• 0

recht van eerste koop

Hallo,

Ik heb een lastige situatie. Ik ben in 2008 uit mijn vof gekocht. Hierbij heb ik wel bedwongen in een notariele akte, dat ik het recht van eerste koop heb. In deze akte staat ook dat mijn ex vennoot, andere vennoten mag toelaten, mits ze de akte respecteren, akkoord gaan met die voorwaarde.

Mijn ex vennoot is doorgegaan als eenmanszaak.

Na 2 jaar heeft zij haar man als vennoot toegelaten en is dus weer een VOF begonnen.(2010)

Nu heeft mijn ex vennoot zich laten uitkopen door haar inmiddels ex man. Hij kon dit doen via zijn Aov uitkering maar was dus verplicht om derhalve een eenmanszaak op te zetten. (anders kreeg hij de aov niet).

Mijn vraag luidt of ik me kan beroepen op het recht van 1ste koop nu mijn ex vennoot geen enkel aandeel meer heeft.

Ik denk dat mijn ex vennoot de onderneming heeft verkocht zonder rekening te houden met het artikel. Wie kan of wil me helpen met het antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0
Hij kon dit doen via zijn Aov uitkering maar was dus verplicht om derhalve een eenmanszaak op te zetten. (anders kreeg hij de aov niet).

Lijkt me erg stug, vermoedelijk bedoel jij hier wat anders of de ex-man heeft lulkoek verkocht. Een verzekeraar stelt zeker geen eisen aan de rechtsvorm. Enige vereiste is dat de verzekerde ook daadwerkelijk werkt in of voor het eigen bedrijf. Daarbij maakt het echt niet uit of het een VOF, EMZ, Coop, Maatschap of BV is. Meerdere eigenaren/ gezamenlijk eigendom is echt geen probleem.

Is dit de voornaamste reden van uitkoop op deze wijze geweest voor de ex-partner? Dan is er misschien sprake van dwaling, of zelfs misleiding.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

Dank je voor je reactie. Het is mij niet echt duidelijk hoe de vorm van verkoop geregeld is tussen mijn ex vennoot en haar ex man. Dit is voor mij ook niet zo heel relevant, denk ik.

De reden dat zij(ex vennoot) zich heeft laten uitkopen is dat ze niet meer capable was om de kroeg te runnen(verslaving en kinderen). De ex man had geen liquide middelen en had wel een Aov. Die heeft hij nu uit laten keren(ik denk niet erg slim maar ja) om de overname te kunnen bekostigen.

De vraag blijft echter overeind, kan ik schermen met het recht van 1ste koop, wat me niet is aangeboden of is deze "overname" geen verkoop?

Link naar reactie
  • 0
kan ik schermen met het recht van 1ste koop, wat me niet is aangeboden of is deze "overname" geen verkoop?

Ik twijfel, het recht van 1e koop lijkt te worden ondergraven doordat iemand wel als VOF partner mag toetreden.

Lijkt me iets voor een jurist of advocaat, en ik vermoed dat hij/zij daar alleen een zinnig antwoord op kan geven als de exacte en volledige tekst van wat notarieel is vastgelegd bekend is.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert, wederom bedankt voor je reactie.

Ik twijfel zelf namelijk ook en heb onderzocht of het recht van 1ste koop wordt ondergraven doordat iemand wel mag toetreden als Vennoot. Ik ben erachter gekomen dat deze constructie inderdaad ondergraven kan worden. Als zij bijvoorbeeld stille vennoot zou blijven of als er vennoten toetreden en onder dezelfde bedrijfsnaam, btw nummer de kroeg doorvoeren. Dit is dus niet goed afgetimmerd door mijn toenmalige advocaat. Heb hem hierop overigens gesommeerd.

Simpeler gevraagd, doordat mijn ex vennoot volledig is uitgetreden en een andere vennoot dus een nieuw bedrijf op moest zetten, geldt dit dan als verkoop van? of is dit dan een doorvoering van?

Bij doorvoering wordt mijn recht van 1ste verkoop ondergraven, bij door verkoop niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar