• 0

Investering = achtergestelde lening?

Dag allemaal,

 

Ben in vrij ver stadium met investeerder, die voor een bepaald bedrag een aandeel in het bedrijf verwerft. Afhankelijk van de resultaten kan dit bedrag verhoogd worden (als het niet goed genoeg gaat dan wordt er in de volgende periode nog extra geinvesteerd). Het aandelenbelang van de investeerder blijft in dit geval hetzelfde.

 

Nu is het (blijkbaar) lastig het (mogelijke) tweede bedrag op een zelfde manier als de eerste bedrag te doen (dus geld voor aandelen). De investeerder heeft voorgesteld het tweede bedrag als achtergestelde lening te doen. Dit is echter (en ik ben geen expert, anders stelde ik de vraag niet) een lening en bij een lening hoort volgens mij ook rente, terugbetalen, vordering, etc. Dit was in beginsel niet de afspraak, het ging om een investering.

 

Nu is de vraag: hoe kunnen we het zo (anders) oplossen dat ik niet met een achtergestelde lening zit "opgescheept".

 

Aanvullende tips en/of ervaringen over dit soort constructies zijn natuurlijk ook welkom.

 

Alvast dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien, als je machines of andere bedrijfsmiddelen op de balans hebt staan zou je die aan de investeerder kunnen verkopen om ze daarna weer van hem te huren / leasen, dan krijg je geldmiddelen ter beschikking zonder lening.

 

Maar als het om investeren gaat zijn er echter niet veel meer (basis)smaken als aandelenbelang of (achtergestelde) lening, wat zijn precies je bezwaren tegen een (achtergestelde) lening? Je zou bij een achtergestelde lening ook de rente en aflossingstempo (deels) afhankelijk kunnen maken van het behaalde bedrijfsresultaat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord Roel.

 

We zijn internetbedrijf en hebben geen noemenswaardige zaken waardoor jouw constructie zou kunnen worden gebruikt.

 

Dit is eigenlijk niet im frage. Het tweede bedrag moet feitelijk gelijk zijn aan een investering, en als iemand investeert verkrijgt hij voor dat geld een belang in de onderneming. Als ik dat terug zou moeten betalen zou ik dat belang ook weer terug willen.

 

Is er niet iets van te voren te bedenken? Dus het totale bedrag wordt geinvesteerd, en bij goede resultaten komt het tweede gedeelte van dat bedrag weer terug, waarbij aandelenverhouding hetzelfde kan blijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp jouw bezwaar niet helemaal.

Je zou opgescheept zitten met een achtergestelde lening?

 

Een achtergestelde lening is niets anders dan een lening, waarop niet afgelost wordt, behoudens onder bepaalde voorwaarden. Hierdoor kan je het beschouwen als risicodragend kapitaal. Voorwaarden zouden kunnen zijn, dat afgelost mag worden na het behalen van bepaalde targets.

 

Voor investeerders is het niet ongebruikelijk te participeren in een deel aandelenkapitaal en een deel als (achtergestelde) lening.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat dit niet ongebruikelijk is, maar het het bezwaar is dat dit niet de afspraak was. Afspraak was investering, geen gedeelte achtergestelde lening. Een investering hoef ik niet terug te betalen, een lening veelal wel. We hebben dus gezocht naar een oplossing om volgens eerder beschreven voorwaarden óf bedrag X te investeren, óf bedrag Y.

 

Maar als ik het goed begrijp kan ik dus zeggen: "achtergestelde lening prima, als ik maar geen rente hoef te betalen, en nooit hoef af te lossen, wat er ook gebeurd".

 

Zo moeilijk voor te stellen dat dit niet is op te lossen zoals afgesproken, en het puur om een aandelentransactie te laten gaan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat je uberhaupt al zelf terug gaat stoppen in de firma, maar als het eigendom deels overgaat naar de investeerder dan verkrijgt jouw holding normaliter die gelden en die kan geheel zelf beslissen wat daarmee te doen (tenzij anders afgesproken uiteraard). Je kan dan wellicht zelf als concessie het 2e bedrag achtergesteld lenen aan de werkmaatschappij. Dan zit je nog met een lening maar wel van jezelf en je holding ontvangteen rente. Je vergroot dan in ieder geval het eigen vermogen/ werkkapitaal met de gelden, wat de investeerder fijn zal vinden.

 

 

grt, Tim

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.