Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Trboske

Facturatie voorschotnota's

Recommended Posts

 

Overigens kan ik me goed voorstellen dat je hiervan afwijkt, uit praktische overwegingen rondom facturering, maar boekhoudkundig is bovenstaand de meer zuivere methode.

 

Groet,

Alex

 

Alex, dat komt overeen met mij optie 3 (urenfacturatie)


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wederom bedankt.

 

De journaalpost van 01-01-2014 klopt niet in mijn boekhoudprogramma.

Op 31-12-2013 heb ik dus gedaan

Onderhanden werk ( klopt het dat dit ook kan als nog te factureren? Zo heet het in mijn programma)

Aan omzet

 

Is het niet dat ik op 01-01-2014 dit moet doen

Debiteur

Aan btw

Aan onderhanden werk

 

Bij betaling door debiteur

Bank

Aan debiteur

 

Zo staat het ook in mijn boek. ( boekhouden voor dummies)

 

Naast dit forum heb ik ook info via een andere site.

Deze gaven aan dat je als ondernemer altijd je inkomsten en uitgaven moet kunnen verantwoorden.

Hoe je dat doet maakt niet uit. Een factuur hoeft niet eens, dit is alleen voor de btw.

 

Je moet je houden aan 1 van deze principes

-toerekeningsbeleid

- voorzichtigheidsprincipe

-realisatieprincipe

-matchingprincipe

-continuïteitsprincipe

- bestedingsprincipe

Ze gaven deze site door http://www.accountantsonline.nl/1501-accounting-principes.html

 

Jij geeft het realisatieprincipe aan.

Maar is het niet zo dat wanneer je over het 4e kwartaal een factuur stuurt op 01-01-2014 dit kosten zijn voor je klant in 2013 inkomsten zijn voor jouw in 2014? Jij doet het toch in 2014?

Dit is dan het toerekeningsbeginsel denk ik.

 

Wat me niet duidelijk is of je 1 principe moet aanhouden, of kunnen het er ook meerdere zijn.

 

Ik heb me er in vastgebeten en vind het eigenlijk best leuk:)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet dat ik op 01-01-2014 dit moet doen

Debiteur

Aan btw

Aan onderhanden werk

Klopt, echter ik ben ervan uitgegaan dat dit voor meerdere klanten geld.

Wat gebruikelijk is om alle verkoopfacturen gewoon als omzet te boeken en via een memoriaalpost een gezamenlijke boeking (voor meerdere verkoopfacturen) te boeken voor de onderhanden werk positie. Op deze manier is het ook makkelijker om aansluiting te houden tussen BTW en winst&verlies.

 

(Met het boekhoudpakket waar ik mee werk kan ik dit binnen de factuur zelfs regelen waardoor dit altijd traceerbaar is)

 

Realisatiebeginsel is kosten en opbrengsten toerekenen aan de periode waar het bij hoort.

Voorzichtigheidsbeginsel is kosten nemen wanneer je het kan voorzien.

Met deze 2 beginsels heb je hier te maken. Mijn persoonlijke visie is daarentegen dat je als boekhouder daar maar beperkt weet vanaf hebt. Naar ik me herinner heb ik deze visie al gedeeld en zal ik dan in herhaling vallen.


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, dan klopt mijn boeking.

 

Hoe bedoel je beperkt weet vanaf hebt?

Je moet als ondernemer toch weten in welk jaar je de inkomsten en uitgaven moet verantwoorden.

 

Met al die beginselen wordt het wel wat duidelijker.

En zoals de belastingdienst vrijdag aangaf is het vooral belangrijk dat ik me opstel als een goede koopman.

En daar zijn die principes voor.

 

Wat me echter nog niet duidelijk is of je ook van meerdere principes gebruik mag maken.

 

Zo stuurt een vriendin van me altijd een voorschotfactuur van een kwartaal.

Ze geeft pianoles en factureert nu al ( 2013) over de maanden Jan tm maart.

Alles wat ze in 2013 van deze facturen ontvangt neemt ze mee als inkomsten in 2013.

Wat ze in 2014 ontvangt over deze facturen neemt ze als omzet mee over 2014.

Dit doet ze al jaren.

 

Mag dit wel?

Het is een voorschotnota op werk wat ze in 2014 gaat doen.

Maar omdat ze het in 2013 ontvangt ziet ze het als inkomen over 2013.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als boekhouder heb je een beperkte kennis van alle kosten die toe te rekenen zijn aan welke periode.

Ik zie dat zij dit met name toepassen voor administratiekosten maar soms weer nalaten bij relevante posten die betrekking hebben op nog te betalen inkopen en onderhanden werk.

 

De ondernemer kan dat daarentegen beter inschatten dan wij.

 

Je vriendin hanteert de kasstelsel. Echter dit geldt alleen voor de BTW aangifte, niet voor de IB aangifte. Om dit soort cruciale fouten te voorkomen is het derhalve onverstandig om zonder begeleiding (op welke manier dan ook) zelf alles te willen doen.


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap het niet.

In mijn geval mag ik omzet meenemen op het moment dat ik factureer, het realisatiemoment.

Zij mag dit dus niet.

Wanneer ik nu al weet dat ik werk ga doen in 2014, ik stuur nu een factuur dan mocht ik toch ook de omzet meenemen in 2013?

 

Hoe verwerkt zij dit in de boekhouding dan?

Ze factureert op 09-12-2013 de klant betaald meteen.

De btw is dan 2013 en de omzet 2014.

Dit is een lastige verwerking.

We komen er niet uit.

 

Kan iemand ons helpen

Ook hoor ik graag mijn eerste vraag.

Wellicht is het al uitgelegd maar snap ik het niet goed.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap het niet.

 

Het is heel simpel:

Je zegt dat jij “voorschotnota’s” verstuurt.

Als je vindt dat het een voorschot is, dan zet je deze op de balans (vooruit gefactureerd, dus geen inkomen nog).

En als je vindt dat het geen voorschot is, maar dat je het geld al echt verdiend hebt, dan zet je deze als inkomen in je resultaat.

 

En zoals je inmiddels weet ben je sowieso de BTW verschuldigd op het moment van facturering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt.

 

En mijn vriendin?

Dat is echt een voorschot op volgend jaar.

Ze hanteer dus het kasstelsel als pianolerares maar stuurt wel facturen.

Mag dit wel vraag ik me af.

 

Wanneer er op 09-12-2013 een factuur wordt gestuurd over het 1e kwartaal 2014.

Het wordt direct betaald. De btw is dan 4e kwartaal 2013.

Omzet is 2014.

Hoe moet dit ooit op een balans staan?

De regel dat je vermogen niet mag groeien wanneer er geen omzet is gemaakt ken ik, maar de oplossing niet.

 

En wat als de factuur in 2014 betaald wordt?

 

Ingewikkelde zaken!!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingewikkelde zaken!!

 

Nee, heel simpel:

 

Een factuur voor diensten in het 1e kwartaal 2014 gemaakt in 2013 is een voorschot.

Staat dus op de balans op 31-12-2013 (als “overlopende passiva” bijvoorbeeld).

 

Uiteraard staat ook dat bedrag (plus de BTW!) als vordering op de klant op de balans (“debiteuren” heet dat). Behalve wanneer de klant betaald heeft, want dan staat er geld op de rekening (op de balans) en geen vordering.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je uitleg.

 

Ik kom er alleen niet uit.

Is het zo goed:

 

Factuur verstuurd 09-12-2013, direct betaald: 1000 excl

Bank 1210

Aan overlopende passiva 1000

Aan btw 210

 

Op 01-01-2014:

Overlopende passiva 1000

Aan omzet 1000

 

Factuur gestuurd 09-12-2013, op 02-01-2014 betaald, 1000 excl

Debiteur 1210

Aan overlopende passiva 1210

 

Op 02-01-2014:

Overlopende passiva 1210

Aan btw 210

Aan omzet 210

 

Bank 1210

Aan debiteuren 1210

 

Goed?????

 

En graag wil ze weten of ze wel het kasstelsel mag gebruiken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt mij dat een pianolerares die facturen stuurt niet het kasstelsel kan hanteren (dus de BTW sowieso op 9 december verschuldigd). Verder OK zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt!

Wat n opluchting:)

 

Het laatste wat ik graag wil weten is waarom ze het kasstelsel niet mag toepassen.

Ze werkt toch alleen met particulieren?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat zij haar prestaties niet in of vanuit een inrichting (een winkel of muziekschool bijvoorbeeld) die bestemd is voor het verlenen van diensten aan niet-ondernemers verricht.

En omdat zij facturen stuurt aan haar afnemers.

 

Mijn inschatting, je kan het schriftelijk voorleggen aan de inspecteur of gewoon een andere inschatting maken natuurlijk.

Overigens lijkt het mij helemaal niet handig om het kasstelsel te volgen (voor zover dat zou mogen dan), wanneer je facturen maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat zij haar prestaties niet in of vanuit een inrichting (een winkel of muziekschool bijvoorbeeld) die bestemd is voor het verlenen van diensten aan niet-ondernemers verricht.

En omdat zij facturen stuurt aan haar afnemers.

 

Er is ook nog een andere mogelijkheid:

Je kunt ook het kasstelsel toepassen wanneer je geen winst uit onderneming (WUO) geniet, maar resultaat uit overige werkzaamheden (ROW). Om een IB ondernemer te zijn gelden namelijk meer eisen dan de eisen die er gesteld worden aan de btw plichtigheid. Deze informatie is allemaal te vinden op de site van de belastindienst.

 

Als de activiteiten van de pianoles lerares zo kleinschalig zijn en meer een hobby matig karakter hebben, kan dat een reden zijn om het kasstelsel toe te passen. Er is dan sprake van bijverdiensten in plaats van ondernemen. Deze inkomsten geeft ze dan op als resultaat uit overige werkzaamheden in haar IB aangifte. Moment van betaling is dan het moment van winstneming, of de betaling nu contant plaatsvindt of op rekening wordt voldaan.

 

Uitkomst hangt dus van de situatie af.

 

Groet,

Alex

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moment van betaling de winst zien?

Dat gebeurd nu. Alleen is ze wel ondernemer.

Als ondernemer mag dat toch niet? Anders heb ik het haar dus verkeerd gezegd!!

 

Ik las over het kasstelsel dat wanneer je alleen met particulieren werkt, je het kasstelsel moet toepassen.

http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl/belastingen/omzetbelasting/kasstelsel-factuurstelsel.htm

 

Ook staat daar dat je het kasstelsel moet toepassen wanneer je iets betaald.

Is dit juist??

 

Groetjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 328 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept