• 0

Intracommunautaire verwerving vs toepassing margeregeling

Beste allemaal,

 

Ik ben kort geleden een eenmanszaakje begonnen gericht op het verkopen van munten en postzegels en heb behoorlijk wat uurtjes gestoken in het lezen/nabellen van informatie over hetgeen hier allemaal bij komt kijken. Ondertussen ben ik ook voorzichtig begonnen met de eerste verkopen en inkopen. Met betrekking tot die inkopen had ik een aantal vragen betreffende inkopen die ik in het buitenland (binnen de EU) wil gaan doen en waar ik niet uit kom.

 

Omschrijving voorbeeldsituatie:

Ik koop via een veiling binnen de EU, bijvoorbeeld in Duitsland, een munt voor 100 euro in om later hopelijk met winst door te verkopen. Als particulier zou ik volgens de verkoopvoorwaarden het volgende moeten betalen:

Aankoopbedrag: 100 euro

Veilingcommissie: 15%

Verzendkosten: 10 euro

Duitse BTW: 7% over het geheel.

Het totaalbedrag komt hiermee op (100+15+10+8,75) = 133,75 euro

 

Als ondernemer kan ik echter aan het veilinghuis vragen om mij de munt te leveren tegen 0% BTW (intracommunautaire verwerving voor mij). Het bedrag dat ik dan moet betalen aan het Duitse veilinghuis is 125 euro. Binnen Nederland doe ik dan aangifte (21% BTW betalen) en voer dit meteen ook als voorbelasting op. Netto dus geen BTW betaald. Op het moment dat ik de munt dan verkoop, dan betaal ik 21% BTW over het gehele verkoopbedrag. Deze constructie is me duidelijk. Dan nu de vragen waar ik mee zit:

 

Vraag 1: Ben ik als ondernemer in dit soort gevallen verplicht om bij de ondernemer in het andere EU land te vragen naar een intracommunautaire levering?

 

Vraag 2: Of mag ik in dit voorbeeld ook kiezen voor het inkopen van de munt met betaling van de Duitse BTW met de gedachte om dan bij verkoop vervolgens de margeregeling toe te passen? Zo ja, klopt het dan als ik als inkoopprijs voor deze munt de betaalde 133,75 euro hanteer (Duitse BTW als onderdeel van de inkoopprijs) en verder geen BTW meer verschuldigd ben in NL omdat de Duitse leverancier al BTW betaald heeft? Of moet ik ondanks het betalen van de Duitse BTW ook nog Nederlandse BTW betalen voor de inkoop (21% van 125 euro) die ik vervolgens bij de inkoopprijs moet optellen (en conform margeregeling dus niet als voorbelasting kan opvoeren)? Dit laatste zou dan betekenen dat ik mijn inkoopprijs onnodig hoog heb laten worden.

 

Vraag 2 houdt verband met de volgende passages met betrekking tot de margeregeling zoals ik die op de website van de belastingdienst ben tegengekomen:

 

Margeregeling (binnen NL)

Op de verkoop van postzegels, munten en bankbiljetten als verzamelobject kunt u de margeregeling toepassen. Ook als u ze hebt ingekocht met btw. De btw die u bij inkoop hebt betaald, kunt u dan niet aftrekken als voorbelasting. U telt deze op bij de inkoopprijs.

 

Export en import vanI margegoederen naar of vanuit EU landen

De margeregeling voor gebruikte goederen, kunst, verzamelvoorwerpen en antiek werkt binnen de hele EU. U kunt dus binnen de EU goederen kopen en verkopen op dezelfde manier als u dat in Nederland doet.

 

Dit zijn even een tweetal vragen waar ik door alle gelezen informatie tot nu toe door de bomen het bos niet meer zie.

Misschien maak ik het wel moeilijker dan het is. Ik zie inieder geval uit naar jullie zeer gewaardeerde reactie(s). Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ginco,

 

Je mag inderdaad alleen maar onder de margeregeling verkopen als de goederen zijn ingekocht bij een particulier of handelaren die ook onder de margeregeling verkopen, in ieder geval mag je bij de inkoop geen aftrek van btw hebben toegepast. Bij deze IC verwerving, die de verkoper dus mag factureren als "btw verlegd" boek jij:

Inkopen munt 125,-

aan crediteur 125,-

Inkopen munt 26,25 (21% * 125,-)

aan te betalen btw 26,25 (NL btw)

 

Stel je verkoopt de munt tegen 200,-: de marge is dan: 200,- - 151,25 (125,- + 26,25) = 48,75

Je winst is dan: 40,29 (af te dragen btw is namelijk 21/121 * 48,75 = 8,46)

 

Als je niet onder margeregeling verkoopt is je winst:

aankoopprijs 125,-

verkoopprijs excl. btw: 165,29 (100/121 * 200,-)

winst: 40,28

 

Lood om oud ijzer dus.

 

Groet,

 

Mireille Coumans

 

 

 

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Stof stof...

Ik heb via Duitsland een tweedehands telefoon gekocht, waarbij de verkoper de Duitse margeregeling (§25a UStG Differenzbesteuerung) heeft toegepast.

Eerlijk gezegd weet ik niet zeker of ik de tekst over import margegoederen uit EU-landen van de belastingdienst helemaal heb begrepen.

 

Begrijp ik het goed dat ik voor deze aankoop bij de BTW-aangifte bij leveringen/diensten uit landen binnen de EU (vraag 4a) geen bedrag hoef in te vullen? En dus ook geen voorbelasting (vraag 5b)? Immers, op de factuur staat niet dat de BTW verlegd of nul is i.v.m. intracommunautaire levering.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.