• 0

Webshop voor een goed doel

Hallo,

Ik heb een vraag:

Ik wil graag een webshop beginnen voor een goed doel.

Producten worden door mij ingekocht of gedoneerd door mensen.

100% van de opbrengst, gaat dus naar arme mensen(goed doel)

Nu is mijn vraag; Moet ik bij kvk inschrijven en moet ik ook belasting hiervoor betalen.

Ik verdien 0,0 aan. Hoe zit dat??

Bvd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Sandraatje,

Welkom op het forum. Goed dat je wat gaat doen voor een goed doel!

Als je daadwerkelijk gaat verkopen via een webshop is dat al snel meer dan een particulier initiatiefje. Kopers hebben allerlei rechten en dat moet netjes worden afgehandeld. Als particulier mag dat niet zomaar, want het heeft een bedrijfsmatig karakter. Een eenmanszaak mag niet zomaar zijn winst aan goede doelen geven zonder daar belasting over te betalen, daar zijn strikte regels voor. Het lijkt op het oog verstandig een stichting op te richten waarin je de activiteiten onderbrengt. Dat moet dan via KvK en notaris, maar dan wordt het een stuk makkelijker met de belasting.

Kun je iets zeggen over de doelgroep van de verkoop, de verwachte omvang, toekomstplannen, eventuele deelnemers aan je initiatief (leden? donateurs?), subsidies en andere financien?

Je kunt daarna ook overwegens een status als Algemeen nut beogende instelling (ANBI) aan te vragen. Giften aan ANBI’s zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting, dus dat maakt het voor de gulle gevers aantrekkelijker. Zie http://bit.ly/18PiXNN De helft van de 30.000 goede doelen in Nederland heeft de ANBI status.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als je een keer met een kraampje tweedehands spulletejes op een marktje staat is dat niet zo erg. De consument verwacht dan niet teveel en de belastingdienst zal geen interesse tonen. Maar als het meer wordt, of je herkenbaar onder een naam (van het initiatief) gaat opereren, wordt het anders. De consument heeft rechten, en jij heb plichten. En dat is maar goed ook, anders kan elke handelaar wel roepen dat het voor een goed doel is, en dan de opbrengst ongecontroleerd belastingvrij in zijn zak steken.

Waar fiscaal de grens ligt tussen een particulier kraampje en een professionele webshop is niet hard uit te drukken helaas. Dat is een kwestie van goed inschatten. Je wilt natuurlijk niet dat teleurgestelde kopers (productaansprakelijkheid, garantie, enz.) of een wantrouwende fiscus bij jou persoonlijk aan de deur komen. Je intentie is goed, pas op dat je er niet de dupe van wordt.

Je hebt trouwens in de meeste gemeenten ook een vergunning nodig als je geld of goederen wilt inzamelen voor een goed doel, tenzij spake is van een inzameling in besloten kring. Onder het inzamelen van geld of goed wordt ook verstaan: het aanbieden van goederen of diensten waarbij de opbrengst geheel of ten dele voor een goed doel is bestemd (bijvoorbeeld koek-, snert-, worstactie).

Mogelijk vereist de gemeente een Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) keurmerk. De lichtste vorm is een "Verklaring van geen bezwaar". Daarvoor moet je een stichting of vereniging zijn. Het aanvragen van zo'n verklaring kost € 885. Zie http://bit.ly/1bwVQ95

De handhaving is denk ik niet zo groot. We staan aan de vooravond van 3FM Serious Request, en ik zie her en der alweer allerlei acties van mensen die geld willen doneren. Het is oncontroleerbaar of zij het geld ook daadwerkelijk doorgeven aan Serious Request. Ongetwijfeld zitten er ook profiteurs tussen. Voor de Belastingdienst is er geen beginnen aan natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ja, mijn contactgegevens staan in mijn profiel. Maar door de informatie op dit forum te delen kunnen anderen er ook van profiteren. Daarnaast kunnen ook andere mensen hun licht op de zaak laten schijnen, want dit soort zaken kun je vanuit diverse invalshoeken bekijken. En ik heb ook de wijsheid niet in pacht.

Een belangrijke vraag blijft: wat is de verwachte omvang? Gaat het om een kleinschalig besloten initiatief van een paar honderd euro of over serieuze plannen voor een grote doelgroep?

Alternatief voor een eigen stichting is het onderbrengen van je idee in een bestaande organisatie. Bij bijvoorbeeld Jantje Beton,

Plan Nederland en Artsen zonder Grenzen kun je een fonds op naam oprichten onder hun stichting. Nadeel is dat er een minimum bedrag is en dat dit fonds vooral zorgt voor het uitgeven van het geld. De verwerving van het geld kan niet zomaar onder die vlag, waardoor je oorspronkelijke probleem er niet mee wordt opgelost.

Daarnaast kun je kijken welke lokale of regionale initiatieven actief er al zijn en daarbij aansluiten. Misschien is dat wel de makkelijkste weg. Je kunt dan vrijwilliger en/of bestuurslid worden en daar al je energie investeren om de wereld een stukje beter te maken.

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijke vraag blijft: wat is de verwachte omvang? Gaat het om een kleinschalig besloten initiatief van een paar honderd euro of over serieuze plannen voor een grote doelgroep?

Wat is groot??

Ik praat hier over een paar honderd euro.

En als je donaties binnen krijgt op je rekening, hoe zit dat??

Link naar reactie
  • 0

Dus is strafbaar en welke boetes kan je verwachten en als je alle bewijzen hebt waar het geld naar toe gaat met foto's en verslagen?

Zoals Ron al aangeeft heeft het niet zo veel met bewijzen te maken, maar met je status. Als ZZP-er ben je verplicht belasting af te dragen. Als je dit serieus wilt aanpakken is een stichting een optie.

EDIT: Een paar honderd euro per wat? Per maand? Per jaar? Als je systematisch deelneemt aan het economisch verkeer meen ik dat je een inschrijving moet hebben. Waarom win je niet eens wat informatie in over een stichting? Het zou makkelijker kunnen zijn dan dat het lijkt en dan hoef je je niet steeds zorgen te maken.

Link naar reactie
  • 0

Dus is strafbaar en welke boetes kan je verwachten en als je alle bewijzen hebt waar het geld naar toe gaat met foto's en verslagen?

Zoals Ron al aangeeft heeft het niet zo veel met bewijzen te maken, maar met je status. Als ZZP-er ben je verplicht belasting af te dragen. Als je dit serieus wilt aanpakken is een stichting een optie.

EDIT: Een paar honderd euro per wat? Per maand? Per jaar? Als je systematisch deelneemt aan het economisch verkeer meen ik dat je een inschrijving moet hebben. Waarom win je niet eens wat informatie in over een stichting? Het zou makkelijker kunnen zijn dan dat het lijkt en dan hoef je je niet steeds zorgen te maken.

Dankjewel.

Per maand en over de stichting ga ik overna denken. Kost ook veel geld heb ik begrepen.

Link naar reactie
  • 0

Als jij per maand een paar honderd euro ophaalt, dan praten we op jaarbasis dus over een bedrag tussen de 2000 en 5000 euro. Ik vermoed dat je het dan over het resultaat hebt, oftewel de omzet minus de kosten. Als jij dat als particulier verdient, moet je dat aangeven en er belasting over betalen. Of dat veel of weinig is, is afhankelijk van wat je verder verdient.

Als je het geld vervolgens weggeeft aan je overbuurvrouw die het financieel zwaar heeft, is dat heel nobel, maar daar heeft de Belastingdienst helaas geen boodschap aan.

Als je het geld weggeeft aan een goed doel met een ANBI-status, krijg je er een aftrekpost voor terug en betaal je minder inkomstenbelasting. Maar het zal nooit de volledige belastingaanslag wegnemen.

Een stichting hoeft voor activiteiten in deze orde geen belasting af te dragen over haar winst. En kan die winst ook zonder belasting-consequenties weer weggeven. (tenzij je meer dan 2.000 euro aan één persoon schenkt, dan komt de schenkbelasting weer om de hoek kijken)

Als je de activiteit onderbrengt in een stichting, kost dat je ongeveer 400 a 600 euro voor de notaris. Als je goed zoekt kan het wellicht zelfs voor minder, en als je een heel goed verhaal hebt, wil die notaris dat misschien nog wel sponsoren of in zijn netwerk rondvragen voor donaties.

Dat is misschien heel veel geld, maar je zult ongetwijfeld nog tegen meer kosten aan lopen. Dat is niet erg, behalve als je ze niet zag aan komen. Ik denk dat het goed is om het hele verhaal van te voeren goed te doordenken, om vervelende verrassingen te voorkomen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

100% van de opbrengst, gaat dus naar arme mensen(goed doel)

Nu is mijn vraag; Moet ik bij kvk inschrijven en moet ik ook belasting hiervoor betalen.

Ik verdien 0,0 aan. Hoe zit dat??

Ik ga deze draad sluiten. De focus van HigherLevel ligt bij actief en innovatief ondernemerschap. In de forumregels worden maatschappelijke en ideële doelstellingen expliciet uitgesloten. Daar valt deze website duidelijk onder.

Ik denk dat de Sandraatje al een heel eind is opgeschoten met haar speurtocht ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar