• 0

IB bij dienst december en januari

Hallo Allen,

Ik heb een vraag mbt de inkomstenbelasting. Ik ben samen met twee compagnons een VOF gestart. Globaal leveren wij diensten in de vorm van consultancy. Na wat rond te hebben gekeken op dit forum zijn mij een aantal zaken duidelijk geworden:

- Omzetbelasting wordt bepaald door de factuurdatum, ongeacht de exacte datum van de uitvoering van de dienst.

- Voor de inkomstenbelasting wordt er naar de datum van uitvoering van de dienst gekeken.

Als een dienst wordt uitgevoerd in december 2013 en gefactureerd in januari 2014, dan wordt de OM betaald in kwartaal 1 van 2014 in tegenstelling tot de IB die voor boekjaar 2013 geldt (correct me if i am wrong)

Nu hebben wij een dienst lopen die voor 75% van de uren in december 2013 wordt uitgevoerd en voor 25% in januari 2014. Moeten wij voor de IB 75% van deze opdracht toerekenen aan het boekjaar 2013 en de overige 25% aan boekjaar 2014? De dienst wordt in 1 keer gefactureerd in januari.

Groet,

Erik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Nu hebben wij een dienst lopen die voor 75% van de uren in december 2013 wordt uitgevoerd en voor 25% in januari 2014. Moeten wij voor de IB 75% van deze opdracht toerekenen aan het boekjaar 2013 en de overige 25% aan boekjaar 2014? De dienst wordt in 1 keer gefactureerd in januari.

Ja, dat lijkt mij de correcte handelswijze. Ervan uitgaande dat de uren in 2013 net zo veel kosten in 2014 en je niets anders "verkoopt" dan uren. De omzet die je wel maakt maar nog niet factureert noemen we onderhandenwerk, de Belastingdienst legt ook dat uit op haar website.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

De omzet die je wel maakt maar nog niet factureert noemen we onderhandenwerk,

Ik denk dat je het beter "Nog te factureren omzet" kunt noemen in plaats van onderhanden werk. Aangezien het hier een dienst betreft die een maand later wordt nagefactureerd. Bij onderhanden werk gaat het vaak over langer lopende (bouw)projecten. En dan beland je in ingewikkelde regelgeving over percentages van winstneming etc. Doet hier allemaal niet ter zake. De dienst is volledig geleverd in vorig jaar, dus neem je de bate ook volledig in dat jaar.

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het beter "Nog te factureren omzet" kunt noemen (...)

Ware het niet dat “Nog te factureren omzet” niet bestaat in ‘Nederland Jaarstukkenland’. Dat in tegenstelling tot Onderhanden werk (dat consolideert in Voorraden).

Maar je zou het dan inderdaad ook onder ‘Overlopende activa’ of ‘Overige vorderingen’ kunnen stoppen. Want je moet het wel ergens kwijt in de jaarstukken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar