• 0

Invoeren van sportkleding uit China

Ik ben druk bezig met een idee om een webwinkel op te zetten welke kleding verkoopt van de teams uit de Amerikaanse sportcompetities. Nou heb ik in China een paar groothandels weten te vinden welke deze kleding aanbieden, en dit ook naar Nederland willen verzenden. Ik zit enkel met 1 groot vraagstuk en dat is of dit eigenlijk wel mag? Dit zijn geen imitatieproducten, daar heb ik zeer goed opgelet bij de keuze maken van groothandel, en tevens is het betalingssysteem zeer veilig mocht er toch iets misgaan.

 

Ik heb in Nederlandse fora gezocht, en als je (ik noem maar een voorbeeld) een goedkoop shirtje van Ajax kan vinden, mag je deze zonder enige problemen doorverkopen. Ik weet echter niet of dit ook geldt voor producten uit de Amerikaanse sportwereld, iets waar ik toch al behoorlijk veel naar gezocht heb, maar geen duidelijk antwoord heb kunnen vinden, wat mij de indruk geeft dat dit gewoon toegestaan is, maar toch wil ik dit graag van de meer ervaren ondernemers horen.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Sluuge,

 

Het gaat er in deze om heb je toestemming van de merkenrecht houder. Ik vermoed dat de shirts van bekende merken zijn zoals Nike, Adidas etc? In dat geval mag je het namelijk niet importeren tenzij je toestemming hebt van de merkenrecht houder. En die ga je waarschijnlijk niet kriijgen.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog steeds niet helemaal zeker over deze zaak, in ieder geval bedankt voor je antwoord Logic4l.

 

Ik heb een beetje wat dingen opgezocht betreffende parralelimport, en dit blijft toch een beetje een vaag onderwerp voor mij. Er staan dingen zoals, producten die (bijvoorbeeld Nike) niet op de Europese markt aanbiedt, welke dan wel ineens beschikbaar worden. Dat zou een vorm zijn van parralelimport. Echter heb ik toch al wel webwinkels gevonden die de producten welke ik wil verkopen onder de man brengen in Europa, dus is dit dan geen parrarelimport aangezien ze al wel beschikbaar zijn?

 

Tevens is het ook vrijwel onmogelijk om op de website van Nike een antwoord te vinden, aangezien hier staat dat je niet mag adverteren met het Nike logo, maar om iets tentoon te stellen waar het Nike logo opstaat mag dan weer wel. Het is een heel vaag onderwerp naar mijn mening, en er zouden duidelijkere richtlijnen beschikbaar moeten zijn.

 

Ik ga zometeen toch naar de KvK, dus ik zal eens kijken wat zij hierover te zeggen hebben

Link naar reactie
  • 0

Beste Sluuge,

 

Ik heb je vraag gelezen en je doet een paar aannames en vraag me af hoe zeker je hier van (kunt) zijn.

1. "Dit zijn geen imitatieproducten, daar heb ik zeer goed opgelet bij de keuze maken van groothandel".

Zakendoen met China betekent niet altijd dat wat er wordt gezegd ook zo is. Dit is helaas niet anders. Het kan heel goed gaan maar ook heel fout. Het lijkt me heel vervelend als je eerste zending direct bij de douande wordt onderschept en gekenmerkt als namaak. Daarnaast sluit ik me volledig aan bij de eerdere opmerkingen over het merkenrecht.

2. "en tevens is het betalingssysteem zeer veilig mocht er toch iets misgaan". Wat is in jouw ogen zeer veilig en waar baseer je dit op?

 

Ik denk dat je deze vragen nog eens extra kritisch moet beoordelen.

 

Groet,

Danny

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sluuge,

 

Als adviesbureau voor sourcing en import uit China worden wij regelmatig met dit soort vragen en problemen geconfronteerd. Men vindt een aantal „betrouwbare“ leveranciers op de websites van Alibaba, of soortgelijke platvormen, die je alles beloven en vertellen wat je maar wilt horen. Ik vermoed dat dit in jouw geval ook van toepassing is. Bij leveranciers die je hier vindt moet je, om verschillende redenen, uiterst voorzichtig zijn. Ook al zijn leveranciers „Verified“ of „Golden Supplier“ zegt dit niets over de kwaliteit van de producten of de betrouwbaarheid van de leveranciers. Alibaba is een reclame-platvorm waar iedereen die ervoor betaald zijn producten kan aanbieden. En ook oplichters investeren in reclame!

 

Met betrekking tot jouw specifiek geval moet je het volgende eens in overweging nemen:

 

1. Bekende sportclubs werken altijd samen met / worden gesponsord door gerenommeerde merken zoals Adidas, Nike, Puma, Reebok etc. Deze merken hebben ook het auteursrecht of tenminste de licentie voor de ontwerpen.

 

2. Veel producten van deze merken, in het bijzonder textiel, worden niet in China maar in India of Bangladesh geproduceerd.

 

3. Producenten hebben strenge contracten en leveren alleen aan hun opdrachtgevers. Dus alleen aan Adidas, Nike etc.

 

4. Deze opdrachtgevers wederom hebben strenge contracten met hun groothandelaren. Distributeurs is eigenlijk een beter woord omdat ze de producten hoofdzakelijk in opdracht van de merken verdelen en niet verkopen. De verkoop vindt in de meeste gevallen plaats door de merken zelf.

 

5. Distributeurs en groothandelaren die eventueel wel een verkooprecht zouden hebben, hebben ook weer strenge contracten. Een van de voorwaarden in zulke contracten is, dat ze niet voor export naar andere landen mogen leveren. Doen ze dit toch, verliezen ze hun verkooprecht.

 

6. De groothandels- en winkelprijzen voor dit soort kleding zijn in China, in de meeste gevallen, net zo hoog als in andere landen. Het zijn image-producten en daar wordt, vooral in China, vaak meer voor betaald dan hier. Als je echte „koopjes“ vindt moeten alle alarmklokken al gaan luiden.

 

Het lijkt me dus uiterst onwaarschijnlijk dat je van groothandelaren in China originele shirts van sportclubs kunt kopen. Uit ervaring beweer ik dat je een kans van 99,99% hebt dat je plagiaten krijgt.

 

Het risico dat je loopt is enorm. Als het plagiaten zijn wordt de hele handel in beslag genomen. Je verliest dan niet alleen het geïnvesteerde bedrag voor aankoop en transport maar je moet ook nog betalen voor de vernietiging van de plagiaten en krijgt er nog een forse boete bovenop.

 

Zelfs als je originelen zou krijgen is het nog de vraag of je m.b.t. het auteursrecht en licenties geen problemen krijgt als je deze producten uit een land importeert dat niet tot de Europese Unie hoort. De houder van het merkenrecht heeft namelijk automatisch het alleenrecht van verkoop in het zakelijke verkeer (handel). Als er ook maar ergens de naam van een geregistreerd merk aan het product is aangebracht (b.v. een label) val je al in de prijzen. Risico en kosten zijn in dit geval net zo groot als bij plagiaten.

 

Bezint eer gij begint !!!

 

Met vriendelijke groeten

 

René

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.