• 0

Je site beschikbaar op een PDA

Na jaren tevreden PSION gebruiker geweest te zijn heb ik vorige week een Palm Tungsten T5 aangeschaft. Net niet zo 'af' als m'n PSION maar wel een lekker apparaat. Bluetooth draadloze internet verbinding werkt inmiddels (kan ik ook eens een post plaatsen in het topic 'waar worden HL berichten verstuurd' als ik op het toilet zit ;)) en het GPRS abonnement is onderweg. Dus vol goede moed ben ik gaan surfen op de bank!! Maar het resultaat is ronduit bedroevend. Ondankt het relatief grote scherm (480x320 minus een paar kleine balkjes) zijn erg weinig sites werkbaar.

 

Het web via je PDA is wel een markt volgens mij en ik ga zeker een aparte ingang naar m'n eigen informatie systeem maken voor toegang op 'kleine' schermen. Maar ben wel nieuwsgierig of jullie informatie willen/kunnen aanbieden voor de mobiele gebruikers. Of er briljante PDA sites zijn, welke technieken gebruikt worden om content op alle platformen beschikbaar te maken (krijg al het idee om m'n systeem maar helemaal om te zetten naar XML) , gebruik je je PDA wel eens om informatie op te zoeken? Kortom: gebruik je je PDA voor het Internet en zo nee wat zou je zover krijgen het wel te doen??

 

Higherlevel/Pionierforum is ook niet echt ideaal op m'n Palm :(

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sites geschikt voor PDA schermpjes en dergelijken zullen er vast wel steeds meer komen, vooral als mobiele internettoegang goed doorzet. Ik denk dat het momenteel niet heel aantrekkelijk is om een site te ontwerpen voor pda-toegang, tenzij er een specifieke reden is waarom dit belangrijk is.

 

Met de uitrol van UMTS zou hier wel eens verandering in kunnen komen, zeker als mobiel dataverkeer daarmee aanzienlijk goedkoper wordt. Voor ontwerpers blijft de veelheid van clients en gebruikte schermresoluties echter lastig - er zijn geen standaarden zoals die voor desktopgebruik gelden.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik als jaten een Palm Tungsten W, met GPRS. Het is inderdaad treurig hoe weinig sites rekening houden met PDA's of smartphones. Ik zelf zet de plaatjes uit, zodat het lekker snel blijft. Ik zal met een aantal maanden wel overgaan naar UMTS, waardoor plaatjes weer aan kunnen.

 

Het mag als website bouwer echt niet ingewikkeld zijn om de broweser/resolutie uit te vragen en de content daar dynamisch op aan te passen.

 

Hou er rekening mee dat PDA's en vooral smartphones de komende jaren een enorm marktaandeel gaan verkrijgen.

 

NEW BUSINESS OPPORTUNITIES dus!

 

Succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Het geschikt maken van een website voor mobiele devices is niet moeilijk. Als de websitebouwer alleen maar gebruik maakt van css om opmaak te regelen kan door het toevoegen van een nieuwe stylesheet met als media type "handheld" een website binnen minuten geschikt gemaakt worden voor deze kleine devices.

 

Helaas zijn veel (grote) websitebouwers nog steeds bezig content en opmaak door elkaar heen te gebruiken waardoor het feitelijk onmogelijk wordt om via bovenstaande manier een website geschikt te maken.

 

Wat ook meespeelt is dat veel ontwikkelaars niet denken aan de pda's waardoor het gewoon "vergeten" wordt.

Link naar reactie
  • 0

En wat meespeelt is helaas het feit dat de meest gebruikte browsers de standaarden onvoldoende ondersteunen waardoor de kosten/baten-analyse helaas al snel uitvalt naar de kant van de noodgrepen (tabellen e.d.).

 

 

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Het mag als website bouwer echt niet ingewikkeld zijn om de broweser/resolutie uit te vragen en de content daar dynamisch op aan te passen.

 

Ik denk ook niet dat het niet gebeurd omdat de webbouwers het niet kunnen, maar omdat klanten niet om de mogelijkheid vragen. Uiteindelijk is een pda-versie ontwerpen meer werk, waar kosten aanzitten - de klant beslist dan toch of die het waard zijn of niet.

 

Die behoefte zal zeker wel opkomen als mobiel internetgebruik toeneemt, er is vast wel markt voor pda-gericht ontwerp. Maar het zou ook best kunnen dat veel mobiel internetgebruik op een laptop + gprs/umts kaartje gaat plaatsvinden - dan heb je weer geen problemen met kleine schermpjes.

Link naar reactie
  • 0

kan door het toevoegen van een nieuwe stylesheet met als media type "handheld" een website binnen minuten geschikt gemaakt worden voor deze kleine devices.

Het vergt zó weinig extra werk, dat het echt geen budgetkwestie hoeft te zijn.

 

Ik denk dat hier ook een deel 'opvoeding' zit die van de webbouwers verlangd mag worden. Klanten vragen niet om PDA-geschikte sites, Drempels Weg, RSS-mogelijkheden, weblogs of Search Engine vriendelijke websites (om maar wat te noemen). Zij hebben hier of geen weet van, of staan er niet bij stil dat veel webbouwers hier helemaal niet aan voldoen.

 

Webbouwers krijgen steeds meer de sleutel tot online succes in handen doordat de technologie minder transparant wordt en er meer en meer mogelijkheden komen. Het is in mijn ogen aan (onder andere) de webbouwers juist de taak om hierin het voortouw te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Nouja, het kan natuurlijk niet altijd zo gemakkelijk - vaak moet je toch ook de graphics op maat maken, foto's resizen etcetera. Er zijn wel eens klanten die vragen om specifiek pda-compatible te zijn, en dan is het natuurlijk erg fraai om een speciaal voor pda ontworpen interface toe te voegen.

 

Het valt me trouwens wel op dat klanten vaak vragen naar de mogelijkheden met zoekmachines, het belang daarvan is duidelijk doorgedrongen - en terecht.

Link naar reactie
  • 0

Het vergt zó weinig extra werk, dat het echt geen budgetkwestie hoeft te zijn.

 

Ja, maar het probleem is: zo ken ik er nog wel een paar. Wat zeg ik, zo kan ik bij elke site wel 50 dingen opnoemen die zó weinig extra werk zijn dat het geen budgetkwestie hoeft te zijn. Voer je die alle 50 uit voor nop, dan ben je binnen de kortste keren failliet.

 

Ik denk dat hier ook een deel 'opvoeding' zit die van de webbouwers verlangd mag worden. Klanten vragen niet om PDA-geschikte sites, Drempels Weg, RSS-mogelijkheden, weblogs of Search Engine vriendelijke websites (om maar wat te noemen).

 

(...)

 

Het is in mijn ogen aan (onder andere) de webbouwers juist de taak om hierin het voortouw te nemen.

 

Da's nobel (en dat meen ik), maar het is niet echt reëel. Althans, ik weet niet wat voor klanten jij hebt, maar als ik mijn klanten allemaal uit zou gaan leggen wat er allemaal mogelijk is, dan zeggen ze na 5 minuten zuchtend "Ho maar, ho maar, ik geloof het allemaal wel. Ik huur jullie in, dus wat stel je zelf voor?"

 

En terecht, lijkt me. Een webbouwer is er niet om zijn klanten te onderwijzen, een webbouwer is er om een oplossing aan te bieden voor de probleem- of de doelstelling van de klant. De sleutel tot online succes ligt m.i. veel eerder in de vragen die webbouwers veel te weinig stellen: wat wilt u bereiken? Met welke 5 woorden is uw bedrijf het best te karakteriseren? Wie zijn uw belangrijkste concurrenten? Wat zijn de sterke en zwakke punten van uw organisatie? Hoe wilt u zich positioneren? Als het gaat over verantwoordelijkheid en het voortouw nemen, dan zouden webbouwers zich daar eens wat vaker op moeten richten in plaats van de klant murw te beuken met het ene na het andere verhaal over een aspect van de implementatie. Met een goed beeld van wat de klant wil, kan een beetje webbouwer immers zelf bepalen hoeveel prioriteit elk aspect moet krijgen, en wat wel of niet relevant/interessant kan zijn.

 

On topic: ik geloof zelf nog niet in PDA-browsing. WAP is geflopt, iMode komt nog niet van de grond en het zal nog lang, heel lang duren voordat gewoon webbrowsen op een PDA gangbaar wordt. Als internetten via de PDA de komende jaren al enigzins van de grond komt, dan zal dat zich vooral beperken tot de echte nuttige sites en nieuwssites (9292ov.nl, nu.nl, ns.nl, jebank.nl etc), al dan niet via een paar nationale PDA-startpagina's. Dat "gewone" bedrijfssites bezocht zullen worden via PDA's lijkt me de komende jaren een illusie. Het lijkt me dan ook redelijk verspilde moeite om aparte PDA-versies (of PDA-stylesheets) te gaan ontwikkelen, hoe weinig moeite het ook mag kosten. Ik kan me nuttigere zaken indenken waar die weinige moeite beter besteed zou zijn.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof wel degelijk in een grote toekomst voor de PDA en smartphone browsing. middels GPRS (wat heel betaalbaar is) en UMTS (is wel duur, maar breekt nu echt door) kan je heel veel en altijd en overal op het web.

 

Je steekt echt je kop in het zand als je je op het standpunt stelt dat uitsluitend de PC gebruikt wordt voor het web.

 

de tijd zal het leren, maar als ondernemer kan je beter anticiperen op mogelijkheden dan achteraf te laat te zijn.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Anticipatievermogen en realisme gaan goed samen. Momenteel is het nog vrijwel geheel niet aan de orde. Ik ga m'n klanten dan ook geen PDA-versie verkopen om ze na een jaar te kunnen vertellen dat er welgeteld 1 bezoeker is langsgeweest op de PDA-site. Dat weerhoudt me er uiteraard niet van de ontwikkelingen en de markt te volgen.

 

In praktisch opzicht zal PDA/smartphonebrowsing met twee grote hindernissen te maken krijgen.

 

Technische ongeschiktheid van de meeste sites

Op het moment dat men voor de tigste keer een site tegenkomt die technisch ongeschikt is voor PDA, zal men dat hele surfen beperken tot de nuttige toepassingen en nieuwssites zoals ik die noemde.

 

Standaard sites en minischerm-browsen gaan zelden samen

Naast het techniche probleem heb je ook een functioneel probleem: een site bekijken op een 17" scherm toch iets anders is dan dezelfde site te lezen op een 3" schermpje. Volgens mij maken PDA-sites dan ook pas kans als ze specifiek voor het medium ontwikkeld zijn. Net zoals SMS doelgerichter en directer is dan e-mail en net zoals Teletekst veel doelgerichter en directer is dan een krant, zullen PDA-sites veel doelgerichter en directer moeten zijn dan gewone sites. Het vergt niet alleen een andere stylesheet of andere vormgeving, maar een fundamenteel andere insteek. Omdat ook hier de gemiddelde website geen rekening mee zal houden, denk ik dat de gebruiker ook daarin al snel zal merken/inzien dat gewoon browsen op een PDA een hachelijke onderneming is.

 

Kortom, een PDA/smartphone beschouwen als een mini-PC en denken dat gewoon-browsen-maar-dan-op-je-mobiel de toekomst wordt, dat noem ik je kop in het zand steken.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Da's nobel (en dat meen ik), maar het is niet echt reëel. Althans, ik weet niet wat voor klanten jij hebt, maar als ik mijn klanten allemaal uit zou gaan leggen wat er allemaal mogelijk is, dan zeggen ze na 5 minuten zuchtend "Ho maar, ho maar, ik geloof het allemaal wel. Ik huur jullie in, dus wat stel je zelf voor?"

 

Je bedenkt met een klant wat de doelstellingen zijn, en baseert daar je ideeën op. Dat kan dus meer zijn dan alleen een standaard website, afhankelijk van wat de klant wenst. En als men dus bijvoorbeeld een community wil en de leden enigszins wat van nieuwe techniek weten, dan kan een RSS-feed voor die klant een hele goede optie zijn. Je maakt zelf een afweging in wat voor een klant geschikt zou kunnen zijn, en legt die vervolgens aan een klant voor. Net zoals nu elke webbouwer standaard een CMS-optie aan zal bieden, zo kan dat natuurlijk ook met andere zaken.

 

Maar ik denk dat wij niet zoveel van mening verschillen hoor :) Ik verwacht ook dat kleine, speciaal voor PDA-gebruik geoptimaliseerde sites de eerste stap zullen zijn. Dus niet PDA-geschikte gewone sites, maar echt nieuwe PDA-sites met zeer efficiënt direct toegang tot een bepaalde dienst of hele bruikbare informatie. Volledig geoptimaliseerd voor kleinere beeldschermpjes en het feit dat de bezoeker waarschijnlijk haast heeft en alleen de basics wil.

Link naar reactie
  • 0

Op zich vind ik een pda site wel een leuke optie... ik loop er vaak tegenaan dat ik mensen tegenkom die afbeeldingen willen zien op het moment dat ik ze niet bij me heb. Op een pda mijn (pda)website laten zien zou dan erg handig zijn. :)

 

Ik kan me ook voorstellen dat er bedrijven zijn die een pda-website als een soort gadget zien: je kunt ze op alle manieren benaderen, ook via je pda. Het onderscheid je van anderen.

Ik ben het met bovenstaande opmerkingen eens dat je hier wel een speciale site voor moet maken: hij moet wel binnen een paar seconden op het scherm staan, anders drukken mensen toch weer mooi op het pijltje naar links of op het kruisje...

 

Ik ben het ook met venture capital eens dat het wel eens een veelgebruikt medium kan worden voordat je er erg in hebt. Drie jaar geleden waren het alleen nog de musicfreaks die in trein en tram met een cd-speler liepen; nu de ipod hip is en de mp3speler klein, wil iedereen zo'n ding. Er zijn mensen die hun ipod als digitaal geheugen gebruiken: ze spreken afspraken in en op gezette tijden blert dat apparaat de afspraak weer je oor in.

Ergo: als het eenmaal kan, zoeken mensen vanzelf de toepassingen.

Nu is gamen in de trein leuk, over twee jaar surfen in de trein.

Zo'n pda-site kan ik wel maken (ik ben ontwerper, geen techneut) maar hoe zorg ik ervoor dat een pda precies die pda-site opent? ???

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels wat meer gesurft met m'n Palm en het resultaat is nog steeds bedroevend met als grote uitzondering Google. Aparte kleine pagina met een linkje naar de volledige versie en resultaten pagina's met 5 resultaten met een eenvoudige navigatie voor volgende vorige (geen genummerde pagina's dus) Werkt uitstekend!

 

Ook een aantal Palm specifieke Internet sites bezocht waarvan er maar 1 een linkje had staan naar een geoptimaliseerde versie. Spelletjes downloaden kon wel maar in zip formaat waar m'n Palm dus verder niets mee kan :(

 

Met een layout die helemaal gebaseerd is op CSS zou je in theorie denk ik wel een eind kunnen komen maar nog lang niet optimaal. Enerzijds omdat je als ontwerper rekening moet houden met de beperkingen van het weergeven op het kleine schermpje (brede plaatjes, lange menus) en anderzijds haal je je alle 'ellende' van positioneren met stylesheets op je hals. Een willekeurige pagina omzetten naar layout met CSS die er op m'n 15" en 3" scherm goed uit ziet kreeg ik niet voor elkaar. Mogelijke oorzaak is dat ik geen ervaren ontwerper ben ;D Ik zou dus gaan voor de aparte pagina's voor PDA's met aparte templates, xml rendering o.i.d.

 

Anders je slaat met je opmerking over ov reisinfo en banken een spijker op zijn kop (reusje erbij). Het gebruik van een PDA om te surfen is afhankelijk van de informatie behoefte die je hebt als er geen PC in de buurt is. Dit soort informatiebronnen en entertainment zijn voor mij het belangrijkst. Bovendien moeten deze eenvoudig toegankelijk zijn, schuiven en scrollen om te lezen hoe lang je file is is niet echt prettig. Voor WAP was er al reis- en fileinformatie dus het wachten kan nooit lang duren.

Link naar reactie
  • 0

Op zich vind ik een pda site wel een leuke optie... ik loop er vaak tegenaan dat ik mensen tegenkom die afbeeldingen willen zien op het moment dat ik ze niet bij me heb. Op een pda mijn (pda)website laten zien zou dan erg handig zijn. :)

 

Da's waar. Maar goed, over niet al te lange tijd kun je op een beetje PDA 10, 50, 100 GB aan data opslaan dus veel gegevens zul je op die manier al bij je hebben. Interessanter is misschien: zou die persoon die je tegenkomt jouw site ook via een PDA bezoeken, of zou dat toch gewoon via een computer doen?

 

Ik kan me ook voorstellen dat er bedrijven zijn die een pda-website als een soort gadget zien: je kunt ze op alle manieren benaderen, ook via je pda. Het onderscheid je van anderen.

 

Heb je gelijk in. Is een beetje dezelfde gedachte als de call-me-now-functies die je op websites tegenkomt. Geen hond die er gebruik van maakt, maar je toont er wel mee aan dat je als bedrijf in de voorhoede zit, en dat service hoog in het vaandel staat. Door bewust/prominent een PDA-site te voeren kan dat effect ook bereikt worden, al is dat natuurlijk afhankelijk van je doelgroep.

 

Ik ben het ook met venture capital eens dat het wel eens een veelgebruikt medium kan worden voordat je er erg in hebt.

 

Klopt, maar het kan geen kwaad om stil te staan bij de vraag hoe het dan gebruikt wordt. Toen mobieltjes met camera's werden gelanceerd, was de grote buzz dat iedereen elkaar foto's zou gaan toesturen. Wat blijkt in de praktijk? Er wordt inderdaad volop gefotografeerd, maar die foto's worden dan gewoon vanaf de telefoon op verjaardagen etc doorgebladerd.

 

Ergo: als het eenmaal kan, zoeken mensen vanzelf de toepassingen.

Nu is gamen in de trein leuk, over twee jaar surfen in de trein.

 

Dat "vanzelf" vind ik te passief klinken. Dat is namelijk nou precies iets waarop valt te anticiperen, net zoals startpagina.nl destijds uitstekend aanvoelde waar men op internet naar op zoek was of hoe men het wilde gebruiken.

 

Zo'n pda-site kan ik wel maken (ik ben ontwerper, geen techneut) maar hoe zorg ik ervoor dat een pda precies die pda-site opent? ???

Normaal gesproken stuurt een PDA een identificatie mee zodat je kunt zien dat iemand je via een PDA, PalmOS o.i.d. bezoekt. Op basis daarvan kun je (technische) beslissingen nemen.

 

@Decorum

Anders, op hoeveel websites doe jij eigenlijk mee aan discussies? Ik zie op vele sites je naam voorbijkomen

 

:) HigherPionierforum, Emerce en Marketingfacts. Af en toe WebWereld.

Ach, het is fun, en het kan nooit kwaad als mensen in de branche je naam kennen. Wat dat betreft heb ik die nog mee ook (blijft wel hangen, kan je zeggen) dus daarvoor stuur ik m'n ouders regelmatig een bloemetje :)

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Beste Willemj,

 

Ik ben het met je eens dat er momenteel weinig mobiele site's zijn maar ik denk dat dit in de toekomst gaat veranderen omdat de mogelijkheden enorm zijn en voor ieder bedrijf grote voordelen kunnen opleveren.

Momenteel ben ik bezig met een (eigen) project dat ik bouw omdat ik bezig ben met programmeren in C# .Net en omdat ik ook iets wilde bouwen voor het mobieltje heb ik een voorbeeld bedacht van een markt waarin het gebruik van een mobiele site erg handig zou zijn. Het gebouwde bestaat simpelweg uit een kantoordeel en een mobiel deel dat draait op IIS (Internet Information Server). Beide delen spreken dezelfde xml bestanden aan. Ik denk dat dit soort toepassingen in de toekomst ingang zullen vinden in het bedrijfsleven omdat het gewoon praktisch is (In mijn voorbeeld kan een uitzendkracht via zijn mobieltje de vacatures van een uitzendbureau bekijken, en kunnen de vacature's in het kantoor worden toegevoegd. Kortom ik zou zeker doorgaan met het toevoegen van een mobiele site aan de net infrastuctuur van jouw bedrijf want volgens mij is het slechts een kwestie van tijd want vele braches kunnen grote voordelen behalen als ze praktisch gebruik maken van deze technologie.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Eric

Eric

Link naar reactie
  • 0

wilemj,

Met een layout die helemaal gebaseerd is op CSS zou je in theorie denk ik wel een eind kunnen komen maar nog lang niet optimaal. Enerzijds omdat je als ontwerper rekening moet houden met de beperkingen van het weergeven op het kleine schermpje (brede plaatjes, lange menus) en anderzijds haal je je alle 'ellende' van positioneren met stylesheets op je hals. Een willekeurige pagina omzetten naar layout met CSS die er op m'n 15" en 3" scherm goed uit ziet kreeg ik niet voor elkaar. Mogelijke oorzaak is dat ik geen ervaren ontwerper ben Ik zou dus gaan voor de aparte pagina's voor PDA's met aparte templates, xml rendering o.i.d.
Ontdek de kracht van media ;)Aan het link-element kun je het attribuut media meegeven.Zo zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen doen:
Higherlevel
Higherlevel heeft een leuk forum voor ondernemers.

En dan laat je in de print-stylesheet alle kleurtjes, de navigatie, de header etc. weg... :)I.p.v. print kan je ook mobile (dacht ik toch in ieder geval) invullen, en die stylesheet presenteren aan een PDA.In principe is het dus niet nodig om aparte pagina's te maken, alleen aparte stylesheets.Volgens mij las ik hier pas nog 'n artikel over, zal het zo even opzoeken als ik er aan denk. ;-)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een T|T3 i.c.m. met een Telfort GPRS-abonnement. E-mail wordt elke 15 minuten gecontroleerd en het ordersysteem op mijn website (webshop) is volledig geoptimaliseerd voor m'n PDA. Ik krijg trilalarm wanneer er een order binnen is en kan direct de order definitief maken door op de URL te klikken in de e-mail. Het pakket wordt direct verstuurd en ontvang ik dezelfde dag of de dag erna, waarna ik deze weer kan doorsturen. Werkt perfect!

Link naar reactie
  • 0

veel sites zijn er niet echt geschikt nee, maar opera mobile icm creatief googlen gaat heel goed. een beetje surfen schiet inderdaad niet op, maar als je een duidelijk doel hebt met je pda/smartphone is het zeker een verlengstuk.

 

ik krijg momenteel voor al mijn e-mail (gratis) sms notifications en kan ze dan ter plekke lezen als ik het wil in een klein webbased mailclientje. ook mijn agenda werk ik live bij zodra een klant belt voor een klus. reserveren werkt andersom ook prima. werkt heel soepel allemaal, maar je moet wel heel duidelijk weten (en laten weten) wat je ermee wil. anders snappen mensen het niet meer, blijkbaar is het toch nog te nieuw ofzo :)

 

volgens mij ligt het nut van mobiel internet momenteel vooral in de uitersten: directe live informatievoorziening (rss alike) en informatie on demand (manuals, stats). dat sluit 95% van de websites uit, dus elke site mobiel beschikbaar maken is niet echt heel hard nodig...

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me ook, toegang voor PDA's lijkt me vooral nuttig voor sites die je 'onderweg' zou willen raadplegen. Daarbij denk ik aan zaken als adresgidsen, routeplanners, OV-planners en dat soort zaken, maar wellicht ook aan bijvoorbeeld de online verkoop van toegangsbewijzen (kaartje online bestellen; kassa-rij passeren).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.