• 0

Eenmanszaak en aflossing lening uit stamrecht BV

Mijn vrouw heeft een eenmanszaak en geld geleend uit mijn stamrecht BV. De zaak staat op haar naam en ik ben geen mede-eigenaar maar gevolmachtigde. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

De eenmanszaak loopt niet goed en eind 2014 willen we stoppen. In 2014 proberen we nog niets van de voorraad te verkopen.

Het plan was om de lening af te lossen uit mijn stamrecht. Ik kon dat doen door een uitkering te doen uit de stambv gelijk aan de hoogte van de lening. Omdat er nog een lening is wordt deze dan teruggeboekt naar de stambv. De uitkering uit de Stambv wordt belast maar omdat we de schuld konden aftrekken van mijn inkomen, zou ik de belasting die betaald moet worden weer terugkrijgen. Maar nu blijkt dat de inschrijving bij de KvK van de eenmanszaak niet zodanig is dat ik deze constructie kan toepassen. De zaak staat volledig op de naam van mijn vrouw en omdat zij geen inkomen heeft, kan ze dus ook de schuld niet aftrekken van de belasting. Zou dus betekenen dat we de belasting die we moeten betalen over de aflossinng van de lening, ook echt kwijt zijn.

De inschrijving bij de KvK nu aanpassen, heeft volgens de boekhouder geen zin, want dat ziet de belasting en kan als fraude worden aangemerkt, en daar zit ik niet op te wachten.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en iedere suggestie is welkom.

Dank hiervoor.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het plan was om de lening af te lossen uit mijn stamrecht. Ik kon dat doen door een uitkering te doen uit de stambv gelijk aan de hoogte van de lening. Omdat er nog een lening is wordt deze dan teruggeboekt naar de stambv. De uitkering uit de Stambv wordt belast maar omdat we de schuld konden aftrekken van mijn inkomen, zou ik de belasting die betaald moet worden weer terugkrijgen. Maar nu blijkt dat de inschrijving bij de KvK van de eenmanszaak niet zodanig is dat ik deze constructie kan toepassen.

 

Beste Mars63

 

Volgens mij gaat er iets helemaal mis in je redenering. Waarom denk je dat de schuld kunt aftrekken van de belasting? Waarbij het niet uitmaakt of dat van jouw of haar inkomen gaat.

 

Jullie hebben nu het beëindigen van de eenmanszaak gewoon een privéschuld aan jouw BV. De eenmanszaak en de ondernemer zijn juridisch en fiscaal een. En door de gemeenschap van goederen komt de lening aan de eenmanszaak bij zowel jou als je vrouw terecht. Een persoonlijke schuld aan de BV dus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost

 

Bij het aangaan van de lening uit mijn stamrecht had ik het volgende begrepen. Ik zou de lening kunnen aflossen door een eenmalige uitkering uit mijn stamrecht aan mijzelf. Omdat er nog een lening uitstaat boek ik dit bedrag meteen weer terug als aflossing. De belasting over de eenmalige uitkering vanuit mijn stamrecht zou ik kunnen verrekenen door het verlies van de eenmanszaak af te trekken van de belasting. Per saldo zou ik dan geen belasting betalen en is de lening afgelost. Maar nu hoor ik dat dit niet kan omdat de zaak volledig op de naam van mijn vrouw staat. De schuld komt dan volledig ten laste van haar, maar zij heeft geen inkomen en kan dus niets aftrekken van de belasting. Dit had enkel gekund als ik mede-eigenaar was geweest van de eenmanszaak. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb verwoord.

Het ziet er naar uit dat ik alsnog de belasting moet betalen over het geleende bedrag. De lening is 100K dus best aanzienlijk. ALs ik moet betalen heb je dan enig idee tegen welk tarief dit gaat gebeuren?

 

Dank en groet

 

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Het aflossen van een lening is uberhaubt niet fiscaal aftrekbaar. Het is namelijk ook geen kostenpost/verlies. Net zoals dat het aangaan van de lening geen winst is (en dus ook niet wordt belast).

 

Per saldo zal je dus in elk geval moeten afrekenen over de uitkering vanuit je stamrecht en is er geen bedrag aftrekbaar in de eenmanszaak.

 

Edit: let er op dat je goed advies inwint over het gebruiken van het geld in je stamrecht. Het onjuist gebruiken van het geld in je stamrecht kan mogelijk leiden tot een belastingheffing van maximaal 52% plus een revisierente van 20% (in totaal 72%).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn vraag misschien wat onduidelijk geformuleerd, maar na speurwerk op internet is het wat duidelijker geworden. Het gaat erom dat door de inschrijving bij de KvK, Ik ben alleen gevolmachtigde, alleen mijn vrouw de schuld na het beëindingen van de eenmanszaak zou kunnen opgeven bij de aangifte (als negatief inkomen). Omdat zij geen inkomen heeft krijgt zij niets terug van de belasting en betaal ik dus per saldo de volledige belasting over de eenmalige uitkering uit de Stambv om de lening af te lossen. Ik kan dus het verlies van haar eenmanszaak niet als negatief inkomen opgeven op mijn aangifte.

Ik dacht dat dit wel mogelijk was omdat we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en de schuld van mijn vrouw ook wordt beschouwd als mijn schuld. Maar blijkbaar zijn daar andere regels voor.

 

Excuses voor de verwarring

Ruud

Link naar reactie
  • 0

Ik ga geen discussie aan want daarvoor ben ik een leek op dit gebied. Het is niet mijn wijsheid maar ontleent aan het volgende voorbeeld wat ik een paar jaar geleden gekregen heb. Zie onderstaande.

Het probleem wat ik te horen heb gekregen waardoor onderstaande niet kan, is dat de eenmanszaak op naam van mijn vrouw staat bij de KvK, en ik alleen gevolmachtigd ben. Ik hoop dat het plaatje nu goed is wat ik probeer te schetsen.

 

Dank en groet

Ruud

================================================================================================

 

QUOTE

Als de eenmanszaak wegens slechte resultaten stopt, staat er inderdaad een privé schuld over aan de stamrecht BV. Dit betekent echter ook dat de eenmanszaak dan verlies heeft geleden. Stel dat er in enig jaar 40.000 Euro verlies is en 40.000 Euro schuld en dat dat verlies op jouw naam staat.

De stamrecht BV doet dan een stamrecht uitkering van 40.000 Euro. Deze 40.000 Euro wordt niet in cash uitgekeerd (want de BV heeft misschien wel geen cash meer door het uitlenen van geld). De 40.000 Euro die je aan uitkering van de BV tegoed hebt wordt verrekend met de 40.000 schuld die je nog aan de BV hebt. Je schuld is dan dus weg.

 

Je aangifte inkomstenbelasting wordt als volgt:

Winst uit eenmanszaak -/- 40.000

Stamrechtuitkering + 40.000

Belastbaar inkomen nihil

Verschuldigde IB nihil

Uiteindelijk heb je dan dus geen belasting betaald over de stamrechtuitkering en is je schuld weer weg. Dit vereist echter wel goede timing, het verlies en de uitkering moeten in het zelfde jaar vallen en allebei op jouw naam staan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je schuld verwart met verlies. Dit zijn twee heel andere dingen. Zoals al eerder opgemerkt is ( de aflossing van) een schuld niet aftrekbaar en wordt niet meegenomen voor de bepaling van de IB. Het verlies wel maar dat is persoonsgebonden. Jij kunt geen verliezen uit de emz van je vrouw op jouw inkomen in mindering brengen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Oke dank voor de uitleg.

 

Nu de hamvraag natuurlijk wat ik als beste zou kunnen doen om de "schade" enigzins beperkt te houden. Eerst had ik het beeld dat ik de schuld kon afboeken zonder belasting te hoeven betalen, maar dat blijkt anders. Als ik moet betalen, prima, maar zoals jullie zullen begrijpen zou ik dit het liefst beperkt willen houden.

 

Dank en groet

 

Ruud

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat de lening aan de eenmanszaak destijds tegen zakelijke voorwaarden heeft plaatsgevonden en dat de overeenkomst van lening in de administratie van de vennootschap is opgenomen. Het is wellicht zo dat er helemaal geen noodzaak is om de lening op dit moment in de tijd af te lossen - bijvoorbeeld omdat het staken van de onderneming geen ontbindende voorwaarde is.

In dit geval zou je kunnen overwegen de lening te laten staan tot er een moment is waarop het wel gunstig is om af te lossen. Of je kunt in de komende periode in je eigen tempo in kleine beetjes de lening aflossen.

 

Hoe dan ook, het is verstandig om deskundig advies op maat in te kopen met betrekking tot deze casus.

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.