• 0

foto's toepassen in product, in hoeverre is dit beschermd en door wie?

Hallo,

 

ten eerste hoop ik dat ik dit onderwerp in het gepaste topic heb geplaatst.

Ik ben bezig met het ontwerpen en laten maken van kleding en accessoires, ik kan hier verder niet te diep op ingaan.

Mijn vraag is alleen, kun je zomaar foto's gebruiken die op internet staan?

 

U denkt al logisch, dat is nee.

 

Maar als het foto's zijn van bijvoorbeeld belangrijke gebeurtenissen, zijn deze al talloze keren overgenomen en heeft de afbeelding nauwelijks een echte bron meer. (we gaan niet uit van afbeeldingskwaliteit, hoge of lage resoluties verder)

 

Dus wat ik eigenlijk zoek, is een soort van bevestiging of dit zomaar kan, en zo nee hoe dit anders moet.

Waar moet ik op letten?

 

Ik hoop dat ik niks over het hoofd gezien heb en ben erg benieuwd naar jullie reacties!

 

Met vriendelijke groet, Angelo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Maar als het foto's zijn van bijvoorbeeld belangrijke gebeurtenissen, zijn deze al talloze keren overgenomen en heeft de afbeelding nauwelijks een echte bron meer.

Hoe kom je daarbij? De foto is toch nog steeds door dezelfde fotograaf gemaakt die het auteursrecht heeft?

Dat het voor jou makkelijker is om een gegoogled plaatje te gebruiken zonder te zien waar het auteursrecht rust, maakt daarvoor niet uit. Het is hooguit makkelijker om daardoor een auteursrechtelijk probleem te hebben...

 

Het antwoord is dus: Nee. je moet op zoek naar de rechthebbende.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn sites waar je foto's zonder licentie kunt vinden zoals:

 

StockFreeImages.com

Morguefile.com

 

Ook kun je in Google naar Advanced Search gaan, daar staat helemaal onderaan "usage rights" en kun je kiezen voor "Free to share, even commercially".

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn sites waar je foto's zonder licentie kunt vinden zoals:

 

StockFreeImages.com

Morguefile.com

 

Ook kun je in Google naar Advanced Search gaan, daar staat helemaal onderaan "usage rights" en kun je kiezen voor "Free to share, even commercially".

 

Succes!

 

 

Super bedankt, je hebt me echt geholpen!

Ik ga ermee aan de slag!

Link naar reactie
  • 0

Let op dat die optie van Google slechts een indicatief hulpmiddel is. Het geeft je geenszins zekerheden of rechten. Ook met die optie ingeschakeld kom je foto's tegen die je niet mag gebruiken. Bijvoorbeeld omdat iemand een foto (onrechtmatig) heeft doorgeplaatst in een verkeerde categorie.

 

Verder: zie antwoord mmint. Auteursrecht slijt er niet af als een foto vaak wordt gebruikt. Ook niet als de helt van de wereld die foto ook illegaal gebruikt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn sites waar je foto's zonder licentie kunt vinden zoals:

StockFreeImages.com

Morguefile.com

 

Ook kun je in Google naar Advanced Search gaan, daar staat helemaal onderaan "usage rights" en kun je kiezen voor "Free to share, even commercially".

 

Succes!

 

 

Super bedankt, je hebt me echt geholpen!

Ik ga ermee aan de slag!

 

 

Misschien toch even de verborgen lettertjes op de site goed lezen voor je de boel leegplukt.

 

StockFreeImages.com

Royalty-Free License

 

What Royalty-Free means is that you license the image once and then you can use it as many times as you like, with just a few restrictions. In other words, you pay for the license only once. At this time StockFreeImages provides access to its content for free, in exchange for image attribution and/or a link back to our website. The maximum number of copies for printed materials is 10,000 copies and the license granted is Royalty Free. Stockfreeimages also provides paid access to its content and the maximum number of copies for printed materials is 500,000 copies while the license granted is again Royalty Free. Credit line is optional for non-editorial usages of paid content.

Link naar reactie
  • 0

Hou er ook rekening mee dat er veel fotografen zijn die heel erg actief inbreuk op het auteursrecht bestrijden. Bij inbreuk vragen (en krijgen) ze vele duizenden euro's aan schadevergoeding, zeker omdat je als verliezend gedaagde ook de complete juridische kosten van de tegenpartij moet betalen bij intellectueel-eigendom-zaken. Je hebt zelf een onderzoeksplicht, dus je kan je er niet vanaf maken door te zeggen dat je het niet wist.

Link naar reactie
  • 0

Hou er ook rekening mee dat er veel fotografen zijn die heel erg actief inbreuk op het auteursrecht bestrijden. Bij inbreuk vragen (en krijgen) ze vele duizenden euro's aan schadevergoeding, zeker omdat je als verliezend gedaagde ook de complete juridische kosten van de tegenpartij moet betalen bij intellectueel-eigendom-zaken. Je hebt zelf een onderzoeksplicht, dus je kan je er niet vanaf maken door te zeggen dat je het niet wist.

 

Oke bedankt!

Ik ben me er enorm in aan het verdiepen, ik wil niet dat ik gedonder aan mijn broek krijg.

Ben zeker niet van plan zomaar wat te gebruiken.

 

Hoe zit het met historische foto's? Ik noem maar even wat, een of ander dingetje met de maanlanding erop.

En met kunst zoals schilderingen, die worden toegepast in de commerciële wereld en in die van producten. (bijv. een place met of iets dergelijks met Mona lisa?

Link naar reactie
  • 0
Hoe zit het met historische foto's? Ik noem maar even wat, een of ander dingetje met de maanlanding erop.

En met kunst zoals schilderingen, die worden toegepast in de commerciële wereld en in die van producten. (bijv. een place met of iets dergelijks met Mona lisa?

 

Vaak is dan de periode dat de rechten gelden verstreken. Is dat niet het geval dan worden de rechten afgekocht. Een goed startpunt over allerlei soorten auteurs- c.q. beeldrecht is de site van Arnoud Engelfriet, daar staat een schat aan informatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.