• 0

Internet rechten

Ik heb 2 problemen.

- ik bezit een domeinnaam laten we het abc.nl noemen, nou is er een oostenrijks bedrijf dat claimt de merkrechten van abc in de benelux te hebben. nu dreigen ze, als ik niet meewerk, juridische stappen om mij uit dat domein te gooien. Wat zijn mijn rechten hier?

- ik beheer een website waar online producten worden verkocht. bij de producten staan plaatjes om aan te geven hoe de producten er uit zien. het kost mij veel tijd en geld (professionele fotograaf) om deze fotos te maken, maar dit is het mij waard. Nu zijn er mensen die mijn plaatjes gaan gebruiken op ebay, om mijn producten voor 10 euro duurder te verkopen. De gebruiker zelf reageerd niet op mijn emails. En ebay zegt dat ik maar moet mailen en zij geven de adres gegevens niet vrij. Dat staat in hun policy. Bij marktplaats is het me ook welis gebeurd, maar dan klik je op een link en dan wordt het binnen no time verwijderd. Wat kan ik in dit geval het beste doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Probleem 1:

 

Is abc in dit geval ook je handelsnaam? En sta je met deze handelsnaam langer ingeschreven dan dat het merk bij het benelux merkenbureau is gedeponeerd? Kan je hier => www.bmb-bbm.org uitzoeken. Ik ben er niet 100% zeker van, maar als je handelsnaam langer ingeschreven staat dan het merk heb je net zoveel (of meer?) recht op het betreffende domein.

 

Voor soortgelijke zaken kan je op www.domjur.nl kijken.

 

Probleem 2:

 

Ik denk dat je dit soort dingen moeilijk tegen kan gaan. Ik heb niet veel verstand van webdesign, maar is het niet mogelijk om de foto's op je homepage te beveiligen tegen kopiëren?

Link naar reactie
  • 0

Ben je op "abc.nl" actief in dezelfde branche als dat Oostenrijkse bedrijf? Zo nee, dan is het makkelijk: dan kan dat bedrijf er geen aanspraak op maken. Zoek voor de lol eens op internet naar de kwestie rond ariel.nl

De link die Glassie noemt - www.domjur.nl - kan ik je ook aanbevelen, is een prima site rond domeinnamen, rechten en jurisprudentie.

 

Betreffende punt 2: hier is inderdaad weinig aan te doen. Ik kan me voorstellen dat het erg frustererend is, maar het is nou eenmaal het grote nadeel van internet: alles kan in principe van je site geplukt worden. Geen afbeelding is 100% te beveiligen, al was het maar doordat iedereen doodleuk een screenshot kan maken. Wel kun je het wat moeilijker maken, bijvoorbeeld door ze dynamisch in een Flash-bestand in te laden.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

abc.nl is een hobby forum, staat overigens wel geregistreerd door me BV.

 

dat tegen gaan van de plaatjes is onmogelijk, vooral door deze mensen.. ze knippen de plaatjes namelijk uit en doen er een embleem bij, alsof ze het zelf gemaakt hebben.

maar er staat wel heel duidelijk op mijn site dat het gebruiken van het materiaal strafbaar is. is daar geen wet voor in nederland?

Link naar reactie
  • 0

Hobby forum of niet is niet zo relevant. Wel relevant is of je met/onder die domeinnaam in dezelfde branche actief bent als het bedrijf dat aanspraak maakt op de domeinnaam.

 

Wat de afbeeldingen betreft, je hebt in Nederland inderdaad de Auteurswet die dat verbiedt. Maar aangezien je van sites als eBay de gegevens van de adverteerder niet zult krijgen zonder gerechtelijk bevel (wat vrij logisch is, lijkt me), zul je dan echt van de ene procedure in de andere rollen. Kost je enorm veel tijd, geld en moeite, terwijl je een schadevergoeding zult kunnen vergeten als het particulieren betreft. Als de rechter zegt "niet meer doen" is het al heel wat. Is dat de moeite waard, kun je je dan afvragen. Ik kan me in dit opzicht ook niet herinneren dat Playboy ooit een rechtzaak heeft gevoerd tegen iemand die foto's online heeft geplaatst. Ook zij houden het doorgaans bij dreigementen.

 

Interessant is wellicht wel om te volgen wat Playboy gaat doen tegen bv. zeikerdje.com i.v.m. de foto's van mevrouw Verbaan. (zie WebWereld). Wellicht dat zij dit keer doorzetten, al heb ik de indruk dat ze het ook nu weer laten zitten bij een "foei".

 

Je zou eventueel zelf een soort visible watermark kunnen toevoegen aan je afbeeldingen (die zijn doorgaans niet zo makkelij te verwijderen). Mocht je vooral vaste klanten hebben, dan zou je kunnen overwegen om een soort copy protection plug-in te gebruiken (bv. CopySafe). Niet-vaste bezoekers zullen slechts bij hoge uitzondering zo'n plugin installeren of de beveiligingsopties van hun browser aanpassen, dus ik denk dat je jezelf daarmee het meest raakt.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Zolang je als abc zijnde geen handelsnaam voert , dus niet deelneemt aan het economisch verkeer, dus geen commerciele activiteiten op die site uitvoert, dan kunnen ze je denk ik niks maken als het gaat om een handelsnaam. Echter dit gaat over een beschermd merk. Dat maakt het lastiger denk ik

 

Zie dit artikel

http://www.ivir.nl/publicaties/hugenholtz/domeinnamen.html

 

Hieruit blijkt dat de Benelux Merkenwet merken blijkbaar tegen "ieder" gebruik beschermt. Hoe dat daadwerkelijk zit is een goeie vraag. Misschein kan het Benelux Merkenbureau je helpen ?

Link naar reactie
  • 0

Wat die domeinnaam betreft: Ik denk dat ze lekker moet laten dreigen, want er is niet veel te verliezen. Jouw gebruik doet duidelijk geen schade aan het bedrijf die de naam claimed. Mochten ze via de rechter de domeinnaam kunnen opeisen, dan lijkt het me niet waarschijnlijk dat daar ook een schadevergoeding of iets dergelijks bij hoort.

 

Bovendien is het vreemd dat men wel het dure handelsmerk liet registreren, maar daarbij de domeinnaam vergat. Is het misschien zo dat je die domeinnaam al langer hebt dan zij het handelsmerk? In dat geval wordt het nog veel lastiger voor de eiser.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.