• 0

Help, advies graag, we redden het niet.

Sinds 4 jaar hebben we een fantastische winkel met een uniek concept. Helaas zijn we allebei erg naief en zonder enige ervaring in het ondernemersschap gedoken. Na 3 jaar ga je pas winst maken werd er gezegd en wij vertouwden er blindeling op. Vanaf het begin zijn we als een troetelwinkel opgepikt door alle bladen en we staan er iedere week wel weer in. Geld aan reclame geven we dus niet uit. Sinds Februari hebben we er een webwinkel bij en dat heeft de omzet met 25.000 verhoogt. Toch redden we het niet. We blijven een probleem houden met de enorme voorraad die we op peil willen/moeten? houden. Omdat we een thema winkel zijn op het gebied van sprookjes hebben we een vrij constante collectie/voorraad die ons de nek omdraait. Dit jaar hebben we een omzet van 110.000 euro. We hebben zelf amper loon, werken 60 uur per week, huur van 750 euro en al het geld zit in de voorraad (40.000) euro.

De winkel staat nu in het zuiden van het land in een achteraf (beeldig) straatje als een soort pilot winkel. Klanten vragen ook altijd meteen naar de 'andere filialen' als ze binnen komen. Zo bijzonder is het dus blijkbaar. Het plan was om na verloop van tijd een tweede winkel te openen in amsterdam waar ik zelf woon. Maar ik vrees dat onze onervarenheid een prachtige winkel naar het failissement brengt. Wie kan ons advies geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij kan je van die 'tekortkoming' een marketing-voordeel maken als je duidelijk communiceert dat een deel van de collectie uitsluitend op bestelling te verkrijgen is. (Schaarste/gewildheid creëren!)

Je laat dan een DroomFormulier ontwerpen, waarop mensen moeten dromen wat ze willen dat jullie sprookjeswinkel voor ze laat bezorgen.

Een optie erop...

"Als mijn sprookje bezorgd is, wil ik

[] gebeld worden op nummer:

[] gemaild worden op e-mail adres:

[] een brief krijgen op adres:

 

... misschien is het een gewaagde manier om anders met je voorraad om te gaan maar het is een wat proactievere, positievere insteek dan mensen 'nee' verkopen en er van balen dat je in je voorraad moet gaan snijden.

 

Dat is een goed idee zeg :)

Link naar reactie
  • 0

ik vermoed dat je klanten echt speciaal naar jullie winkel komen. Als je je klanten kent, kan je heel gericht marketen. Vraag elke klant naar adres of liever e-mail adres, zodat je ze op de hoogte kunt houden en speciale aanbiedingen doen. E-mail is gratis. Denk wel aan de opt-in en opt-out regels bij e-mail.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Feitelijk is het "probleem" logistiek !

 

JIT ( just in time ) delivery

Verplaats de voorraad naar de producenten Vb.

1) Neem van elk produkt de gangbare maten ( historie ).

2) Klant besteld --> levertijd 1 week --> bestel bij producent.

 

Transportkosten + UPS - koerier - rembourskosten.

Agreement producenten - neutrale verpakking.

 

Indien de produkten echt uniek zijn, is de klant genegen om enkele

dagen te wachten, ( bestellingen via internet is gebruikelijk.).

 

sux6

Link naar reactie
  • 0

 

Transportkosten + UPS - koerier - rembourskosten.

Agreement producenten - neutrale verpakking.

 

Indien de produkten echt uniek zijn, is de klant genegen om enkele

dagen te wachten, ( bestellingen via internet is gebruikelijk.).

 

sux6

 

Uhm heb je gezien om welke prijscategorie producten het gaat ?

Spulletjes van 2 tot 20 euro.

edit

ze heeft de URL uit haar profiel gehaald.

/edit

Als daar ups en rembourskosten overheen gaan denk ik niet dat er nog bestellingen binnen komen

 

overigens is het deze koerier ziekte die voor onnodige verplaatsing van goederen zorgt, en daarmee extra drukte op de weg.

Maar dat is off topic

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb geen zicht op jullie business case maar toch heb ik een paar aandachtspunten:

 

De omloopsnelheid is 2.75 (110.000/40) en dat vind ik niet extreem hoog voor een winkel met speciale producten. Wellicht kun je per artikel de omloopsnelheid berekenen en dan de producten met een (heel?) lage omloopsnelheid middels een speciale actie "afschieten".

 

Je schreef ook dat de klantjes uit jullie producten groeien. Je zou jullie assortiment kunnen indelen in leeftijdscategorien en de klantjes volgen in de tijd (is wel een goede klantendatabase voor nodig) en zodra ze qua leeftijd in de volgende categorie komen, net voor hun verjaardag een aanbieding doen per post of e-mail.

 

Je zou ook iets kunnen doen met een klant-werft-klant concept. Geef klanten een aantal gepersonaliseerde kaartjes mee waarmee vrienden bijvoorbeeld voor 10% van het besteede bedrag iets mogen uitzoeken. Geeft geen korting omdat dan je omzet afneemt! Door het 10%-uitzoek concept blijkt dat mensen meer besteden dan die 10% en dat is extra omzet. Voorbeeld: klant koopt voor 40 euro en kan dus iets uitzoeken voor 4 euro. De klant kiest iets van 10 euro en betaald dus 6 euro bij. Voor elke aangebrachte klant krijgt de aanbrengende klant ook een dergelijk aanbod bij het volgende bezoek. Kan heel basic met een kaartenbakje waarin je de ingeleverde kaartjes op naam zet.

 

Mijn spreuk "Klant is koning, maar wil je alle koningen als klant hebben" slaat op wat deels al eerder is genoemd. Twintig verschillende maten schoenen lijkt me wat veel. Wellicht is de 80-20 regel wat te bot voor de doelgroep (huilende kinderen in de winkel).

 

Ook zou je de artikelen die na jullie introductie door andere winkels (en waarschijnlijk met een lagere prijs) worden verkocht versneld kunnen uitverkopen. Doordat jullie de eersten zijn met een product kun je een premium prijs vragen en de massa later aan andere winkels overlaten. Die hebben immer een veel gunstigere inkoopprijs door de schaal.

 

Als laatste:

De huisvestingskosten bedragen per jaar 9000 euro terwijl de gemiddelde voorraadkosten aan rente maximaal 5000 euro zijn (lijkt mij). Hoe boeken jullie de voorraad? Is dit direct als kosten ten laste van de winst of schrijven jullie er op af omdat niet alles binnen een jaar zal worden verkocht. In dat geval is jullie winst wellicht hoger dan jullie denken en moet je de voorraad als werkkapitaal zien (die je wellicht voor een lening aan de bank als zekerheid kunt geven).

 

Misschien kun je jullie website noemen zodat ik kan kijken of ik wat kan bedenken.....

Link naar reactie
  • 0

en dus heel veel effort steken in het genereren van traffic naar je site, door middel van portals, zoek-optimalisatie etc.etc.

Teveel Unox gegeten? ;D :P

 

 

Is er een mogelijkheid om bartroorda (die met een webwinkel wil beginnen) te betrekken in het verbeteren of optimaliseren van de webwinkel?

 

In het allereerste bericht wordt gesproken over de omzetverhoging dankzij de webwinkel en de voortdurende media-aandacht.

 

Over de winkel hebben de experts een aantal uitstekende ideeën losgelaten.

 

Er wordt echter nauwelijks gerept over de webwinkel, (met uitzondering van bovenstaand citaat) die relatief goedkoop werken kan en ook hier zijn volop mogelijkheden om je winkel op internet onder de aandacht te brengen.

 

Ook op internet geldt: voor exclusievere dingen of hebbedingetjes zijn klanten bereid te wachten, een langere levertijd (max 9 werkdagen) is niet bezwaarlijk.

 

Maar door Bart Roorda te betrekken in het verhaal krijgt hij de nodige ervaring en heeft jullie winkel een grotere overlevingskans.

 

Het bundelen van ervaring en expertise kan voor beiden zeer goed uitpakken!

 

 

 

Tony

Helpende hand voor slachtoffers van aannemersfouten http://heso.nl

Helpend brein voor info over passief inkomen http://gelukkigmetgeld.nl

Helpend hart voor eye openers http://www.facebook.com/TonyVerheijFanpage

Link naar reactie
  • 0

Als ontwikkelaar van een ERP pakket (Enterprise Resource Planning) mag ik het wel uit een iets technischer hoek bekijken. Iets wat naar mijn mening Gooz ook al aardig deed (stukje terugover omloopsnelheid en voorraadwaardering). Ik voeg er ietwat brainstormend dit aan toe :

 

Om te beginnen acht ik de voorraad(waarde) niet te hoog, althans, niet sec genomen. Immers, met denken dat de problemen de wereld uit zijn als je eenmalig! 40.000 euro (uiterst maximaal) tot je beschikking krijgt, kom je er niet/nooit.

 

Merk op dat hiermee alle op zich goede ideeen om je voorraad te verkopen relatief minder waardevol zijn.

 

Je moet je omzet verhogen ? ... ik vraag het me af; als ik het zo zie ontstaan de problemen juist door het verhogen van de omzet. Of beter, door de mogelijkheden die je eerst moet kreeren om tot de verhoging te komen. Naar je eigen idee is dat ... voorraad. Vergeet ook niet dat je zelf het gevoel hebt dat het door de voorraad komt, zonder dat je er de vinger op kunt leggen;

 

Waar je niet aan denkt, is dat de omzet verhoging zal zijn gerealiseerd middels additionele produkten. De schoenen bijvoorbeeld. Dus, voordat je de schoenen in het assortiment had was je voorraad in schoenen 0,00 en je omzet ook. En nu ? wel, kijk zelf maar. Ik houd het erop dat je bijvoorbeeld voor 1.000 euro aan schoenen hebt omgezet, maar voor 1.600 hebt liggen ...

Met de schoenen als voorbeeld, moeten er nu een aantal dingen duidelijk worden :

 

- Als je nu "pas" 1.000 hebt omgezet in de schoenen ervaar je dit als verlies. Immers het kostte 1.600 om ze te verkopen;

- Je hoeft maar te wachten tot je meer dan 1.600 hebt omgezet in de schoenen, om jouw "verlies" om te zitten in winst. Laat dit het "na 3 jaar winst maken" verhaal maar zijn.

- Er klopt niets van, want zo wordt de "winst" helemaal niet bepaald. Dus, als je 1.000 hebt omgezet zul je bijvoorbeeld 250 winst hebben gemaakt hierop (!). Dat je ook nog 1.600 aan voorraad hebt maakt niets uit, zolang je er maar niet op hoeft af te schrijven. Dus, gewoon 250 winst.

- ... en als je dit verhaaltje volgt, blijkt dat je 1.600 + 750 - 1000 = 1.350 minder cash hebt als voordat je met de schoenen begon ...

 

Wat er hier aan de hand zal zijn, is dat je door een berg enthousiasme je assortiment maar blijft uitbreiden, terwijl dat nog niet verantwoord is. Let wel, nog niet, want het is slechts een kwestie van wachten totdat je de omzet hebt gehad die de voorraadwaarde betaalt. Voor de schoenen voorraad van 1.600 in mijn voorbeeld betekent dat dus 1.600/250 = 6,4 x 1.000 = 6.400 omzet in schoenen. En niet de omzet verhogen ten opzichte van nu, want dat werkt averechts !! immers, de 5 paar voorraad van een maat volstaat dan niet meer, en wederom ben je eerst geld aan het uitgeven !

 

Uiteraard zijn de schoenen maar een voorbeeld van wat er aan de hand is, is het voorbeeld slechts indikatief en houdt geen rekening met verdere kosten.

 

Het (blijven) uitbreiden van het assortiment mag wel op het moment dat het steeds is voorgefinancierd, mits je de afschrijving in de gaten houdt;

Kan er niets meer worden gefinancierd, dan ga je nu gewoon rustig "lineair" verkopen en na een verkoop koop je het betreffende gewoon weer in.

Bekijk wel even of de marge die je haalt toereikend is voor de algemene kosten en salarissen, maar wat niet nodig zou moeten zijn omdat er anders geen winkel meer in Nederland bestond. Dus, 110.000 minus 9.000 en verdere poespas ad bijv. 30.000 (lijkt me hoog ingeschat, maar zeg het maar) = 71.000. Zeker geen vetpot, maar niets iets waarvan je kunt zeggen "we redden het niet".

 

Zit ik ergens mis ?

Peter

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Het is je eerste post, en metten al zo'n "vette" (van harte welkom trouwems). Ik denk dat je met je analyse helemaal gelijk hebt en het ook nog eens netjes uitlegd. Reusje voor jou.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Heel raar idee misschien, maar ideaal voor startende ondernemers:

 

ik heb een soort cursusje logistiek management gedaan waar dit soort zaken best uitvoerig aan bod kwamen.

 

Ik gebruik nu formules en mijn boekje van die cursus en ik moet zeggen het helpt mij best wel. Voorraad is vaak probleem nummer 1 bij bedrijven.

 

 

 

 

Het gaat er niet om wat je bent, maar om wie je bent...

Link naar reactie
  • 0

toch maar even preken voor eigen parochie. ;D

 

voorraden zijn tegelijk een lust en een last. heerlijk toch om altijd te kunnen leveren met die ruime voorraden? aan de andere kant betekent een te ruime voorraad hoge kosten. kosten die niet altijd zichtbaar zijn. simpel stellen dat de enige kosten zijn de rentekosten als gevolg van het kapitaalbeslag is te kort door de bocht. de inkoopkosten, de administratie, het ruimtebeslag, de handling, de incourante producten, noem maar op. allemaal blokken aan het been van een bedrijf. in de praktijk merk je echt de nadelen van te hoge voorraden.

 

al die formules zijn prachtig hulpmiddellen, maar pas wel op dat je de juiste formules juist gebruikt. voorbeeld is de omloopsnelheid van de voorraden die ik hiervoor las. die bepaal je aan de hand van de inkoopkosten van de voorraad, niet de omzet. dat scheelt weer een factor, met name als je marge hoog is, waardoor vergelijking met industriegemiddelden snel mank gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben voor de eerste keer op deze site en raakte geboeid door de discussie, alle adviezen en modellen. Al met al loopt de discussie nu al een hele tijd. De vraagt blijft, wat hebben jullie tot nu toe ondernomen om iets aan het vermeende probleem te doen. Geloof in je eigen kunnen, jullie hebben het immers al vier jaar volgehouden en laat je niet te veel leiden door eigen hobbyisme en realiseer dat ook bij jullie de vrijwel heilige 20/80 regel geldt. Zorg dat je in beeld hebt waar je de omzet vandaan haalt en of jullie je marges op peil houden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor alle adviezen en reacties. Ik ben even niet op de site geweest omdat we eigenlijk meteen al een aantal adviezen uit gingen voeren en ik had niet verwacht dat er na mijn eerste bezoek nog zoveel reacties zouden komen.

Wat we tot nu toe hebben gedaan:

voorraad verminderen:

-uitverkoop, magazijntje bijna leeg!

-kleinere orders plaatsen

-langer wachten met orders plaatsen

-ons te brede assortiment toespitsen ( niet 5 keuzes maar 1 of 2 van hetzelfde artikel)

-marges verhogen voor zover mogelijk

-ons 'basis assortiment' inkrimpen. Zoals andere winkels zoveel mogelijk nieuwe artikelen inkopen i.p.v. ons basis assortiment op peil houden met dezelfde artikelen. Kill your darlings. op=op.

 

Verder 'worstel' ik me door de technische adviezen. Maar het boeit me wel heel erg. Vooral de berekeningen van voorrraad en omloop snelheid zijn erg interessant. Je hebt geen idee waar je eigenlijk aan begint als beginnende onervaren ondernemer.

Alle kleine veranderingen hebben nu al een groot effect op de omzet.

Ga nu de rest van de adviezen lezen. Met een rekenmachine bij de hand.

Groeten Ingrid

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

hier zien we ook weer de kracht van HL!

Volgens mij hebben we met zijn allen een dreigend faillissement afgewenteld en een jonge ondernemer geïnspireerd en de kracht gegeven door te zetten.

Complimenten! en sterkte aan Ingrid. Blijf vragen!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Dit lijk me een hele leuke case. Maar helaas voor jouw het is geen schooloefening. ;D

 

Als ondernemer, moet je het nooit zover laten komen dat je de deuren moet gaan sluiten. Dat doet veel pijn want je bent in een keer je werk en je hobby kwijt. In somige situaties, zou sluiten een goede optie zijn. Maar dit is duidelijk voor jou niet het geval. Je vindt het nog steeds leuk om te doen en er zit, zo te horen, nog brood in.

 

Naar mijn mening moet je heel snel ingrijpen. Als je niet weet hoe, haal zsm iemand van buiten bij voordat het te laat is. Het liefst iemand die ook de verbeteringen gaat begeleiden of het liefst uitvoeren. Iemand van buiten is niet emotioneel gebonden en gaat daarom met andere ogen naar je problemen kijken. Hij kost eemaal geld, maar de saldo moet positief zijn.

 

Wat aan de hand is met jouw bedrijf is waarschijnlijk een groeipijn of een identiteitscrisis. Het gebeurt in een cyclus. Als je het niet verwacht kan het leiden tot paniek. Dat is dus niet nodig als je op tijd actie onderneemt. Ook grote bedrijven hebben last van. Bijvoorbeeld alle V&D-winkels hebben het afgelopen jaar een transformatie meegemaakt. Er zijn meer oplossingen mogelijk, bijvoorbeeld het veranderen van de attitude van de klant t.o.v. het bedrijf met een thema-reklamecampagne.

 

Naar mijn mening moet het volgende bij jou gebeuren:

 

EERSTE FASE:

Een gedetallerde artikelbestand opzetten het liefst in een geautomatiseerde voorraadbeheersysteem: artikel, nummer, omschrijving, inkoopprijs, verkoopprijs, leverancier.

Een voorraadinventarisatie uitvoeren (aanwezig en economisch voorraad).

Een voorraadanalyse uitvoeren:

  • ABC-analyse: A = dure artikelen en C de goedkoopste
  • 20/80-analyse: 20% van je artikelbestand genereet 80% van je omzet
  • Omzetsnelheid per artikel

Als ondernemer moet je verstand hebben niet alleen van de logistiek (hierboven), maar ook management en marketing.

 

TWEEDE FASE

De hierboven genoemde logistieke gegevens zullen jou helpen beslissingen te nemen om op korte termijn uit de problemen tekomen. Om de continuiteit (lange termijn) te waarborgen, moet je je marketingvaardigheden gebruiken:

 

  • Maak een swot-analyse: sterkte-/zwakteanalyse en kijk naar de kansen en bedreigingen
  • Het gaat echter om een intern en extern analyse die onderbouwd moeten worden met berijfseconomische berekeningen.
  • Er zijn nog een aantal stappen die uitgevoerd moeten worden die uiteidelijk zullen leiden tot het maken van een volwaardig ondernemingsplan. Dit is nl je glazen bol waarin je kunt zien of je op de koers ligt of niet

 

Dat klinkt mischien heel theoretisch, maar toch noodzakelijk en zeker uitvooerbaar. Daarom moet je iemand zoeken die ook dicht bij de praktijk zit.

 

Samengevat: de kennis van logistiek en marketing(strategieen) is noodzakelijk.

 

Dit kan binnen een maand uitgevoerd worden en gaat jou vanaf 5.000,- euries (een maandsalaris zonder bonus) kosten en de kosten van een voorraadbeheersysteem van maximaal 1000,- euro.

 

Jouw opbrengsten door deze behandeling kan ik helaas niet inschatten wegens teweinig info.

 

 

Ik ben benieuwd.

www.101winkels.nl: GRATIS Pro-webwinkels in het online-winkelcentrum.

www.nationaalwinkelcentrum.nl: Startpagina over online winkelen.

www.edacteur.com: Publiceer GRATIS fotos, tekeningen en verhalen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

1: start groothandel/exclusief importeurschap, nieuwe merken die jullie naar Nederland halen kunnen jullie in eigen winkel verkopen en andere organisaties/winkels kopen deze artikelen bij jullie in (inkoopprijzen). Zelf hebben jullie dan dubbele marge. En verdienen nog extra aan de b2b verkoop. Ook gaan andere organisaties er dan niet zo gemakkelijk met jullie unieke producten vandoor (tegen lagere verkoopprijzen).Jullie verdienen er dan iig nog wat aan!

2. start een extra winkel, met 2 winkels kun je de kosten verdelen zoals boekhouder, personeel e.d. en daarnaast kun je bepaalde voorraad switchen, misschien loopt een bepaald artikel in de ene stad wel goed en in de andere stad niet.

3. Vermeld duidelijk in alle mediauitingen dat jullie een webwinkel hebben.

4. Een niet al te grote voorraad hanteren!, als een artikel nabesteld kan worden is dit een betere optie. Desnoods kan een artikel naar de klant toegestuurd worden. (webwinkel) via internet/mailing kan klant op de hoogte gehouden worden van de geplaatste bestelling.

5. Probeer te bezuinigen op verpakkingsmaterialen, ik begrijp dat jullie uniek willen zijn, maar probeer hier eens een creatieve(re) oplossing voor te vinden.

6. Mailings per e-mail zijn goedkoper dan per post.

7. Wees niet bang om uitdagingen aan te blijven gaan, te voorzichtig zijn is ook niet goed.

8. Vraag adviezen bij bank, kvk, brancheorganisaties, boekhouders, etc. Maar vooral ook bij ondernemers die zelf ook met deze problematiek zitten.

 

Succes

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.