• 0

BTW in verzendkosten

Beste mede-ondernemers

Ik zit met een vraag. Je moet over je verkopen BTW rekenen. Je inkopen mag je de BTW van terugvorderen. Nu heb ik geleerd en gelzen hier dat je over de in rekening gebrachte BTW voor de klant moet afdragen. Dit doe ik dan ook dmv de BTW uit het te betalen bedrag van de verzendkosten te halen.

 

Nu heb ik iets gekocht en wordt er door de leverancier geen btw weergegeven over de verzendkosten. Kan ik het bedrag aan BTW nu wel terug vragen het wordt niet op de factuur vermeld. Het argument van de webwinkel is dat ze van de boekhouder hebben gehoord dat het niet hoeft. Dit omdat ze zelf de BTW van de verzendkosten ook niet kunnen terugvorderen. Dit is alleen op postzegels niet op het versturen van pakketen. Hier krijg ik altijd een factuur of bon met BTW vermeld heb ik gezegd. Hieronder de factuur.

 

12 stuk(s) Patatbakje melamine 6,20 € / 4 stuk(s) 18,60 €

Subtotaal 18,60 €

 

Levering door GLS 6,25 €

 

Totaalbedrag (zonder BTW) 24,85 €

Belasting Toegevoegde Waarde: 21 % 3,91 €

Totaalbedrag 28,76 €

 

Ik hoor graag van jullie nu ga ik zelf ook weer twijfelen over mijn constructie.

Ik laat de klant 6,75 verzendkosten betalen. De website berekend dan dan hier een bedrag van 5,58 aan BTW in zit die ik moet afdragen.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag NOOIT zelf de terug te vragen uitrekenen als die niet op de factuur staat.. je vraagt ofwel een nieuwe gecorrigeerde factuur aan je leverancier of je trekt het btw bedrag af wat op de factuur vermeld staat.

 

Verder moet je inderdaad op verzendkosten btw rekenen omdat deze een ondergeschikt onderdeel van de hoofddienst / levering zijn. De btw op de verzendkosten volgt dus altijd het tarief van de hoofddienst/ levering. Dus als je 21% rekent over de levering dan ook dit percentage over de verzendkosten, als je 6% mag rekenen over jou leveringen dan ook over de verzendkosten 6% en als je vrijgestelde of 0% prestaties levert

 

Overigens als je even gaat zoeken (ter bevestging) dan zul je dit antwoord al diverse keren terugvinden op HL

 

Toch ook nog maar een quotje van de site van de belastingdienst

Waarover berekent u btw?

 

De vergoeding voor goederen of diensten die u levert, bestaat over het algemeen uit verschillende onderdelen. Bij belaste goederen of diensten berekent u de btw over het totaalbedrag dat u uw afnemer in rekening brengt. Bij het totaalbedrag horen ook verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten, verpakkingskosten (behalve statiegeld) en dergelijke

Link naar reactie
  • 0

Wat een slordig bericht, of je begrijpt het niet. De levering door GLS, is deze inclusief of exclusief BTW?

 

Ik laat de klant 6,75 verzendkosten betalen. De website berekend dan dan hier een bedrag van 5,58 aan BTW in zit die ik moet afdragen.

 

Nee, het exclusief BTW-bedrag is in dit geval 5,58. Het verschil tussen € 6,75 en € 5,58 is 21%BTW. Ik raak het spoor bijster als je twee verschillende verzendkosten van 6,25 en 6,75 noemt...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

6,75 is wat ik doe dan doe ik dus gelukkig goed lees ik.

 

Die 6,25 is wat de leverancier mij in rekening bracht aan verzendkosten. Geen apart bedrag van btw vermeld. Maar als ik goed begrijp zit die btw dus verwerkt in die 6,25.

Mag ik deze nu wel of niet zelf uitrekenen dat begrijp ik niet uit het bovenstaande bericht. Ene keer staat later weer wel.

De leverancier wil geen nieuwe factuur uitschrijven.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

het eerste deel van mijn reactie gaat over door jou ontvangen (inkoop)facturen

 

Je mag NOOIT zelf de terug te vragen uitrekenen als die niet op de factuur staat.. je vraagt ofwel een nieuwe gecorrigeerde factuur aan je leverancier of je trekt het btw bedrag af wat op de factuur vermeld staat.

 

Het tweede deel van mijn reactie slaat op jou andere vraag / twijfel of je het wel goed doet met je verkoopfacturen.

De quote is geplaatst ter bevestiging daarvan.

 

Jou leverancier doet het dus fout door geen btw te rekenen over zijn verzendkosten maar jij mag dat niet zelf corrigeren

 

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig doe ik het dan wel goed.

 

Jammer dat de leverancier dit niet doet. De boekhouder heeft gezegd dat het zo moet. Ik al geprobeerd uit te leggen want het schilt mij kosten. De leverancier wil het niet doen omdat het zo moet en boekhouder heeft het ze geadviseerd.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag allemaal

 

Er is een kleine, teeny weeny uitzondering (goedkeurend beleid van Min Fin):

 

Als de portokosten die doorbelast worden exact gelijk zijn aan de kosten die de ondernemer in rekening krijgt gebracht door PostNL èn de ondernemer specificeert deze op de factuur èn de levering valt onder de vrijgestelde postvervoer dan hoef je geen BTW te rekenen over de verzendkosten.

 

Onder vrijgestelde postdiensten vallen:

het vervoer van:

 

• Brieven met een maximaal gewicht van 2 kg;

 

• Pakketten met een maximaal gewicht van 10 kg;

 

• Poststukken met daarin tekst bestemd voor blinden van maximaal 7 kg;

 

• Aangetekende poststukken;

 

• Poststukken met een aangegeven waarde; of

 

• Uitreiking gerechtelijk schrijven.

 

De regeling dat doorbelaste portokosten onder het BTW tarief vallen van het geleverde goed is er om te zorgen dat ondernemers niet zo handig zijn dat ze het product voor 1 euro verkopen en dan 200 euro portokosten rekenen oftewel BTW ontwijking.

 

Als echter aantoonbaar is dat de exace portokosten 1 op 1 doorbelast worden, deze op de nota staan en het verstuurde stuk onder het vrijgesteld postvervoer valt, dan is BTW rekenen over de verzendkosten dus niet nodig.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nu begrijp ik het even niet meer. Belastingdienst zegt dat je het altijd moet doen ongeacht bedrag. Zie de quote eerder in deze vraag.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Okee, dat biedt mogelijkheden.

 

Echter hoe ga je dat fatsoenelijk op je factuur vermelden?

Is aangehecht voorbeeld dan ok?

 

Berto.

 

Dag Berto

 

je factuur klopt, op voorwaarde dat wat je verstuurd hebt ook echt 6,75 euro aan porto kostte en hetgeen je verzonden hebt valt onder het vrijgesteld postvervoer, zie de bullets in mijn vorige bericht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nu begrijp ik het even niet meer. Belastingdienst zegt dat je het altijd moet doen ongeacht bedrag. Zie de quote eerder in deze vraag.

 

Ik noem het niet voor niets een uitzondering en inderdaad het is geen wet maar goedkeurend beleid.

Belastingdienst.nl bevat niet alle goedkeurende besluiten. De regels die ze uitleggen zijn doorgaans generiek, maar op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ valt diep in de krochten van alle vraag- en antwoordbesluiten en beleidsbesluiten nog een hoop te vinden.

 

Daarom vind ik mijn vak zo leuk ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Okee, dat biedt dus echt mogelijkheden 8)

 

De verzendingen die van toepassing zijn vallen daar zeker onder.

Dan een verwijzing van de rekening van de post vermelden, of een kopietje aanhechten en klaar.

 

 

Mhhh, dat terug vragen heeft in mijn geval dan geen zin ::)

Je was me net voor Joost :)

 

 

Het maakt uiteindelijk financieel niets uit, echter voor de koper klinkt het een stuk aantrekkelijker dat je de verzendkosten 1 op 1 doorberekent zonder dat daar de btw bij opgeteld word.

 

 

Thanks Joost.

 

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe nu altijd 6,75 in rekening brengen. De BTW haal ik hier uit. Als ik goed begrijp kan ik de verzendkosten op de factuur laten staan alleen hier geen BTW uit te halen.

 

Als ik het dan goed begrijp kan ik dan meer omzet behalen dan wat ik nu doe?

 

Kan ik zo op de een of andere dag geen BTW meer berekenen uit de verzendkosten. Draag deze nu altijd netjes of. Mag dat zo maar of moet ik wachten tot het nieuwe jaar, kan het nu al of moet ik de belastingdienst hier over bellen.

 

Sorry wil dit zeker weten, niet dat ik boete krijg ofzo. Op de site staat dAt je btw moet berekenen over de verzendkosten.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het inderdaad zoiets gevonden in de wet van de OB. Die verwijst naar de postwet. Nu verstuur ik zelf altijd via DHL mijn pakketten omdat dit goedkoper is. Nu is mijn vraag valt DHL ook onder de universele postvervoerder?

 

Hoe zit het met postzegels die ik ook en plak op brievenbus post. Dan heb je geen bon dat je zoveel gewicht hebt gehad dus zoveel aan postzegels hebt geplakt.

 

Ik hoor graag van jullie dit is interessant. De verzendkosten kan je dan iets meer omzet uit halen. Nu draag ik een deel af maar dat schijnt dus niet te hoeven als je eerlijk en goed toepast.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het al gevonden het geldt alleen voor PostNl. Bij DHL staat de BTw vermeld bij aankoop van pakketzegel. Om die reden moet je ook BTW afdragen bij factuur aan jouw klant. Was mooi geweest, maar DHL is een stuk goedkoper dus voor mij is PostNl hierdoor nog niet aantrekkelijk.

 

Bedankt voor de reacties.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.