• 0

werken als ZZP-er in de reguliere kinderdagverblijven

Graag verneem ik praktijkverhalen over het werken als ZZP-er in de reguliere kinderopvang. Op internet wordt steeds de koppeling gemaakt als ZZP-er bij gastouderbureau's. Zelf ben ik benieuwd of er al succes verhalen zijn van ZZP-ers in de reguliere opvang. Hoe werkt het in de praktijk, waar loop je tegenaan etc? Eventueel zouden wij ons personeel willen adviseren om als ZZP-er terug te komen wanneer we ze na 3 jaar, gedwongen door de economische situatie, moeten laten gaan. Mits dat voor beide partijen positief uit kan pakken. Hoor het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad! Om flexibeler te zijn wanneer de kindaantallen verder teruglopen. Daarbij komt dat weliswaar het loon hoger zal zijn, maar wij geen pensioenafdrachten hebben en geen ziekteverzuim kosten. Het schijnt te werken in de zorg, en nu is mijn vraag of het ook zou kunnen werken in de kinderopvang. Wellicht lastig om 3 opdrachtgevers op jaarbasis te moeten hebben.... geen idee of het in de praktijk ergens al werkt..... Zeer benieuwd!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad! Om flexibeler te zijn wanneer de kindaantallen verder teruglopen. Daarbij komt dat weliswaar het loon hoger zal zijn, maar wij geen pensioenafdrachten hebben en geen ziekteverzuim kosten.

 

In het uurtarief dat de zelfstandige rekent zit natuurlijk ook een component voor de flexibiliteit (het zal toch opgevangen moeten worden als jij de opdracht terugtrekt en er is voor de zelfstandige geen recht op WW) en ziekteverzuim (er is immers geen recht op ZW) en pensioenopbouw (dat het niet meer collectief opgebouwd wordt betekent niet dat er geen pensioen meer wordt opgebouwd). Al deze kosten zullen worden omgeslagen in het toepasselijke uurtarief, je betaalt deze kosten als opdrachtgever dus nog steeds alleen op een andere wijze.

 

Bovendien, ik kan mij voorstellen dat hier ook nog een factor omzetbelasting om de hoek komt kijken. Ik heb dit nog niet uitgezocht, kan zijn dat het niet aan de orde is, maar het is niet ondenkbaar dat hoewel het KDV vrijgesteld is van omzetbelasting degene die deze diensten aanbiedt helemaal niet vrijgesteld is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mij is ook niet bekend dat er al zzp'ers in de kinderopvang (op de groepen) werken. Zal ook te maken hebben met de eis van maximaal drie gezichten op de groep, noodzaak van een VOG voor iedere opdrachtgever en, zoals Dennis al aangaf, mogelijk belaste prestaties waardoor het uurtarief voor het kinderdagverblijf in kwestie erg hoog kan uitvallen. De vraag is ook of een zzp'er een VAR-wuo zou kunnen krijgen voor deze werkzaamheden omdat het typisch werkzaamheden zijn die essentieel zijn voor de organisatie en bovendien voornamelijk in loondienst worden verricht.

 

In 2008 heb ik al eens een pittige discussie gehad met de belastingdienst over zzp'ers als bemiddelingsmedewerker bij een gastouderbureau....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat ook een kinderdagverblijf af en toe mensen via een uitzendbureau laat 'inspringen'? Die kosten zijn dan ook belast met omzetbelasting, maar dat kon (in het verleden) kennelijk nog wel uit.

 

De Wet Omzetbelasting stelt kinderopvang vrij van btw indien het gebeurt in een geregistreerd kindercentrum. Ik interpreteer dat zo dat de diensten van een zzp'er die feitelijk hetzelfde omvatten ook vrijgesteld zouden moeten zijn, maar daar kan een inspecteur vast meer over vertellen.

 

Om iemand in loondienst werkzaam te laten zijn, zijn maar drie zaken nodig:

- loon

- persoonlijke arbeid

- gezagsverhouding

 

Als jij je werknemers na drie jaar 'laat gaan' en hen 'adviseert' om als zzp'er terug te komen, hoe ga je de situatie zo regelen dat er geen sprake is van een gezagsverhouding? Anders vermoed ik dat die mensen bji 'terugkomst' als zzp'er gewoon een vast contract voor zichzelf geregeld hebben, ook al was dat niet je bedoeling.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als jij je werknemers na drie jaar 'laat gaan' en hen 'adviseert' om als zzp'er terug te komen, hoe ga je de situatie zo regelen dat er geen sprake is van een gezagsverhouding?

Eens. Er zal toch iemand opdrachten moeten verstrekken aan de zzp'ers en zal er een strikte afspraak moeten zijn over regels die nageleefd moeten worden. De zpp'er zal dit toch niet gaan bespreken met de ouders die hun kind(eren) naar de opvang sturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.