• 0

Realistische omzet winkel

Beste allen,

 

Ik ben aan het onderzoeken of het haalbaar is naast onze webshop een winkel te starten in Groningen. Het gaat om een winkel in hobby/kado materialen.

 

Ik heb gekeken naar HBD cijfers, en de detail handel monitor Gronigen (http://gemeente.groningen.nl/ro/nieuws/detailhandelsmonitor/at_download/file)

 

In Groningen ligt de gemiddel omzet/m2 voor detailhandel op 5400 euro per m2! Het rapport merkt ook op dat dit veel is. HBD noemt lagere cijfers 1700-2300 euro per maand.

 

De huur van een winkel mag maximaal 5-10% van de omzet bedragen.

 

Huren in Groningen kan voor ca. 125 euro/m2 (niet op A locatie)

 

Stel ik huur 150m2 voor 18750 euro. De te halen omzet bij 10% huur zou dan 187500 euro moeten zijn. Dat geeft een omzet per m2 van ca. 1650 euro/m2.

 

Bij 250 verkoopdagen zou dat 750 euro per dag zijn. Ik denk dat de gemiddelde klant 30 euro zou uitgeven. Dat komt neer op 25 verkopen per dag.

 

Ik vind zelf 750 euro (gemiddeld!) per dag erg veel. De haalbare omzetten per m2 zijn natuurlijk enorm afhankelijk van de locatie. Wat kan een locatie net buiten het centrum opleveren? is dat bv. gemiddeld 50% van de HBD omzetten?

 

Ik overweeg om een rapport bij Locatus te kopen om meer te weten te komen over aantallen passanten.

 

1. Wat vinden jullie van bovenstaande berekening? Hoe klinken de getallen?

2. Wat is een 'redelijke' conversie ratio voor het aantal passanten die daadwerkelijk iets kopen?

3. Is het het geld waard om nog extra informatie te kopen bij bv. Locatus?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Ondernemer1100,

 

Persoonlijk ben ik niet zo van de rapporten. Vaak alleen maar statistiek. Ikzelf zou dus nooit een dergelijk rapport kopen, maar zelf onderzoek doen. Dit is niet zo ingewikkeld.

Wat ik in het verleden heb gedaan, toen ik een locatie voor mijn winkel zocht, is het volgende:

 

Ik heb op verschillende dagen en openingstijden een tijdje gekeken hoeveel mensen er in het gebied liepen. Als er regelmatig uitgestorven was, kon ik er vanuit gaan dat de omzet minder zou zijn dan op betere locatie.

Bij de dichtsbijzijnde AH een aantal keren gekeken wat voor auto's daar geparkeerd stonden. Dit vertelde mij iets over het gemiddeld besteedbaar vermogen in die gemeente. Als daar veel meer nieuwe auto's en uit het midden en hogere segment staan dan kon ik er wel vanuit gaan dat de gemiddelde besteding in mijn winkel hoger zou zijn, dan als het in een omgeving had gestaan waar meer Aldi publiek winkelt.

 

Gewoon je gezonde verstand gebruiken en ook op je intuitie afgaan, zeg maar.

 

Het is erg afhankelijk van je product waar je je het beste kan vestigen.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt

 

Met vr. gr.

 

Ron

 

Link naar reactie
  • 0

Een dergelijk gemiddelde zegt natuurlijk helemaal niets over jouw omzet. Ga jij bijvoorbeeld kroonkurken verkopen voor 10 cent per stuk, dan denk ik niet dat je die 30 euro per klant haalt en ook niet die 25 klanten per dag, zelfs niet wanneer je op een A-locatie gaat zitten. Om aan de statistieken enige realistische conclusies te verbinden moet je denk ik wat fijnmaziger cijfers hebben. Hoe zit het precies binnen jouw specifieke niche?

 

In jouw branche is het misschien wel indicatief wat je concurrenten en soortgelijke winkels verkopen. Misschien is het daarvoor wel handig om eens te gaan polsen bij concullega's elders in het land. Of ga eens onopvallend tellen hoeveel klanten er naar binnengaan en vis uit wat ze gemiddeld uitgeven...

Link naar reactie
  • 0

Bij 250 verkoopdagen zou dat 750 euro per dag zijn. Ik denk dat de gemiddelde klant 30 euro zou uitgeven. Dat komt neer op 25 verkopen per dag.

 

Ik vind zelf 750 euro (gemiddeld!) per dag erg veel. De haalbare omzetten per m2 zijn natuurlijk enorm afhankelijk van de locatie.

waar baseer jij 30 euro gemiddeld op? reken erop dat je dat zal moeten opbouwen.

haalbare omzetten zijn niet louter afhankelijk van locatie, WAT je verkoopt telt ook mee... hobbyartikelen zijn minder populair als damesschoenen bijvoorbeeld, en voor de schoenen wil je op een goede drukke locatie zitten, voor hobby artikelen is dat in mijn ogen minder belangrijk.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Bij 250 verkoopdagen zou dat 750 euro per dag zijn. Ik denk dat de gemiddelde klant 30 euro zou uitgeven. Dat komt neer op 25 verkopen per dag.

 

Ik vind zelf 750 euro (gemiddeld!) per dag erg veel. De haalbare omzetten per m2 zijn natuurlijk enorm afhankelijk van de locatie.

waar baseer jij 30 euro gemiddeld op? reken erop dat je dat zal moeten opbouwen.

haalbare omzetten zijn niet louter afhankelijk van locatie, WAT je verkoopt telt ook mee... hobbyartikelen zijn minder populair als damesschoenen bijvoorbeeld, en voor de schoenen wil je op een goede drukke locatie zitten, voor hobby artikelen is dat in mijn ogen minder belangrijk.

 

Die 30 euro is een conservatieve schating naar aanleiding van de gemiddelde verkoop via de webwinkel.

 

Voor ons product lenen zich twee soorten winkels: specialiteiten (meer technisch gericht) en kado (meer belevingsgericht).

 

Mijn idee was dat het op een minder goede locatie beter is om een specialiteiten winkel te hebben. De klanten komen speciaal naar de winkel toe. De toevallige voorbijganger is dan iets minder belangrijk. Lastig is wel dat je een klantenkring moet opbouwen. Als er minder passanten zijn duurt dat ook weer langer en moet je meer geld in reclame o.id. steken.

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemer1100,

 

probeer wat meer van eigen onderzoek en specifieke informatie uit te gaan. Hoeveel klanten heb je nu in het Groningse? Waar kopen zij? Is dat een concurrent of mogelijke partner? Zouden zij bij jou een workshop willen volgen? Of wil iemand anders deze geven? En zou dat niet in of bij het huidige magazijn of een andere tijdelijke locatie kunnen? Waarom niet alleen een webshop?

 

Wat heb je tot nu toe gedaan aan ontwikkeling van jouw regionale markt? Media? Hobbybeurzen? Zelf bezorgen bij lokale klanten? Welke kansen zie je? B2B en B2C? Probeer daarbij eens wat scenario's uit te werken en door te rekenen.

 

Een gemiddeld bonbedrag in een winkel is mogelijk heel anders dan de gemiddelde omvang van een webshopbestelling.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk denk ik niet dat op een B-locatie gemiddeld per dag 25 klanten langskomen om ieder Eur. 30 aan kado-artikelen te 'verspijkeren'. 25 betalende klanten op een dag is best een behoorlijk aantal. Dat zijn er 12 op een ochtend. en dus 3 op een uur tijd (gedurende elke dag dat de onderneming geopend is).

 

Kortom denk ik dat je benaderingswijze wel correct is. Maar ik zou mijn keuze voor een huurpand laten afhangen van de huurtermijn en van de hoogte van de omzet die ik in dat huurpand zou kunnen behalen.

 

Nogmaals: je benaderingswijze is prima, maar de haalbaarheid qua omzet en bezoekersaantal, zou ik meer nauwkeurig meten. Overigens zou ik geen geld investeren in onderzoeksrapporten als je dit (relatief eenvoudige onderzoek) zelf ook kan uitvoeren.

 

succes

 

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel er ook langskomen, vergeet als positief effect niet dat een webshop waarbij ook een fysieke winkel hoort aantrekkelijker is, dus dat een dergelijke winkel ook een omzetboost aan je webwinkel kan geven.

 

Waarom? (webwinkeliers let op, gratis en voor niets de mening van een terughoudende webshopper)

 

1) Bezorging: mensen willen graag de optie om een product te komen ophalen omdat

a) ze niet willen, om welke reden dan ook, dan hun huisgenoten/kantoorgenoten weten dat zij product X bij webwinkelY gekocht hebben

b) het vaak lastig is met die $%^#% bezorgdiensten. Je moet maar net thuis kunnen zijn wanneer die bezorgers komen, of anders moet je naar hun depot 30 km verderop rijden om de zending op te halen. Tijd- en gemakvoordeel van webwinkel is dan weg

c) Omdat ze om welke reden dan ook het product coute que coute snel willen hebben.

 

2) Klanten vinden het fijn dat er, in geval van klachten, een fysieke plek is waar je naar toe kunt bellen of gaan om met de baas himself te spreken ipv met een call-centre medewerker in India die geen idee heeft waar het over gaat, en die het voor die 2 euro per uur die hij verdient ook niet veel kan schelen. Het geeft gewoon een betrouwbaardere indruk.

 

3) Klanten vinden het fijn om, zeker een duurder product, eerst zelf te kunnen bekijken, en om te zien dat daar in die winkel iemand staat met kennis van zaken die ook onderdelen kan naleveren en de juiste gebruiks- en onderhoudstips kan geven.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Beste Ondernemer1100,

 

Is het wel eens in je opgekomen om te bekijken of het een mogelijkheid is om samen te werken met een ondernemer uit een andere branche. Ik denk dat dit in de toekomst voor vele ondernemers een mogelijkheid zou kunnen zijn om toch fysiek aanwezig te zijn naast een webwinkel en beperkt (gedeelde) kosten te hebben. In jouw geval denk ik dat het goed mogelijk is om een ondernemer te zoeken die wellicht dezelfde doelgroep heeft maar niet concurrerend is. Hij/Zij kan vast ook wel extra traffic gebruiken en het beperkt beiden kosten. Voor jou een goede manier om te testen of fysiek ondernemen lonend is.

 

Groet,

Danny

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

1. Wat vinden jullie van bovenstaande berekening? Hoe klinken de getallen?

 

Om een antwoord te kunnen geven op vraag één heb ik een aantal vragen, namelijk;

* Met welke variabelen is rekening gehouden bij bovenstaande berekening? Is bijvoorbeeld rekening gehouden met het effect dat de fysieke locatie heeft op de webwinkel en andersom.

* Heeft u in de beleving van uw klant nagedacht wat het voordeel is om producten in een fysieke winkel te kopen en hoe u dit communiceert?

* Wat zijn de concurrenten in de fysieke omgeving?

* Heeft u gecontroleerd of uw verzekering bijvoorbeeld diefstal in uw winkel dekt? Het is mogelijk dat deze verzekeraar schade aan uw fysieke locatie niet dekt waarvoor u online wel verzekerd bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel er ook langskomen, vergeet als positief effect niet dat een webshop waarbij ook een fysieke winkel hoort aantrekkelijker is, dus dat een dergelijke winkel ook een omzetboost aan je webwinkel kan geven.

 

Ja, dat is wel een van de redenen waarom ik een winkel wil starten. Daarnaast wil ik de webwinkel+winkel op dezelfde locatie hebben. Ik wil proberen (een gedeelte van de) voorraad in de winkel te hebben. Op die manier moet het mogelijk zijn om een flink kosten voordeel te behalen t.o.v. van een aparte winkel en een aparte webshop. Veel winkels hebben last van online verkopen. Ik wil daar een voordeel van maken :)

 

In een winkel kan je spullen die 'over' zijn in de webshop, of spullen die beperkt leverbaar zijn veel makkelijker verkopen dan in een webshop. Aan de andere kant kan de presentatie in een winkel niet gebeuren op goedkope stellingkasten die onze webwinkel prima functioneren.

 

Verder zijn er inderdaad verzekering, personeel etc. nodig. Maar eerst moet ik meer duidelijkheid hebben over te behalen omzet. Waarschijnlijk ga ik inderdaad een keer bij een concurrent passanten tellen.

 

Vaak is het advies om te gaan praten met een concurrent in een andere stad. Maar nu langzamerhand veel bedrijven een webwinkel hebben denk ik dat niet verstandig is. Ik zou zelf in ieder geval geen informatie op die manier prijs willen geven.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.