de cijfers spelen waardoor ze haar uitkering behouden zal en tegelijk wel in aanmerking komt voor aftrek. Hoogstwaarschijnlijk zal dit minder voordelig zijn dan de meewerkbijdrage, echter bij zeer hoge winst kan ze 50% / 50% doen waardoor je belastingdruk omlaag gaat echter dan raakt ze sowieso haar uitkering kwijt.

 

Ik zou het door iemand met verstand van zaken laten nakijken maar voor de gemiddelde EZ denk ik dat de meest eenvoudige uitweg inderdaad de meewerkbijdrage is. Ga hierbij niet over de limiet anders heeft dit consequenties voor haar uitkering.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk zal dit niet het geval zijn echter het kan in uitzonderlijke gevallen voordelig zijn (bij hoge winst uit eenmanszaak) om in plaats van de meewerkbeloning je vrouw te betrekken in een V.O.F. waardoor je relatief minder belasting hoeft te betalen.

 

Hierbij kan je ook met de cijfers spelen waardoor ze haar uitkering behouden zal en tegelijk wel in aanmerking komt voor aftrek. Hoogstwaarschijnlijk zal dit minder voordelig zijn dan de meewerkbijdrage, echter bij zeer hoge winst kan ze 50% / 50% doen waardoor je belastingdruk omlaag gaat echter dan raakt ze sowieso haar uitkering kwijt.

 

Ik zou het door iemand met verstand van zaken laten nakijken maar voor de gemiddelde EZ denk ik dat de meest eenvoudige uitweg inderdaad de meewerkbijdrage is. Ga hierbij niet over de limiet anders heeft dit consequenties voor haar uitkering.

 

 

Een dergelijke man-vrouw firma brengt wel strengere eisen met zich mee. Zo zal de samenwerking als ongebruikelijk worden bestempeld als de partner grotendeels of uitsluitend administratieve en ondersteunende taken verricht. De uren die deze partner aan deze activiteiten besteedt zullen in dat geval niet meetellen voor het urencriterium waardoor het grootste voordeel al verloren is.

 

De gedachte hierachter is voorkomen dat er samenwerkingsverbanden ontstaan die tussen willekeurige derden niet zouden ontstaan en puur gericht zijn op fiscaal voordeel. Zeker dus een punt om je over te laten adviseren als je een dergelijke constructie overweegt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.