Verse vaders hebben voortaan vijf dagen vrij

Aanbevolen berichten

Maak een topic waarin jij het verschil / onrecht / e.d. van mogelijkheden, kansen en beloningen op de arbeidsmarkt tussen sekse aan de kaart stelt. Dan zal ik daar zeggen / beamen / vinden / uiten dat daar geen verschil in mag en kan zijn. Geld heeft geen piemel, vagina, voorkeur, etniciteit, orientatie, mening, of wat dan ook. Het is papier met wat inkt. De mensen die het uitdelen, tja...

 

Zo'n topic kan uitstekend in dit board

 

EDIT: geknipte inhoudelijke reactie uit een afgesplitste off topic post:

 

Vanuit de liberale gedachte snap ik de aversie van Christine en MKB Nederland, maar ik onderschrijf deze niet

 

Waarom? Omdat ik het een non-issue vind.

 

Ik vermoed dan ook - met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid - dat de aversie en hevigheid niet zozeer veroorzaakt wordt door het onderwerp zelf, maar dat dit simpelweg de druppel is die de emmer doet overlopen.

En dan bedoel ik natuurlijk die overvolle emmer van overheid regelzucht en toenemende lasten en verplichtingen van werkgevers versus "rechten"" van werknemers.

 

Een beetje fatsoenlijke werkgever had dit natuurlijk al lang zelf in de arbeidsovereenkomst geregeld. Liberaal en fair. Maar dat is uiteraard slechts mijn mening....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Leidt iemand een discussietopic in met een open vraag of duidelijke stelling, wordt het gelijk als persoonlijke (liberale) mening afgestraft en een waar reuzen- en kneuzenfestijn. ???

 

Lees eens na wat Jeroen en Herman schrijven voor een idee hoe verschillende ondernemers (zo maar twee mensen die min of meer toevallig ondernemen al dan niet in de hoedanigheid van werkgever) hier alleen al over kunnen denken en voelen.

 

Niemand verder die enig onderzoek erbij wenst te halen? Voor mij is het een non issue net zoals het jaarlijkse 'wanneer plannen we vakanties met collega's'...

 

En tenslotte over de man in de topictitel: ik ben bepaald geen partijpoliticus, maar zie eens waar zo iemand zich door de jaren heen sterk voor heeft gemaakt, veel positieve zaken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Leidt iemand een discussietopic in met een open vraag of duidelijke stelling, wordt het gelijk als persoonlijke (liberale) mening afgestraft en een waar reuzen- en kneuzenfestijn. ???

 

 

Inderdaad! En gezien de manier waarop er gereageerd wordt tevens voor mij de aanleiding om hier helemaal maar niet meer te reageren.

Triest gedoe. :-(

Link naar reactie

Inderdaad! En gezien de manier waarop er gereageerd wordt tevens voor mij de aanleiding om hier helemaal maar niet meer te reageren.

Triest gedoe. :-(

 

Laat ik ook even uit mijn rol schieten.

 

Weet je wat wat mij betreft ECHT triest is? Dat niet alleen MKB Nederland maar ook ondernemers zelf zo enorm dom - JA ECHT ONGELOFELIJK DOM!!!- zijn om uitgerekend zo'n onzinnig pietepeuterig komkommertijdig hebbenwenietsbetertedoenig non-issue als dit, 3 extra vrije dagen voor kersverse vaders - op eigen kosten nota bene ! aan te grijpen om eindelijk stampij te maken.

 

Waar waren deze ondernemers en met name MKB Nederland toen de plannen voor de BeZaVa werden gesmeed, of het voornemen tot afschaffen van het 3e tijdelijke contract? Allemaal zonder veel rumoer en aarzelingen doorgevoerde wetgeving (of in de planning) met een letterlijk 100 tot 1.000-voudige financiële impact op het midden en kleinbedrijf.

 

Idem voor de vergevorderde plannen voor het kortdurende zorgverlof, wat wel voor kosten van de werkgever komt. Financiële impact: een factor 100 tot 1.000 groter dan die paar Euro's meerkosten - in any - van 6 dagen onbetaald verlof in 40 jaar dienstverband

 

Geen tientjesgeneuzel voor iemand die in zijn hele carriere 2 x 3 extra dagen afwezig is omdat hij vader is geworden, nee echt vele duizenden tot tienduizenden euro's extra kosten voor het kleine MKB.

 

Die onnozelheid, die vind ik pas echt triest!

 

En zo ongelofelijk triest dat dit de mening van de voorzitter van MKB Nederland is:

 

Dat laat MKB-Nederland-voorzitter Michaël van Straalen donderdag weten aan NU.nl.

"De overheid moet eens stoppen met het eindeloos in de snoepdoos van de werkgevers graaien", zegt Van Straalen

 

Poeh, met zulke fijne belangenbehartigers heb je geen vijanden meer nodig! Gaat op zijn achterste benen staan als er een tumtummetje uit de snoeppot geroofd wordt, maar liet in het zelfde jaar wel toe dat het hele magazijn stilzwijgend geplunderd werd. Fijn moment om uitgerekend NU eens tegengas te gaan geven!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

ben blij dat ik hier waarschijnlijk nooit mee te maken krijg, wat een gedoe zeg.

 

Wie haalt het nou in zijn hoofd om zwanger te worden of iemand zwanger te maken. Je mag geen leven buiten het leven van de zaak hebben.

 

Wel vind ik dat mensen wel bewuster keuzes moeten maken, met 5 dagen kom je er niet, dus spaar die vrije dagen op en stel je werkgever optijd op de hoogte, zodat er vervanging kan worden gezocht.

Link naar reactie

@Romano, eens. Ik wilde alleen aangeven dat het wel een stuk genuanceerder lijkt te liggen dan Christine in haar OP stelt.

 

Dat kan niemand verbazen, toch?

 

 

Ik zou als ondernemer onmiddellijk bereid zijn mensen vrij te geven, voor ouderschap of wat dan ook, en ik heb dat in het verleden ook vaak gedaan. Ik vind alleen dat dat een zaak is van werkgever en werknemer, en niet van de overheid.

 

En als pre-empt op het antwoord "als je zelf mensen vrij geeft dan kun je toch niet tegen die maatregel zijn?"

Jawel, ik kan me als ondernemer profileren door een goede relatie met werknemers. Dat kan niet als alles wat ik voor werknemers doe, toch al door de overheid verplicht wordt gesteld.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Zorgverlof komt er nu ook bij:

http://www.nu.nl/economie/3652630/recht-verlof-zorg-vriend-of-bekende.html

Mag je dan als werkgever ook tegen een werknemer zeggen "ga jij nu maar 's een half jaartje voor een ziek familielid zorgen?"

 

Zoals ik al in mijn vorige reactie schreef, is de impact van BeZaVa, geen 3e tijdelijk contract en -last but not least - zorgverlof, extreem veel groter dan dan de vaderschapsverlofmug.

 

Consternatie over zorgverlof - en jouw inhoudelijk verder uitstekende reactie dat je als ondernemer zelf vrijwillig iets extra's voor je werknemers wilt kunnen doen en verplicht stellen dan onmogelijk maakt - is op DAT onderwerp IMHO 100 tot 1.000 maal meer op zijn plaats.

 

Alle kritiek en consternatie over het vaderschapsverlof komt op het verkeerde moment en op basis van de verkeerde redenen...je zou bijna aan een moedwillig complot denken om de ECHT kostbare en pijnlijke aanpassingen klakkeloos via de achterdeur in te voeren, zoals bij de BeZaVa....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

Uiteraard is Bezava een stuk ernstiger. Past wel in het overheidsbeleid om ondernemers overal voor op te laten draaien en de zelfredzaamheid van burgers tot nul terug te brengen. Dat dat een zelf-versterkend effect heeft omdat ondernemers dan steeds minder banen creeren in ons land, dat willen ze niet zien.

 

We moeten toch 's met ons allen in de politiek gaan.

Link naar reactie

Is dat eerlijk, dat een minister bepaalt dat bedrijven hun mannelijke werknemers vijf dagen extra vrij moeten geven?

 

Blijkbaar zijn er horken van werkgevers die deze wet nodig maken. Dat is op zich al sneu. En dat je als werkgever nu niet meer de toffe peer kan spelen door, goed als je bent, als werkgever enkele (niets kostende) vrije dagen toe te staan vind ik een non argument pur sang. Dat er in een kleine organisatie vervanging moet komen overigens ook. Je ziet deze dagen namelijk al maanden aankomen.

 

 

Link naar reactie

Recht op verlof voor zorg :

Volgens Asscher zal dat zo gebeuren dat misbruik zoveel mogelijk is uitgesloten. Het nieuwe beleid gaat naar verwachting in 2015 in.

 

Zal wel tot conflict situaties gaan leiden tussen werkgever en werknemer.

Moet er dan ook een soort "arbo" dienst komen om dit te accorderen?

Ik zie alweer een nieuwe verzekeringspremie opslurper verschijnen.

 

Link naar reactie

Moet er dan ook een soort "arbo" dienst komen om dit te accorderen?

Ik zie alweer een nieuwe verzekeringspremie opslurper verschijnen.

 

Het wordt er niet makkelijker en ook niet goedkoper op in ieder geval. Maar niet goed regelen is meestal nog duurder: dan valt de werknemer zelf uit en betalen werkgevers en verzekeraars een veelvoud. Nu wordt nog (te) veel zorgverlof slecht geregeld en leidt dat tot een beroep op verzuimverzekering (if any), Ziektewetvangnet en WIA van de werknemer zelf. Uiteindelijk is de werkgever dan financieel het haasje als er te lang aangemodderd wordt.

 

Betere begeleiding - van zowel werkgever als de werknemer - zou een hoop schelen, maar dat is helaas totaal geen onderdeel van deze voorgestelde maatregel, die alleen over rechten werknemer en kosten werkgever gaat. Jammer, een gemiste kans en weer iets wat vooral bij kleine werkgevers tot problemen gaat leiden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

 

Blijkbaar zijn er horken van werkgevers die deze wet nodig maken.

 

 

We leven in een vrij land, en mensen hebben de keuze of ze voor een hork willen werken of niet. Bovendien, het zijn van een hork maakt deel uit van je concurrentiepositie. Een horkerige ondernemer krijgt vanzelf minder goed personeel, levert dus een minder goed product, en verdwijnt van de markt. Behalve in markten waar banen tekort zijn. Maar ja, ik zou persoonlijk liever ander werk gaan doen dan voor een hork te werken.

 

Ik blijf erbij dat de overheid niet moet vertellen hoeveel al dan niet onbetaald verlof iemand moet krijgen, of hoe vaak iemand een tijdelijk contract kan krijgen, en of ik als ondernemer iemand mag ontslaan of niet, of dat ik als ondernemer zieke werknemers twee jaar door moet betalen, en al die andere dingen.

 

Link naar reactie
Ik zou als ondernemer onmiddellijk bereid zijn mensen vrij te geven, voor ouderschap of wat dan ook, en ik heb dat in het verleden ook vaak gedaan. Ik vind alleen dat dat een zaak is van werkgever en werknemer, en niet van de overheid.

 

Maar niet iedere ondernemer denkt daar zo over: heb diverse voorbeelden in mijn eigen omgeving, In mijn branche werk je met heel veel laag opgeleiden en mensen die het Nederlands nauwelijks machtig zijn. Soms komen ze ook wel met onredelijke verlof eisen maar het gebeurt ook vaak dat werkgevers zeggen "je komt maar werken want ik heb geen vervanging en dit vooral bij mensen die in deeltijd werken. Dan worden mensen al snel onder druk gezet met: die paar uurtjes kan je makkelijk komen werken.

 

Ik deed dat in het verleden ook wel maar weet als geen ander inmiddels hoe belangrijk een paar vrije uren of dagen voor iemand kan zijn.

 

En als het geen zaak van de overheid is dan zou je zoiets altijd nog in een CAO kunnen verwerken. Maar CAO zal in jouw optiek ook wel een "vies" woord zijn.

Link naar reactie

Ik deed dat in het verleden ook wel maar weet als geen ander inmiddels hoe belangrijk een paar vrije uren of dagen voor iemand kan zijn.

 

En nu komt Asscher jou vertellen hoe je je bedrijf moet runnen en hoe je met je werknemers moet omgaan.

 

 

CAO

 

Nee, een CAO is niet voor mij. Ik spreek dingen af met werknemers, en wat andere werkgevers met hun werknemers afspreken moeten zij weten. Niemand gaat mij vertellen wat ik wel of niet in een arbeidsovereenkomst mag zetten.

 

 

 

Ik las op wikipedia dat ik een geo-eco-minarchist ben. Grappig woord :-)

Link naar reactie
En nu komt Asscher jou vertellen hoe je je bedrijf moet runnen en hoe je met je werknemers moet omgaan.

 

kan hem eigenlijk geeneens ongelijk geven :) soms moeten anderen je met je neus op de feiten drukken. ;) of zie het gewoon als een vorm van onthorken ;D

 

En voor de ene kersverse vader is 3 dagen nog te weinig en voor de ander hoeft het niet, zoveel mensen, zoveel wensen.

 

 

Link naar reactie

 

Ik blijf erbij dat de overheid niet moet vertellen hoeveel al dan niet onbetaald verlof iemand moet krijgen, of hoe vaak iemand een tijdelijk contract kan krijgen, en of ik als ondernemer iemand mag ontslaan of niet, of dat ik als ondernemer zieke werknemers twee jaar door moet betalen, en al die andere dingen.

 

 

Ik ben ook voor een kleine dienstverlenende overheid laat daar geen misverstand over bestaan maar de overheid heeft ook of zelfs vooral de taak om het een beetje leuk voor iedereen te houden. Noem het voor mijn part het afdwingen van beschaving. Zaken die wettelijk vastliggen geven iedereen, ook werkgevers, zekerheid. Ik denk dat meer dan 90% het bevallingsverlof ook in goed overleg zal regelen maar als het vast ligt dan hoeft er geen discussie meer te zijn.

 

Ik kan me haast geen beter voorbeeld bedenken waar de wetgever JUIST de beschaving moet afdwingen bij de horken. Wat is er nu belangrijker dan de geboorte (en de binding eraan) van je kind? In de tijd dat ik vader werd ging je als man zo snel mogelijk weer werken (na 1 dag) om de periode na de kraamhulp je vrouw bij te kunnen staan. Maar of ik die eerste dagen, met beschuit, foto's en in de wolken, erg productief was waag ik te betwijfelen.

Het is trouwens niet verplicht om de eerste dagen vrij te nemen. Als het praktischer is, zoals bij mij, om dat later te doen kan dat gewoon. Maar als je het nodig of prettig vindt om thuis te zijn moet dat kunnen.

 

Link naar reactie

Nee, een CAO is niet voor mij. Ik spreek dingen af met werknemers, en wat andere werkgevers met hun werknemers afspreken moeten zij weten. Niemand gaat mij vertellen wat ik wel of niet in een arbeidsovereenkomst mag zetten.

+1:

 

Ik heb ook niets met CAO's.

Ik vind het zelfs dat werknemers onbeperkt onbetaald verlof mogen nemen, voor wat voor gelegenheid dan ook. Dan bestaat er ook geen nijd en discriminatie met geen kadootje voor de " niet vaders", of in het algemeen de ouderloze werknemers.

 

Maar dan mogen werkgevers ook onbeperkt onbetaald verlof geven ::). ;)

 

 

Ik las op wikipedia dat ik een geo-eco-minarchist ben. Grappig woord :-)

Volgens mij ben je ook een beschaafde geo-eco-minarchist ;)

Link naar reactie

Maar dan mogen werkgevers ook onbeperkt onbetaald verlof geven ::). ;)

 

Dat is precies wat ontbreekt in alle wetgeving: reciprociteit. Ik vind het prima als werknemers beschermd worden tegen ontslag, maar dan wil ik als werkgever ook beschermd worden tegen ontslagnemende werknemers. Prima als iemand het recht heeft parttime te gaan werken, maar dan wil ik ook kunnen zeggen "ga jij maar 's 12 uur per week werken".

Link naar reactie

Volgens mij ben je ook een beschaafde geo-eco-minarchist ;)

 

Dank, dank.

 

Wat vaak gebeurt op dit forum is dat als je zegt dat de wet op gebied X moet worden versoepeld, mensen automatisch aannemen dat je je werknemers slecht behandelt. Als ik zeg dat er geen ontslagbescherming moet zijn, wil dat nog helemaal niet zeggen dat ik mijn werknemers slechter behandel dan onder de huidige wetgeving. Als ik zeg dat het onzin is dat de overheid vijf dagen vaderschapsverlof afdwingt, neemt iedereen aan dat ik werkende vaders geen verlof zou geven. En dan krijg je allemaal kneuzen en zo. En dat vind ik dan ook weer heel grappig :-)

 

 

[ Mod edit: op de man gespeelde reacties afgesplitst (voor de 2e keer in 24 uur) , topic blijft nu op slot ]

 

Link naar reactie

Beetje rare titel trouwense, "verse vaders".

 

Ik zal wel tegen veel zere benen schoppen, maar ik vind ook dit een voorbeeld van bemoeienis van de overheid die ik overbodig vind. Ik heb hier al 's eerder over gepost, kan de post niet terugvinden.

 

Als de overheid zegt "vijf dagen" dan is het vijf dagen. Terwijl dat in sommige gevallen teveel is en in andere gevallen veel te weinig. Waarom mag een ondernemer of een bedrijf dat niet zelf regelen? Ook krijgt een vader wiens vrouw in het kraambed overlijdt het verlof van zijn vrouw. Ook daar lijkt me dat dat soms teveel is maar meestal veel te weinig. Leg je dat bij wet vast, dan zijn werkgevers eerder geneigd om zich dan maar aan die wettelijke regeling vast te houden.

 

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/17/verse-vaders-hebben-voortaan-vijf-dagen-vrij/

Link naar reactie

Ik ben niet zo voor een overheid die prive zaken regelt.... dit is voor mij een uitzondering.

 

Wat ik wel vind is dat bij deze nieuwe voorstellen de moeder wel extra verlof krijgt als het kindje nog in een couveuse is (wat natuurlijk prima is) maar dat de vader hiervan is uitgesloten.

 

Het was al scheef, die paar dagen vaderschapsverlof maar nu is het echt krom! Dit is weinig stimulerend voor welke vorm van gelijkheid....

 

Dus; een overheid moet zich dus inderdaad niet teveel met mensen bemoeien, en dus misschien ook niet meer met zwangerschapsverlof....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Het mooiste natuurlijk is dat het vrij te regelen is naar behoefte. Maar in de praktijk zullen veel werknemers bij vooral grote bedrijven weinig te regelen hebben. Zelf weet ik nog uit mijn tijd als werknemer dat ik bij de geboorte van mijn dochter 2 dagen vrij kreeg "omdat het moest", de werkgever wilde niet flexibel zijn en dat hoor je meer.

Vrij overleggen is in de praktijk in veel gevallen doen wat de werkgever wil...

 

Daarnaast vind ik de beweging om mannen meer ruimte te geven een goede. Als je steeds praat over gelijkheid en mannen die meer in het gezin aanwezig zouden moeten zijn is het natuurlijk raar om na de geboorte de vrouw veel langer vrij te geven dan de man. Die achterstand halen de meeste mannen de jaren daarna niet meer in.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.