• 0

Welke stappen nemen [vertrek directeur en aandelen)

Goedemiddag,

Hopelijk kan iemand mij in mijn zoektocht naar juiste informatie helpen.

Wij zijn een BV met daarin 2 directeuren waarvan 1 alle aandelen in handen heeft.

Nu stopt de directeur met aandelen zich bezig te houden met de dagelijkse gang van zaken.

Kan deze zich dan zomaar uitschrijven bij de KVK en dan wel nog steeds de aandelen in bezit houden? En welke andere stappen moeten er nog meer ondernomen worden?

Hoop dat iemand hier meer duidelijkheid over kan geven

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

De statuten van de vennootschap schrijven voor hoe de benoeming en ontslag van directie plaats dienen te vinden.

Meestal is het zo dat de vergadering van aandeelhouders dit soort besluiten neemt. Aangezien de vertrekkende directeur alle aandelen in eigendom heeft, is hij feitelijk zelf bevoegd om zichzelf te ontslaan middels het bijeenroepen van een AvA. Vervolgens kan hij zichzelf uitschrijven bij de KvK. De andere directeur kan gewoon in functie blijven, tenzij de aandeelhouder tot ontslag besluit.

De vertrekkende directeur kan er overigens niet toe worden gedwongen om zijn aandelen af te staan, dat kan alleen met zijn medewerking.

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Dag nvdp

Ik neem aan dat jij de bestuurder bent zonder aandelen. Dan heb je geen invloed.

De enige aandeelhouder kan zelf besluiten dat hij geen bestuurder meer is en dan resteert jouw functie als enig bestuurder.

Jij draagt nu dus de verantwoordelijkheid voor het bestuur. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Is er een managementovereenkomst? Staan daar wellicht nadere afspraken in over het opzeggen van jouw functie als bestuurder?

Als jij vreest voor de mogelijke gevolgen dan lijkt het mij dat je jouw ontslag als bestuurder moet indienen. Het feit dat de bestuurder en enig aandeelhouder zijn functie als bestuurder neerlegt roept grote vraagtekens op. Wat is hij als aandeelhouder van plan? Trekt hij de BV leeg via dividend? Waarom wil hij geen bestuurder meer zijn? Wat is zijn agenda? Hoe gaat het met de BV?

En tot slot: waarom heb jij, als niet aandeelhouder, ooit de functie van bestuurder aangenomen?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

Ik maak me geen zorgen over over dat de aandeelhouder de BV leeg trekt. Hij wil geen bestuurder meer zijn vanwege leeftijd en ik (familie) neem de boel langzaam al over de laatste jaren.

Uit eindelijk worden de aandelen ook overgedragen.

De aandeelhouder blijft wel betrokken bij de zaak maar dan als adviseur.

Ik vroeg me alleen af of we nog verdere stappen moesten ondernemen op dit moment dan naar de kvk gaan.

Mvg

Nvdp

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar