• 0

Leverancier en producent in Polen - Inkopen zonder BTW

Ik ben ondernemer en verkoop kleding. De stoffen komen vanuit Polen en in Polen laat ik ze ook naaien, vervolgens worden ze naar NL gestuurd en daar verkoop ik ze.

 

Aangezien Polen in de EU ligt, koop ik de stoffen in Polen ZONDER BTW in, laat ik ze verwerken en laat ik ze gemakkelijk naar NL sturen - geen probleem.

 

Nu heb ik ergens gehoord dat als je stoffen in Polen koopt en laat verwerken en je koopt deze stoffen in zonder BTW, dan moet je een bewijs bevestiging hebben dat ze naar NL verstuurd worden? Het probleem zou hem zitten in dat de stoffen vanaf de leverancier naar een verwerkbedrijf in Polen worden gestuurd en niet rechtstreeks naar NL. Een oplossing zou zijn om de stoffen in te kopen met BTW, maar dit doe ik liever niet tenzij het niet anders kan.

 

Op internet kan ik hier niet zoveel over vinden, en het is lastig rekening te houden met een regeling waarvan ik niet precies weet wat die inhoudt. Weet iemand hier meer vanaf? Ik hoor het heel graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is inderdaad sprake van een Intracommunautaire levering, en daarvoor zijn 2 voorwaarden waar aan voldaan moet worden:

- Ik heb een BTW nummer (geen probleem)

- De leverancier moet kunnen aantonen dat de stof uiteindelijk (in de vorm van kleding) bij mij terecht komt in NL. En dat is dus moeilijk te bewijsen, alhoewel naar mijn idee dit behoolijk simpel is (factuur leverancier, factuur producent staat allebei mijn naam op) maar het moet natuurlijk ingewikkelder. Nu heb ik gehoord dat ik een brief naar de leverancier moet sturen met daarbij dat ik verklaar dat de stoffen uiteindelijk naar Polen gezonden worden..

 

Maar niemand is hier bekend mee?

Link naar reactie
  • 0

Maarten, de door jouw genoemde link gaat over nummerverwerving, dat is iets heel anders. Het sturen van een brief waarmee je verklaart dat "de stoffen uiteindelijk naar Nederland worden (er staat Polen, neem aan dat dit verkeerd is)" is zo te zien een Poolse vereenvoudiging waardoor je je niet in Polen hoeft te registreren voor de BTW. Dat deze leverancier zo'n brief wil hebben is natuurlijk niet zo vreemd, hij moet immers de ICL aantonen. Tenzij je iemand hier tegen komt die met exact hetzelfde te maken heeft gehad kun je het beste het probleem voorleggen aan een lokale (Poolse) BTW-adviseur.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

De Poolse leverancier kan alleen 0% hanteren op het moment dat je een correct Nederlands btw-nummer hebt en je kunt aantonen dat de goederen Polen hebben verlaten. Op het moment dat de stoffen eerst naar een ander Pools bedrijf worden geleverd, kun je dit niet aantonen. Zij zullen dus waarschijnlijk Poolse btw in rekening brengen.

 

Als de goederen bij een ander bedrijf in Polen worden bewerkt in opdracht van de afnemer in Nederland, is er sprake van een binnenlandse levering (in Polen). De Nederlandse ondernemer wordt dan eigenaar van de goederen in Polen. Er zal dan contact gelegd moeten worden met de Poolse belastingdienst of daar wellicht een registratie nodig is.

 

Bob Jacobs

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

De Poolse leverancier kan alleen 0% hanteren op het moment dat je een correct Nederlands btw-nummer hebt en je kunt aantonen dat de goederen Polen hebben verlaten. Op het moment dat de stoffen eerst naar een ander Pools bedrijf worden geleverd, kun je dit niet aantonen. Zij zullen dus waarschijnlijk Poolse btw in rekening brengen.

 

Als de goederen bij een ander bedrijf in Polen worden bewerkt in opdracht van de afnemer in Nederland, is er sprake van een binnenlandse levering (in Polen). De Nederlandse ondernemer wordt dan eigenaar van de goederen in Polen. Er zal dan contact gelegd moeten worden met de Poolse belastingdienst of daar wellicht een registratie nodig is.

 

Bob Jacobs

Webcareteam Belastingdienst

 

En als ik de producten met BTW inkoop dan kan ik deze Poolse BTW niet gemakkelijk terugvragen via de internetsite van de Belastingdienst omdat het over goederen gaat toch? Hoe kan ik dan de BTW terugvragen?

En wat zou uiteindelijk de makkelijkste oplossing zijn?

Link naar reactie
  • 0

BJM,

 

Ben toch echt van mening dat de link over dit onderwerp gaat.

 

ebruikt u uw btw-identificatienummer voor een intracommunautaire verwerving van goederen in een ander EU-land? Dan betaalt u hierover in Nederland btw, tenzij u aantoont dat u de btw al hebt betaald in het andere EU-land.

 

Voorbeeld

U koopt goederen uit Italië. U laat de goederen in België afleveren. De Italiaanse leverancier heeft uw Nederlandse btw-identificatienummer op de factuur gezet. Omdat het vervoer in België eindigt, moet u in België btw betalen. U kunt deze btw normaal gesproken in België aftrekken. Omdat uw Nederlandse btw-identificatienummer op de factuur staat, verwerft u de goederen ook in Nederland. U hoeft de btw hierover echter niet te betalen, als u kunt aantonen dat u in België voor die goederen al btw hebt betaald. Hebt u de btw in Nederland al betaald? U kunt deze dan niet als voorbelasting op uw aangifte aftrekken, maar wel terugvragen. Als u de Nederlandse btw wilt terugvragen, neemt u contact op met uw belastingkantoor.

 

In het voorbeeld kan je Italie en Belgie veranderen door 2x Polen. In dat geval hebben we volgens mij exact de situatie die Naate omschrijft?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Uit het voorbeeld lijkt het me voldoende duidelijk dat het Nederlandse bedrijf in Belgie intracommunautair verwerft, de goederen worden immers van Italie naar Belgie verzonden. Levering binnen Polen is een andere situatie, je kunt dit voorbeeld daar niet op los laten en er conclusies aan verbinden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, Wij hebben een vraag. Lees dat u uw kleding laat maken in polen en dat willen wij ook gaan doen. Graag zouden wij wat info willen hebben hierover. Is het mogelijk dat we dat via mail of telefoon kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

 

Kelly en Corine uit Volendam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.