• 0

Exporteren naar Amerika... invoerbelasting?

Ik wil artikelen gaan verkopen in Amerika via Amazon.com. Hier heb ik al wat ervaring mee dus ik weet hoe het e.a. werkt wat betreft internationaal verkopen en verzenden. Nu wil ik het echter meer serieus (lees: grootschaliger) gaan aanpakken alleen mis ik hiervoor de benodigde kennis/zekerheden.

 

Het zou bijvoorbeeld niet mooi zijn dat als ik een artikel verkoop in Amerika de klant hiervoor invoerbelasting moet gaan betalen. Of dat ik zelf na verloop van tijd een peper dure aanslag krijg van deze of gene.

 

Om informatie in te winnen heb ik gebeld met de Douane (=belastingdienst) in Nederland. Maar deze liet weten alleen over de EU te gaan als Nederlands ambtenaar (wat een antwoord ;)). Is trouwens niet helemaal waar want ook als ik uitvoer heb ik met de Nederlandse Douane te maken.

 

Maar goed hij verwees mij door naar de Amerikaanse Douane voor mijn vragen. Nu al het nodige rondgespeurd om internet maar ik kom niet veel verder.

 

Mijn vraag: heeft iemand een idee hoe ik aan de benodigde informatie wat betreft invoerbelasting kom? Of heeft iemand zelf hier ervaring mee en kan mij een duwtje in de rug geven met wat informatie.

Zou top zijn (!) want ik zit een beetje vast.

 

PS. Ik verkoop uitsluitend aan consumenten, niet B2B.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 2

Ik ga mijn eigen vraag beantwoorden. Goed bezig ;D!

 

Even gekeken op de sites van diverse vervoerders. Daar staat genoeg informatie om te beginnen met zoeken.

 

-http://www.dhl.nl/nl/express/verzenden/douane_ondersteuning.html

-http://www.postnl.nl/zakelijk/post/verzendvoorwaarden/voorwaarden-per-land/?COUNTRYCODE=US

 

(misschien heeft iemand anders nog wat aan deze informatie)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Klaas,

 

Wat de ambtenaar zegt volledig correct de Nederlandse douane gaat over zaken die de EU grens overgaan(zowel invoer als uitvoer) en heeft niks te maken met de douane in de USA.

 

Verder zal iemand in de USA moeten gaan betalen voor de belastingen/formaliteiten in de USA. Dit ben jij of de ontvanger.

Als jij dit bent moet je ook rekening houden met eventuele aansprakelijkheid die je ook in de USA hebt op het gebied van product aansprakelijkheid. De vraag is of je dat wel wil?

 

Verder kan je er ook voor kiezen dat gewoon jouw klant in de USA opdraait voor de kosten en belastingen welk hij van de betreffende vervoerder dan belast gaat krijgen?

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de hulp :)

 

Als jij dit bent moet je ook rekening houden met eventuele aansprakelijkheid die je ook in de USA hebt op het gebied van product aansprakelijkheid.

 

Is dat zo? De fabrikant is toch aansprakelijk voor de productaansprakelijkheid (?).

 

Mijn enige gedachte gaat over garantie. Wat als iemand bijvoorbeeld een Sony hoofdtelefoon (ik noem maar wat) koopt. Kan deze persoon/klant dan terrecht in Amerika voor garantie of moet het naar terug naar Nederland?

 

Verder kan je er ook voor kiezen dat gewoon jouw klant in de USA opdraait voor de kosten en belastingen welk hij van de betreffende vervoerder dan belast gaat krijgen?

 

Dat is tegen de regels van Amazon.

 

Zover mijn kennis nu reikt moet ik gewoon de 22% invoerbelasting betalen om artikelen in Amerika te krijgen. Is die 22% invoerbelasting nog aftrekbaar van iets of gaat dit gewoon van mijn marge af?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn enige gedachte gaat over garantie. Wat als iemand bijvoorbeeld een Sony hoofdtelefoon (ik noem maar wat) koopt. Kan deze persoon/klant dan terrecht in Amerika voor garantie of moet het naar terug naar Nederland?

 

Tja, dan kun je jezelf flink tekort doen. Ik heb hier de volgende tekst gevonden:

 

In the U.S., product liability law addresses the issue of allocation of losses resulting from defects in products, by considering the liability of a manufacturer or any other entity in the distribution chain, for property damage, economic loss, or personal injury resulting from the sale or use of the defective product. In U.S. product liability law, “the product” is the finished product, but it is also the owner’s manual, the product warranty, the spare parts, the product package, the product advertisement, and the product labels. For example, product liability could result from the poor drafting or translation of the owner’s manual. Proper care needs to be exercised in following proper labeling and packaging procedures. Plaintiffs may sue the manufacturer for negligent manufacturing, where the product was properly designed, but was not in conformity with product specifications. Manufacturers may be sued for a number of aspects of product negligence, including use of parts that do not conform to technical specifications, use of defective parts produced by third parties, and failure to conduct quality control testing on the finished product.

 

Oké, productaansprakelijkheid beperkt zich niet alleen tot het product maar ook tot de handleiding, de garantie, de reserveonderdelen, de verpakking, de reclame die voor het product gemaakt wordt en de tekst die op de verpakking gedrukt wordt. Gezien de claimcultuur in de VS zal Sony bijzondere zorg besteden aan al deze onderdelen voor producten die op de VS-markt komen.

Nu ga jij een loptelefoon met NL-handleiding, NL-stickers wn NL opdrukken exporteren naar en importeren in de VS, zonder dat Sony dit weet. De koper kan dus niet lezen dat het product niet geschikt is voor kinderen onder de drie jaar, en het kind van de koper, rwee jaar oud, steekt met een gebroken hoofdtelefoon zijn ogen uit, waar denk je dat er dan aangeklopt wordt? Ongetwijfeld bij Sony, maar jijzelf zal als de partij die dit product op de VS-markt plaatst echt niet buiten schot blijven en ik vermoed zelfs tot op het bot uitgekleed worden.

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Even paar dingen. Net zoals in Nederland is ook in de USA de importeur aansprakelijk voor de product veiligheid. Of jij dat later kan doorstoten aan iemand anders dat is een 2e. Verder moet je ook uitkijken met het versturen van eventuele merk artikelen. Want heb jij wel toestemming van de merkenrechthouder om in de USA te mogen importeren?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

 

Zover mijn kennis nu reikt moet ik gewoon de 22% invoerbelasting betalen om artikelen in Amerika te krijgen. Is die 22% invoerbelasting nog aftrekbaar van iets of gaat dit gewoon van mijn marge af?

 

Invoerbelasting (en dan hebben we het alleen over invoerrechten en niet over BTW/sales tax e.d.) is een kostprijsverhogende belasting en niet aftrekbaar. Die zul je, als je zelf in Amerika exporteert, moeten doorberekenen in je kostprijs. Ik vraag me wel af hoe je aan een tarief van 22% komt? De hoogte van het invoerrecht wordt bepaald door het soort product en kan varieren van 0 tot >100%. Invoerrechten kun je opzoeken in de Market Acess Database

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het kritisch meedenken: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedraaid.

 

Ik ben er zelf eigenlijk vanuit gegaan dat het toegestaan is om in Nederland ingekocht product te verkopen/exporteren naar Amerika. Neem maar eens een kijkje op E-Bay of Amazon. Ontzettend veel verkopers die internationaal verkopen.

 

E-bay en Amazon hebben beide hierin hun eigen beleid/policy.

 

Info pagina van Amazon

 

International Shipping op Amazon

 

Ik bestel bij mijn weten zo een Samsung Tablet via laatste link.

 

Ik vraag me wel af hoe je aan een tarief van 22% komt?

Sorry als dit niet klopt. Ik kwam dit percentage veelvuldig tegen op een E-bay sellers forum.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat het gebeurd is bekend.... maar of het mag dat is een 2e nu zal Samsung zich niet zo veel zorgen maken over een tablet die jij verkoopt aan een particulier maar ga jij een hele pallet versturen naar een wederverkoper in de USA dan wordt het voor hun toch een ander verhaal. Op het moment dat jij dan ook nog eens de importeur bent dan doe je aan parallel import.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0
Dat het gebeurd is bekend.... maar of het mag dat is een 2e

Amazon is buitengewoon strikt. Uitgaande van het feit dat Amazon hiervoor een speciale categorie heeft gemaakt veronderstel ik het gewoon mag/legaal is.

 

maar ga jij een hele pallet versturen naar een wederverkoper in de USA dan wordt het voor hun toch een ander verhaal

Amazon is een marktplaats voor particulieren en niet voor B2B. Ik richt mij dus uitsluitend op consumenten/particulieren. Die pallet gaat er dus nooit komen ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af welk (zeldzaam) product hier in NL zo goedkoop kan worden ingekocht, dat het inclusief verzendkosten en ook nog exportkosten, nog steeds winstgevend kan zijn en goedkoper is dan wat er op de VS markt te koop is. Ik zat heel even aan slaapmutsen te denken, maar een kennis van me in de VS, heeft me verzekerd dat die daar ook worden gebreid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.