• 0

Afwijzing door schuldsanering van partner

Beste HL-Leden,

 

Al enige jaren lees ik met plezier mee. Nu is de tijd aangebroken zelf hier even wat te posten met wat vragen. Tevens kan ik niet ontkennen dat ik zo ook even mijn frustraties van mij af kan schrijven.

 

Mijn partner heeft een aantal jaren geleden zijn bedrijf opgeheven en hieruit ontstonden wat schulden. Hier kwam hij niet mee uit en is in de schuldsanering beland. In 2014 krijgt hij, zo als het er naar uit ziet, zijn verdiende schone lei. Voordat hij dit bedrijf was begonnen (wat hij ruim 9 jaar heeft gehad) trouwde wij op de welbekende Huwelijkse Voorwaarden. Wij leven al ruim 14 jaar financieel onafhankelijk van elkaar. Door de Huwelijkse Voorwaarden ben ik dan ook zelf niet in de schuldsanering gegaan aangezien ikzelf geen schulden heb.

 

Een half jaar geleden besloot ik een bedrijf te beginnen. Het grootste gedeelte van het benodigde vermogen had ik zelf en ik had een klein deel nog nodig. "Een lening bij de bank aanvragen..." bedacht ik me en zo gezegd zo gedaan. Voor de aanvraag hadden ze een uittreksel van het BKR nodig en toen begon de ellende. Hier in had ik een negatieve A123 notitie. Het geval was dat de rekening van mijn partner met creditfaciliteiten van 1000 euro ook de schuldsanering in waren gegaan. Deze rekening was een en/of rekening van ons twee voor de gezamelijke boodschappen. Voor dat mijn partner de schuldsanering in ging heb ik nog de helft van roodstand op verzoek van de bank gestort. Een foutje dus van de bank.

 

Door deze registratie kon de bank alleen de aanvraag niet in behandeling nemen en verwees mij door naar Qredits. Dit advies nam ik aan en vroeg daar een lening aan. Al snel kwam het negatieve bkr notitie aan het licht en Qredits besloot een adviseur naar mij toe te sturen.

 

Het gesprek verliep prima. Alles gegeven en tevens vermeld dat partner in de schuldsanering zat. Dit was geen probleem. Hij moest de case even doornemen met zijn risicomanager en dan zou ik weer horen.

 

Er ging een aantal weken overheen en ik hoorde niets. Ik besloot te mailen naar deze aardige meneer en kreeg vrij snel reactie. Meneer zat in het buitenland en had in mijn voicemail ingesproken dat hij "slecht nieuws" had en dat ze geen lening konden aanbieden.

 

Oké dacht ik, ik probeer het gewoon op eigen houtje. De laatste 10.000 euro bij elkaar gesprokkeld en ik ging het avontuur aan, en niet zonder succes!

 

Mijn bedrijf loopt zo goed dat ik de voorraden niet meer kan voorfinancieren. Weer een lening dan maar aanvragen bij Qredits. De bank had inmiddels hun fout erkent en zijn bezig de notitie te verwijderen. Hiervan heb ik bericht gehad van de bank. Direct naar de website gegaan en de aanvraag ingediend. Ik kreeg een aantal dagen daarna een mail terug dat de lening niet behandeld kon worden omdat mijn partner in de schuldsanering zit en omdat ik nog de negatieve bkr codering had. Dit vond ik vreemd omdat de bank hier geen probleem van maakte, alleen van de bkr codering maar daar is Qredits juist voor. We zijn ook immers getrouwd op huwelijkse voorwaarden, dus financieel hebben mijn partner en ik vrij weinig met elkaar te maken.

 

Maar zo werkt het niet bij Qredits. Zij eisen dat de partner mee tekent anders gaat het feestje niet door. Ik heb natuurlijk bezwaar aangetekend en gevraagd waarvoor de huwelijkse voorwaarden dienen als instellingen/banken/kredietvertrekkers gaan eisen dat je deze voorwaarden niet mag naleven.

 

Ik zal het verloop van mijn bezwaar hun bijhouden. Zo kunnen mensen met zo'n zelfde ervaring dit ook lezen.

 

Een aantal vragen:

 

1. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

2. Mag een bedrijf zoals Qredits dit zomaar eisen? (Dit terwijl de bank aangeeft dat dit niet de normale gang van zaken is)

3. Kan ik met deze klacht ook terecht bij de nationale ombudsman?

4. Dient zo'n voorwaarde in de algemene voorwaarden van het bedrijf te staan?

 

Excuses als mijn verhaal moeilijk leesbaar is. Ik ben niet zo handig met punten en komma's.

 

Mvg,

 

Bren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

We zijn ook immers getrouwd op huwelijkse voorwaarden, dus financieel hebben mijn partner en ik vrij weinig met elkaar te maken.

 

 

Dag Breb,

 

Jullie hebben financieel gezien juist veel met elkaar te maken. Jullie gezamelijke inkomen en kosten zijn erg belangrijk in het plaatje voor een bank. Daar doet een HV niets aan af.

 

Het is nu eenmaal redelijk standaard dat bij een lening(bank,Qredits enz) de partner moet mee tekenen. Ze proberen zoveel mogelijk zekerheden te hebben mocht het mis gaan.

 

Erg vervelend en frustrerend in je situatie!

 

 

mijn 2 cents. Stop je energie niet in bezwaren,ombudsman of wat voor strijd dan ook. Dat ga je niet winnen, niet op korte termijn in ieder geval. Zoek het bij vrienden,familie,leverancierskredieten. Tevens kan je kijken naar alternatieve financieringsvormen als crowdfunding en soortgelijke initiatieven.

 

Check partijen als geldvoorelkaar.nl , crowdaboutnow.com , symbid.nl , seeds.nl.

 

Hier een lijstje van Sprout met wat uitleg.

 

Succes!

 

Danny

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

1. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

 

 

Je partner moet meetekenen. Als jouw bedrijf geld leent, moet je zelf ook in privé meetekenen. Als er onverhoopt een probleem ontstaat, dan zal de bank tot het gaatje gaan om het geld van jou of je partner terug te vorderen. Je moet niet denken "dat zal wel loslopen", dat loopt niet los. Je moet niet denken "waar niet is verliest de koning z'n recht", want de bank gaat met incassobureau's en deurwaarders net zo lang door tot ze hun geld hebben. Denk niet "die Christine bazelt maar wat", want die Christine maakt het al zes jaar aan den lijve mee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals al eerder door Danny aangegeven is het heel gebruikelijk dat een partner moet meetekenen voor een krediet.

 

In jouw situatie speelt iets anders: jouw partner zit in de WSNP tot ergens in 2014. Hij mag gedurende deze periode geen financiele verplichtingen aangaan! Zou hij nu meetekenen, dan verspeelt hij zijn schone lei in 2014! Qredits zou dat moeten weten en zou daarvoor medeverantwoordelijk zijn, of ze dat willen??

Wellicht kan je hen hiermee overtuigen om toch die kredietlijn open te zetten zonder dat partner tekent.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

De bank (ING in dit geval) geeft aan dat, in geval van HV, de partner niet hoeft mee te tekenen. Bij het krediet wat mijn partner destijds afsloot hoefde ik namelijk ook niet mee te tekenen. Anders had ik nu ook in de schuldsanering gezeten.

 

Daarom vind ik het zo vreemd dat Qredits dit wel eist.

 

@Danny - Je hebt helemaal gelijk maar ik vind het gewoon vreemd dat Qredits dit eist terwijl de bank dit dus niet doet. Qredits heeft theoretisch minder strenge eisen dan de bank. Hier merk ik in ieder geval niets van.

 

Ik wil toch kijken hoever ik met mijn bezwaar kom. Gelukkig ben ik niet afhankelijk van deze lening maar wat extra kapitaal maakt het ondernemen toch iets makkelijker in mijn geval.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties allemaal.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al overleg gehad met je leverancier(s), in de meeste gevallen kan je de voorraad op "afbetaling" kopen zodat je voorraad op peil is en je of maandelijks of steeds bij de volgende bestelling een deel aflost.

 

Nodig gewoon de vertegenwoordiger eens uit en leg deze de situatie voor.

 

Succes.

Retail Markt - & BedrijfsAnalist

Link naar reactie
  • 1
Gelukkig ben ik niet afhankelijk van deze lening maar wat extra kapitaal maakt het ondernemen toch iets makkelijker in mijn geval.

 

Dan zou ik er ook niet voor gaan. Elke lening geeft ook een kostenpost in de vorm van te betalen rente. En hogere kosten zal je weer moeten compenseren met meer omzet. Mijn simpele advies. kijk eens goed naar je kosten, betalingstermijnen voorraadgrootte enzovoort. Creatief hier mee om gaan kan je heel veel opleveren.

 

Zelf werk ik sinds mijn herstart in januari zonder krediet en maak zoveel mogelijk pas kosten als er weer wat verdiend is. gaat natuurlijk niet in alle gevallen op maar ook ik ging in het verleden makkelijk voor krediet als ik geld nodig dacht te hebben. :-\ En dat is vaak minder noodzakelijk dan je denkt. ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.