• 0

Help, advies graag, we redden het niet.

Sinds 4 jaar hebben we een fantastische winkel met een uniek concept. Helaas zijn we allebei erg naief en zonder enige ervaring in het ondernemersschap gedoken. Na 3 jaar ga je pas winst maken werd er gezegd en wij vertouwden er blindeling op. Vanaf het begin zijn we als een troetelwinkel opgepikt door alle bladen en we staan er iedere week wel weer in. Geld aan reclame geven we dus niet uit. Sinds Februari hebben we er een webwinkel bij en dat heeft de omzet met 25.000 verhoogt. Toch redden we het niet. We blijven een probleem houden met de enorme voorraad die we op peil willen/moeten? houden. Omdat we een thema winkel zijn op het gebied van sprookjes hebben we een vrij constante collectie/voorraad die ons de nek omdraait. Dit jaar hebben we een omzet van 110.000 euro. We hebben zelf amper loon, werken 60 uur per week, huur van 750 euro en al het geld zit in de voorraad (40.000) euro.

De winkel staat nu in het zuiden van het land in een achteraf (beeldig) straatje als een soort pilot winkel. Klanten vragen ook altijd meteen naar de 'andere filialen' als ze binnen komen. Zo bijzonder is het dus blijkbaar. Het plan was om na verloop van tijd een tweede winkel te openen in amsterdam waar ik zelf woon. Maar ik vrees dat onze onervarenheid een prachtige winkel naar het failissement brengt. Wie kan ons advies geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sneu. Ik geloof niet persé dat je probleem met naïviteit te maken heeft. Je hebt een cashflow probleem. Er komt te weinig geld binnen. De voor de hand liggende actie zijn: geld vrijmaken.

- omzet vehogen (structureel)

- kosten verlagen (structureel)

- voorraad verkopen (incidenteel)

- marge verhogen (structureel)

 

Het lijkt of je voorraad het probleem is, maar volgens mij is het een combinatie van lage omzet en lage marge. Je verdient te weinig. Voorraad kan je financieren. Drukt wel op de cashflow maar niet op de winst.

 

Hoe kan je meer marge maken en of meer omzet maken. Zie je daar mogelijkheden toe?

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Superbalen, mijn vriendin heeft zelf 5 winkels en jou bottle nek is absoluut niet uniek. Voorraadbeheer is van essentieel belang.

 

Te veel voorraad is een aanslag op je liquiditeit en te weinig voorraad remt de omzet in de detailhandel. Waar je voor moet zorgen is een balans tussen beide. Dit is erg winkelafhankelijk. Je kunt je voorstellen dat in de kleding voorraad liever niet ouder dan 2 jaar is. In jou sector zal dat anders zijn maar je hebt natuurlijk wel veel trends en dat werkt weer gelijk in de mode.

 

Ik kan alleen maar zeggen dat je niet moet schromen om prijsacties uit te voeren als je niet van de voorraad af komt. Plannen, plannen, plannen. Er zijn bedrijven die je op dat gebied kunnen ondersteunen. Neem eens contact op met de branche organisatie detailhandel (die hebben kennis in huis).

 

Verder is het van essentieeel belang dat je werkt met een klantinformatiesysteem. Leg alles vast van je kopende klanten; ook al is het in excel. Als je dan begint met de sale kun je die klanten voorrang geven.

 

Bij die omzet zou ik er niet nog een winkel bijbeginnen overigens. Verkoop via internet kan een belangrijk speerpunt worden omdat hardwaren zich goed lenen voor online verkoop. Alleen uitvoering is omslachtig maar je kunt veel retouradministratie voorkomen door via de site een goed beeld te geven van je producten (goede foto's wellicht 3D modelling).

 

Veel succes, groet, REmo

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het een idee om actiemailingen tegaan verzorgen, 6 keer per jaar bijvoorbeeld een actiemailing met daarin 3 artikelen die je afprijst.

 

Zo raak je je voorraad toch nog kwijt, je kan er tegelijkertijd wat nieuws toevoegen in je mailing om mensen weer naar je winkel te lokken en zo zijn er nog een paar voordelen met mailingen/nieuwsbrief.

Link naar reactie
  • 0
We blijven een probleem houden met de enorme voorraad die we op peil willen/moeten? houden. Omdat we een thema winkel zijn op het gebied van sprookjes hebben we een vrij constante collectie/voorraad die ons de nek omdraait.

 

hoe stellen jullie je voorraadniveau's vast? wat ik vaak tegen kom is dat er op het buikgevoel een schatting wordt gemaakt van de verkoop voor een (te) lange periode. zo kan je inderdaad met enorme voorraden komen te zitten.

 

je kunt er ook wat rekenwerk op los laten, bijvoorbeeld met de eenvoudige formule van camp (zie http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=14867). in de praktijk meestal toe dat je vaker kleinere bestellingen gaat plaatsen, waardoor je gemiddelde voorraad lager wordt en het risico op incourantheid verlaagd wordt.

 

ik wil jullie wel op weg helpen, neem maar contact op als je dat wilt.

Link naar reactie
  • 0

Geweldig zoveel reacties.

Maar, onze marges zijn al aan de hoge kant voor onze branche, we kunnen niet meer omzet 'maken' We houden al een specifiek klantenbestand bij die we bereiken met mailings. We houden regelmatig acties om van de voorraad af te komen. Punt is gewoon, het is niet rendabel. We hadden ook geen idee wat je om moest kunnen zetten per jaar met een ruimte van 42m2. We vonden het al een gigantische omzet. Dat bedoel ik met naief.

Heb inderdaad ook al contact op genomen met klankbord.nl.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom denk je dat het bedrijfje niet rendabel is? Is er te weinig vraag naar jullie producten, is de vestigingsplaats niet goed gekozen, is het assortiment niet ruim genoeg, zijn de openingstijden niet ruim genoeg, heb je te veel of te duur personeel, blijven de klanten na één keer weg of heb je juist alleen maar vaste klanten die niet vaak genoeg komen, betaal je te veel voor de inkoop, vinden je klanten het product te duur?

 

Je zegt dat je omzet niet hoger kan. Betekent dat, dat mensen in de rij staan bij de kassa?

 

Een huur van 750 euro per maand is niet overdreven hoog vind ik persoonlijk.

Link naar reactie
  • 0

Wij bestellen wat er op is ( buikgevoel!) en waar veel vraag naar is. We leren het nu al door soms even te wachten met bestellen. Maar wij verkopen bijv. speciale spaanse dansschoenen. Om alle maten 'standaard' op voorraad te houden is een grote investering. Dat betekent 20 maten en per maat, zo'n 5 paar. Dan staat er al gauw 1800,00 euro aan schoenvoorraad op een plank. Het hele jaar. Het is een grote trekpleister in de winkel en in bladen maar we zijn natuurlijk geen schoenen winkel. Onze ' voorraad schoenen' raakt nooit op. i.t.t. een normale schoenenwinkel. We bestellen nu ook kleinere partijen. maar omdat we zo'n idioot leuk concept hebben halen we overal kleine plukjes artikelen overal vandaan. Het resultaat is een prachtige unieke collectie maar we zitten altijd onder het transport bedrag waardoor we altijd duurder uit zijn. Vandaar ook onze hoge marges. Zelfs de verpakking die erg exclusief is zetten we bovenop het bedrag. Onze mogelijkheden raken op. De omzet is niet dus hoog genoeg.

msteer: 'k ga even contact opnemen. Mijn twijfel is alleen, als je niet genoeg omzet haalt is het toch al gedoemd te mislukken? Minder uitgebreide collectie, minder artikelen, alles minder gaat ten koste van de winkel en aantrekkingskracht.

Link naar reactie
  • 0

Om welke reden heb je zo'n enorme voorraad? Dat is zo te horen de kern van het probleem. Ik denk dat het nu zaak is om van de te grote voorraad af te komen en dan zorgen dat je de voorraad kleiner houdt. Misschien betekend dit dat soms klanten een paar dagen moeten wachten tot iets op voorraad is, maar dat gebeurd overal volgens mij.

 

Misschien kan je ook kijken of de prijzen van je product hoger kunnen, of dat je producten goedkoper kunt inkopen?

 

 

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Waarom denk je dat het bedrijfje niet rendabel is?

Is er te weinig vraag naar jullie producten, ( we zitten niet centraal genoeg in Nederland, dat lossen we nu op door de internet winkel))

is de vestigingsplaats niet goed gekozen ( Klopt, we zitten in een beeldig middeleeuws wijkje en niet in het centrum),

Is het assortiment niet ruim genoeg ( veel te ruim),

Zijn de openingstijden niet ruim genoeg( klopt, Maandag Dinsdag dicht en geen koopavond).

Heb je te veel of te duur personeel ( nee) ,

Blijven de klanten na één keer weg of heb je juist alleen maar vaste klanten die niet vaak genoeg komen (Veel nieuwe klanten en alle klanten komen terug, alleen onze klantjes groeien uit ons produckt; leeftijd tussen 4 en 10 jaar)

Betaal je te veel voor de inkoop, vinden je klanten het product te duur?

We zijn duur en we betalen natuurlijk veel voor de inkoop maar geen klachten bij klanten.

Je zegt dat je omzet niet hoger kan. Betekent dat, dat mensen in de rij staan bij de kassa? Onze omzet is sinds vorig jaar gestegen van 60.000 naar 110.000. Ieder jaar stijgt het maar we houden niets over. ( te grote voorraad)

Een huur van 750 euro per maand is niet overdreven hoog vind ik persoonlijk. De huur is in vergelijking met de rest van de panden erg laag.

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn twijfel is alleen, als je niet genoeg omzet haalt is het toch al gedoemd te mislukken? Minder uitgebreide collectie, minder artikelen, alles minder gaat ten koste van de winkel en aantrekkingskracht.

 

Als je niet genoeg omzet haald, gaat het mis. Maar de omzet is geen gegeven. Daar kan je wat aan doen. Je kan je richten op meer omzet in algemene zin, door speciefikere marketing, of meer omzet door nieuwe producten waar veel vraag naar is, of het schappen van producten in het assortiment die slecht verkopen.

 

Een ervaren omdernemer kan je hier goed bij helpen. Misschien zijn er ervaren rotten op dit forum die een helpende hand kunnen/willen toesteken (msteer?) Het Ondernemersklankbord heeft zulke knakkers, maar misschien vindt je ze ook in je eigen omgeving.

 

Ervaring is erg belangrijk. Vermeid de consultants en richt je op de "ondernemers" die bewezen hebben dat ze weten waar ze over praten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
we zitten niet centraal genoeg in Nederland, dat lossen we nu op door de internet winkel

 

Een webwinkel is niet te vergelijken met een 'echte' winkel. Als je een echte winkel in het centrum zet dan trek je zonder dat je wat doet de aandacht doordat mensen voorbij lopen. Met het internet moet je aandacht trekken door te adverteren. Doe je dat ook?

 

klopt, Maandag Dinsdag dicht en geen koopavond.

 

Is het een optie om bijvoorbeeld ook op koopavond open te gaan? Of is er een speciale reden dat de winkel dan gesloten is?

 

Veel nieuwe klanten en alle klanten komen terug, alleen onze klantjes groeien uit ons produckt; leeftijd tussen 4 en 10 jaar

 

Misschien kan je dan de doelgroep juist wat groter maken?

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0
Dat betekent 20 maten en per maat, zo'n 5 paar. Dan staat er al gauw 1800,00 euro aan schoenvoorraad op een plank. Het hele jaar.

 

daar lijkt al een besparing mogelijk. begin eens met een voorraad van een half jaar verkoop voor de gangbare maten (bepalen aan de hand van je verkopen in het verleden), en slechts 1 paar voor de minder gangbare maten. mogelijk dat je voorraad dan al met de helft naar beneden kan.

Link naar reactie
  • 0

We hebben echt enorme reclame d.m.v. de bladen en speciale winkel boekjes. Deze afgelopen twee weken in Elsevier magazine bij leukste winkels nederland, Ouders van nu , leukste winkelboekje, Kek, Weekblad en ik vergeet er vast 1. Ik bedoel, wat een luxe. allemaal gratis en vermelding van webwinkel en prachtige omschrijvingen. Doelgroep is inderdaad erg klein, maar we hoopten dat we het daarmee zouden redden.

De koopavond is te rustig in ons straatje en ook eng als je als enige open bent. We zouden wel meer open moeten gaan. Maandag en Dinsdag dicht was ook te optimistisch.

Ik hoopte dat ik in amsterdam een winkel zou kunnen openen met normale winkeltijden en meer ervaring. Maar nu blijkt dat deze winkel het al niet red. Ben erg huiverig geworden. Kan evt een prachtig pand huren. huur 1150 euro en 120m2 in een leuke wijk direct aan ( niet in) een winkelstraat. Maar we doen dus in de bestaande winkel iets fout en zoals ik al gelezen heb kan het vanalles zijn. Maar misschien is de behoefte aan zo'n winkel toch niet zo groot als wij zouden willen.

Link naar reactie
  • 0

Dat betekent 20 maten en per maat, zo'n 5 paar. Dan staat er al gauw 1800,00 euro aan schoenvoorraad op een plank. Het hele jaar.

 

daar lijkt al een besparing mogelijk. begin eens met een voorraad van een half jaar verkoop voor de gangbare maten (bepalen aan de hand van je verkopen in het verleden), en slechts 1 paar voor de minder gangbare maten. mogelijk dat je voorraad dan al met de helft naar beneden kan.

We gaan dat maar eens doen; het zal ons wel klanten kosten. Wij zijn de eerste geweest om ze te importeren voor de speelgoed branche en sinds 2 jaar zijn ze nu overal te koop. Zelfs bij de gangbare schoenwinkels. We zijn te klein om een alleenrecht te kopen of een dealer te worden. Zo is het met al onze geimporteerde producten gegaan. We bedenken een leuk artikel, slepen het ergens vandaan voor onze winkel en daarmee staan we ook in de bladen. Met als gevolg dat we niet meer uniek zijn.

Link naar reactie
  • 0

Zo te horen zijn er genoeg mogelijkheden om van het bedrijf een gezonde zaak te maken.

Je hebt zelf een aantal verbeterpunten genoemd: inkrimpen van voorraad, ruimere openingstijden en andere vestigingsplaats. Stel je eens voor hoe je omzet nog kan stijgen als je je openingstijden verruimt.. Bovendien stijgt je liquiditeit als je je voorraad wat vermindert.

 

Spit eens samen met een ervaren ondernemer je cijfers door om meer inzicht te krijgen in de kosten en de opbrengsten.

 

De reden waarom je je voorraad groot houdt, is om klanten direct te kunnen leveren. Misschien kun je je klanten bij de aankoop van een bepaald product kunnen vragen of ze het een prbleem hadden gevonden als het artikel besteld had moeten worden met een levertijd van x weken. Denk niet voor je klanten als je het niet zeker weet, maar vraag ze gewoon hun mening!

 

Kop op en laat de moed niet zakken!!!

 

Link naar reactie
  • 0

We gaan dat maar eens doen; het zal ons wel klanten kosten.

 

als je het goed doet, verlies je alleen die klanten waarvoor je die enorme voorraden aanhoudt. je kunt waarschijnlijk de 80/20 regel toepassen. een klein gedeelte van je assortiment (20% van je artikelen) levert 80% van je omzet. bij deze gouden 20% moet je voorzichtig zijn met al te drastische voorraadverlagingen. die overige 80% artikelen pak je aan. mocht je een keer een klant krijgen voor een product dat niet op voorraad is, dan kan je altijd nog aanbieden om het product te bestellen, danwel een ander product (desnoods met korting) aanbieden. bij 'nee' begint de verkoop...

Link naar reactie
  • 0

Je geeft zelf ook de positieve punten aan. Jullie hebben blijkbaar een neus voor interessante producten, de media pikken jullie aanbod goed op en je hebt een klantenkring die je een wat hogere marge gunt. Zo te horen (lezen) zit je echter op een lokatie die niet ideaal is. Hoe ver reizen klanten voor een leuk sprookjeskado?

 

Misschien dat meer (betere en duurdere) lokaties meer bezoek genereren, waardoor je voorraad sneller gaat bewegen. Dan kun je ook afscheid nemen van assortiment dat door de concurrentie overgenomen wordt. Geen dure winkelstraten, maar wellicht iets in dorpen bij grote steden met veel kinderrijke gezinnen in hogere welstandklassen. Bussum, Driebergen, etc. Kijk eens op Prizm bij 'onbekommerd harmonieus' en denk na over een soft-franchise of een groothandel die marketingsupport geeft.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat Mira zei lijkt mij zeer zinnig : zeker als jullie (tijdelijke ?) unieke spullen hebben, dan zullen weinig mensen er bezwaar tegen hebben als jullie beloven ze na te bestellen & toe te sturen. Dan kan het volstaan om een "kijk-exemplaar" te houden.

 

Andere mogelijkheid die ik hier nog niet gezien heb : ik kan mij voorstellen dat voor leveranciers jullie erg aantrekkelijk zijn : jullie proberen dingen uit, vallen op en dan volgt de rest van Nederland. Dan zou ik naar zo'n leverancier stappen en zeggen : ik kan je spullen in mijn winkel doen, maar dan wil ik wel dat je deze spullen (voor-)financiert. Of dat je pas (veel) later betaalt. Op die manier zouden je leveranciers een deel van je voorraad lasten financieren.

(nee heb je, ja kan je ...)

 

Succes. Ik hou, ongezien, van jullie soort winkels, ik hoop dat jullie blijven bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan je van die 'tekortkoming' een marketing-voordeel maken als je duidelijk communiceert dat een deel van de collectie uitsluitend op bestelling te verkrijgen is. (Schaarste/gewildheid creëren!)

Je laat dan een DroomFormulier ontwerpen, waarop mensen moeten dromen wat ze willen dat jullie sprookjeswinkel voor ze laat bezorgen.

Een optie erop...

"Als mijn sprookje bezorgd is, wil ik

[] gebeld worden op nummer:

[] gemaild worden op e-mail adres:

[] een brief krijgen op adres:

 

... misschien is het een gewaagde manier om anders met je voorraad om te gaan maar het is een wat proactievere, positievere insteek dan mensen 'nee' verkopen en er van balen dat je in je voorraad moet gaan snijden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

hou in de gaten: marketing betekent DEMAND CREATION. je creeert de vraag door in te spelen op de vraag die er potentieel in de markt is.

 

Wees dus creatief en probeer alle kanalen die je kan verzinnen om de vraag en dus de omzet te vergroten. Uiteraard met kritische naar ALLE kostencomponenten te kijken. Je zult zien dat er nog veel mogelijkheden zijn....

 

Succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Indien jullie weer een uniek product uit het buitenland op het oog hebben, kun je ook vooraf eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor importeurschap / exclusief dealerschap.

 

Jullie hebben bewezen trendzetters te zijn als het op nieuwe producten in Nederland aankomt, wellicht kun je een afspraak met de leverancier van het volgende 'nieuwe' product maken voor importeurschap / dealerschap. Hierbij kun je willicht afspraken over minimum afname pas na een periode van een jaar laten ingaan bijv, of het importeurschap voor een korte periode tot ca. 1 jaar laten gelden, en automatisch laten verlengen als jullie aan het eind van dat jaar aan een minimum afname hoeveelheid voldoen.

 

Als er werkelijk zo vaak producten van jullie gratis in de bladen en kranten komen en dit wordt overgenomen door veel winkels in Nederland, kun je al die winkels als potentiële klant zien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.