• 0

DGA naast eenmanszaak

Ik ben voornemens een bv op te richten voor een deel van mijn werkzaamheden. Naast deze werkzaamheden zal ik als eenmanszaak ook andere klanten in een andere branche blijven bedienen. Tot zover geen vragen. Als ik echter als DGA werkzaam ben in een aparte bv, heb ik dan wel recht op zelfstandigenaftrek over het deel dat ik werk in de eenmanszaak? Of vervalt deze aftrek volledig?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In dat geval ben je zowel IB-ondernemer als DGA in loondienst van de besloten vennootschap. Dit betekent dat je het recht op de faciliteiten voor zelfstandige ondernemers behoud als je voldoet aan de voorwaarden (onder meer moet je aan het urencriterium voldoen), vanzelfsprekend enkel en alleen over de winst die je als IB-ondernemer genereert.

 

Even voor de helderheid, dat je andere klanten in een andere branche bedient is niet zo relevant. Wat relevant is is het soort werkzaamheden dat je voor die klanten verricht. Als ik naar mijzelf kijk verricht ik voor veel verschillende branches eenzelfde soort dienst. Het is niet zo dat ik dan een deel van deze werkzaamheden apart in een BV of apart in een eenmanszaak kan verrichten omdat ik deze diensten aan een andere branche aanbiedt. De aard van de dienst bepaalt de samenhang, niet de partij of branche die de dienst afneemt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De soort werkzaamheden is ongeveer hetzelfde. Krijg ik dan problemen?

 

In de bv ga ik parttime werkzaam zijn, zeg 5 uur per week (bijna alles is geautomatiseerd). Hoe groot is de kans dat ik vrijstelling krijg van het fictief loon door de fiscus? Ervan uitgaande dat ik een plausibel verhaal heb.

Link naar reactie
  • 0

De soort werkzaamheden is ongeveer hetzelfde. Krijg ik dan problemen?

 

Problemen is een groot woord. Het standpunt van de fiscus zal zijn dat er helemaal geen eenmanszaak is maar dat alle activiteiten in de vennootschap plaatsvinden. Ook over het inkomen uit de eenmanszaak, die er dus niet is, moet de bv loonheffing inhouden. Dat kan een flinke naheffing worden.

 

In de bv ga ik parttime werkzaam zijn, zeg 5 uur per week (bijna alles is geautomatiseerd). Hoe groot is de kans dat ik vrijstelling krijg van het fictief loon door de fiscus? Ervan uitgaande dat ik een plausibel verhaal heb.

 

Dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden. Ben jij de enige werknemer bij de BV?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Allereerst nog een aanvulling op onderstaande reactie

 

Het standpunt van de fiscus zal zijn dat er helemaal geen eenmanszaak is maar dat alle activiteiten in de vennootschap plaatsvinden.

 

De eenmanszaak bestaat reeds enkele jaren. Dit maakt wel een verschil neem ik aan.

 

Problemen is een groot woord. Het standpunt van de fiscus zal zijn dat er helemaal geen eenmanszaak is maar dat alle activiteiten in de vennootschap plaatsvinden. Ook over het inkomen uit de eenmanszaak, die er dus niet is, moet de bv loonheffing inhouden. Dat kan een flinke naheffing worden.

 

Ik denk dat dit niet snel het geval zal zijn, mede door de hieronder genoemde reden.

 

Dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden. Ben jij de enige werknemer bij de BV?

 

De bv is geautomatiseerd. Via ICT wordt ingekocht en direct weer verkocht. Ik zal de enige werknemer zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De eenmanszaak bestaat reeds enkele jaren. Dit maakt wel een verschil neem ik aan.

 

Niet als dezelfde diensten vanuit een bv waarvan jij DGA bent aangeboden worden. Die BV gaat dan voor de eenmanszaak, ook al zou die laatste al 40 jaar bestaan. Dit is iets waar jij advies op maat voor nodig hebt, geen keuze die je op via een forum ingewonnen informatie maakt.

 

De bv is geautomatiseerd. Via ICT wordt ingekocht en direct weer verkocht. Ik zal de enige werknemer zijn.

 

Afhankelijk van de te verwachten winst kan het best zo zijn dat het gebruikelijkloon hoger zal zijn dan het in artikel 12a van de wet loonbelasting genoemde minimumbedrag van € 43.000,00 (€ 44.000,00 in 2014). Omdat jij de enige werknemer en de DGA bent is de kans groot dat je voor de bepaling van het gebruikelijkloon gebruik moet maken van de afroommethode.

 

Nogmaals: koop deskundig advies op maat in, ga niet zelf lopen dokteren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.