• 0

Hulp bij het kiezen tussen verschillende financiers

Beste leden van het forum,

 

Zoals zoveel van jullie ben ik de afgelopen tijd bezig geweest om te onderzoeken welke financieringsmogelijkheden er allemaal bestaan voor mijn/jullie onderneming.

 

Ik dacht daarom, laat ik alvast het één en ander hierover samenvatten en terugbrengen tot een post waar iedereen wat aan heeft. Er zijn natuurlijk enorm veel partijen in de markt die met name door de terughoudendheid van banken de mogelijkheid hebben gekregen uit te groeien tot volwaardige financiers. Hier even een opsomming:

 

1 Informal Investors / Business Angels

2 Seed fondsen (veelal door de overheid gesubsidieerd)

3 Participatiemaatschappijen (onder andere regionale ontwikkelingsmaatschappijen)

4 Venture Capitalists

5 Overige partijen

6 De grote banken

7 De beurs voor het MKB (Niet dé beurs maar een nieuw initiatief)

 

8 Ketenfinanciering / kredietunies

9 Crowdfunding

10 Familie & vrienden

 

In het onderstaande model zie je een indicatie van hoe de markt voor financiers er dan uit ziet. Hierbij is het gewenste risico van die partijen en de omvang van de financiering meegenomen.

 

financieringsmarkt.jpg

 

Ik vraag me alleen af, welke weg volgen jullie het liefst? Uiteraard is er onderscheid te maken tussen starters, doorgroeiers en de reden waarom je financiering zoekt maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening. Hieronder een aantal vragen.

 

- Gaan jullie altijd eerst in gesprek met een boekhouder/ jurist?

- Hebben jullie ervaring met alternatieven zoals investeerdersnetwerken?

- Wie heeft de stap gewaagd om zijn plan te pitchen richting fondsen etc. ?

 

Kortom, ik hoor graag jullie mening over dit onderwerp :)

 

Alle tips/opmerkingen/vragen zijn welkom!

 

Bedankt,

 

Daan

financieringsmarkt.thumb.jpg.e2be1187caa33ba5a22cdba5cad8d5e4.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Marco,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal proberen kort antwoord te geven op je vragen.

 

Allereerst ben ik op dit moment aan het afstuderen en ben ik zeer geïnteresseerd in het starten van mijn eigen bedrijf. Mijn afstudeerscriptie gaat dan ook onder andere over het onderwerp van mijn post. (vandaar het model)

 

Ik wil onderzoeken of het mogelijk is om meer samenwerking te realiseren op de financieringsmarkt zodat ondernemers vaker succes hebben bij het ophalen van financiering.

 

Ik denk dit te kunnen bewerkstelligen door aan te tonen dat er wel degelijk een groot verschil in positionering/acceptatiecriteria bestaat tussen de verschillende partijen. Even simpel gezegd: Voor elke onderneming moet dus een 'perfecte' financieringspartij of financieringsvorm zijn. Ook met in het achterhoofd de trend mbt stapelfinanciering.

 

In ben nu druk bezig om met een beetje geluk in samenwerking met een aantal van deze partijen op de korte termijn een initiatief op te zetten om een stuk bewustwording te creëren bij deze partijen. Daarvoor heb ik echter wel meer inzicht nodig in de voorkeur van ondernemers.

 

Ik hoop dat jullie mij willen helpen door een dialoog te starten over de voorkeur voor bepaalde financiers en/of de gebruikelijke routes die ondernemend Nederland neemt wanneer zij besluiten meer vreemd/eigen vermogen aan te trekken.

 

Gr. Daan

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb twee jaar geleden de stap gemaakt naar de ''gewone'' bank. Ik ben aardig goed met woorden en cijfers maar weet/wist te weinig van de tactiek waarmee je de bank moet benaderen. Ik was in de naïeve veronderstelling dat de bank er nog voor jou was en samen met mij wilde toewerken naar het realiseren van mijn onderneming. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb in mijn overenthousiasme een concept ingestuurd i.p.v. een volledig uitgewerkt plan. Later wel nog bij de Friesland Bank een enorm enthousiaste accountmanager gehad maar deze bank werd, zoals bekend, plots overgenomen.

Ik heb destijds toen het echt dreigde te mislukken pas een financieel adviseur in de hand genomen. Deze wist mij te melden dat ik een lastige case had vanwege een klein aandeel eigen vermogen maar dat hij het wel rond had kunnen krijgen mits ik niet zelf al de bank had benaderd.

Nu heb ik de essentiële punten significant verbeterd en ben een nieuwe poging aan het voor bereiden. Alleen neem ik dit keer wel de financieel adviseur in de hand, ik vind het zonde van het geld maar heb deze begeleiding wel nodig. Ik ga voor een MKB-krediet en heb vooralsnog geen plannen om een alternatieve geldverstrekker te proberen omdat ik denk dat de conventionele bank meer past bij mijn (franchise) onderneming. Ik ga dit topic wel volgen want ben benieuwd naar de bijdragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi MBeunder,

 

Bedankt voor je bijdrage, Ik herken jouw verhaal in het verhaal van andere ondernemers die ik inmiddels gesproken heb. Financiële tussenpersonen zijn inderdaad erg handig wanneer je te maken hebt met partijen als banken. Ik ben benieuwd naar wat voor financieel tussenpersoon jij bent gegaan.

 

Ik heb onlangs ook gesproken met een microfinancier hier in Nederland. Dit lijkt me ook een goede partij voor jou! Deze bieden namelijk ook MKB krediet tot 150000. Ik mag de naam niet noemen maar je vindt deze partij meteen zodra je op deze termen gaat googelen.

 

Ik hoop dat er nog meer ondernemers zijn die hun ervaringen willen delen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb onlangs ook gesproken met een microfinancier hier in Nederland. Dit lijkt me ook een goede partij voor jou! Deze bieden namelijk ook MKB krediet tot 150000. Ik mag de naam niet noemen maar je vindt deze partij meteen zodra je op deze termen gaat googelen.

 

Waarom zou je de naam niet mogen noemen dan? Geen enkele forumregel die dat verbiedt, zolang je maar geen reclame maakt voor je eigen bedrijf of eigen diensten.

 

Maar goed, er is bij mijn weten maar 1 "micro" financier met kredieten tot € 150.000,- en dat is de op HL ook veelvuldig besproken Qredits. Een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse banken zonder winstoogmerk en met Koningin Maxima als patroon

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Qredits ken ik uiteraard maar die worden al overspoeld met aanvragen. De kredietaanvragen overschrijden het extra aangetrokken vreemd vermogen al ruim. Ook veel aanvragen van ondernemers die krediet nodig hebben om hun onderneming te redden van het faillissement. Ik vond trouwens de opmerking van Qredits wel netjes:''die aanvragen behoren niet tot onze doelgroep''

Het is zeker een optie die ik ga overwegen maar ik heb het idee dat het daar spitsuur is.

Link naar reactie
  • 0

Hi Allemaal, bedankt voor jullie input!

 

Zijn er nog meer ondernemers die hun verhaal zouden willen doen mbt hun zoektocht naar financiering. Met name de gekozen financieringpartij(en), een eventuele tussenpersoon en de vorm van financiering zou ik graag willen horen!

 

Het zou mij enorm helpen :)

 

Gr. Daan

Link naar reactie
  • 0

Nee, niet echt. (Ikzelf vind het iets teveel een huiswerkonderzoek...)

 

Maar, om je wellicht toch nog een beetje verder te helpen: een tijdje terug las ik de glossy bijlage van het FD over de Gazelle-award. Daarin las ik tal van verhalen van snelgroeiende ondernemers met daarbij ook een interessant stuk over verschillende vormen van financiering. Misschien kun je daar nog wat informatie voor je onderzoek uit putten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.