• 0

Al veel zitten lezen op dit forum oa dus ook over de BBZ (of BZF zoals dat in Friesland heet). Maar het terug betalen lijkt compleet willekeurig te gaan en per gemeente te verschillen.

Kort mijn situatie:

op 1 maart 2012 ingeschreven bij de KvK vanuit een WW uitkering, deze hield per 7 april op, per 8 april via de BBZ/BZF verder gegaan.

Nu de rekensom van het BBZ over terug betalen aan teveel betaalde bijstand (de boekhouder kwam er ook niet uit). Bedragen zijn wat afgerond.

Jaarnorm 1-3-2012 tot 1-7-2012 = 3742 (4x)

Jaarnorm 1-7-2012 tot 1-1-2013 = 5615 (6x)

Totaal: € 9350

Inkomsten:

Winst: € 0,- (eigenlijk negatief)

Dienstverband: € 9,- (verrekening van 2011)

UWV/WW: € 1920,- (1-1-2012 tot 7-4-2012)

Totale bijstand: € 8203,-

Totale inkomsten: € 10.132,-

Conclusie van het BBZ:

Jaarnorm: € 9350,-

Inkomsten: - € 1929,-

Recht op bijstand: € 7421,-

Betaalde bijstand: € 8203,-

Terug te betalen: € 773,-

Nou vraag ik me af of dit wel helemaal klopt? De jaarnorm is over 10 maanden, maar de inkomsten van de andere 2 maanden worden wel meegerekend, dat lijkt mij toch niet juist. Wat eigenlijk ook nog niet klopt want er zijn maar 9 maanden BBZ verstrekt in 2012.

Of er wordt een jaarnorm van 12 maanden gemaakt 12 x € 935 en dan worden alle inkomsten eraf getrokken, of er wordt alleen naar de echt BBZ periode gekeken.

Alvast bedankt voor de antwoorden/inzichten.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43849-bbzbzf-en-terugbetalen-bijstand/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste Klaassie,

Omdat jij in maart 2012 bent gestart met je onderneming, is er sprake van een verkort boekjaar. Dit wordt in de norm ook toegepast. Ik denk dat je tegen een probleem aanloopt van de Bbz-wetgeving. In de definitiebepaling (artikel 1 sub d Bbz 2004) wordt aangegeven dat het boekjaar een periode van 12 maanden beslaat. In artikel 6 lid 1 van het Bbz 2004 is aangegeven dat het inkomen van een zelfstandige over het gehele boekjaar wordt berekend (ook al heb je daar geen bijstand over ontvangen).

Ik zou bezwaar aantekenen tegen het besluit van de gemeente (moet binnen 6 weken naar verzending besluit) en hierin aangeven dat in jouw geval sprake is van een verkort boekjaar in verband met het starten van de onderneming in maart 2012. jouw boekjaar beslaat 10 maanden en dienen de inkomsten ook berekend te worden over deze periode.

Succes!

Groet,

Theo van der Wal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar