markt Geplaatst: 14 december 2013 markt 34 1 Geplaatst: 14 december 2013 Ik ben van plan om 1 x per week op de markt te staan met tweedehandse pc's zoals imac's, macbooks, etc. Moet ik hier op garantie geven? want ik koop ze zelf tweedehands in bij particulieren thuis, graag meer juridisch info Heb geen kvk nummer Link naar reactie
0 Ron van der Kolk Geplaatst: 14 december 2013 Ron van der Kolk 3,4k 14 602 Geplaatst: 14 december 2013 Dag Markt, Welkom op het forum. De koper mag verwachten dat hetgeen hij koopt deugdelijk is en geen verborgen gebreken vertoont. Van een tweedehandsje mag hij minder verwachten dan van een nieuw, maar het principe is hetzelfde. Daarom heeft de koper van een tweedehands product in principe de mogelijkheid zijn geld terug te eisen, als hij kan aantonen dat een geconstateerd gebrek al aanwezig was bij de koop of redelijkerwijs niet kon weten dat het product dit gebrek binnen 6 maanden ging vertonen. Door structureel op de markt de gaan staan ben je voor de consument ook een professioneel handelaar en daar mag hij ook wat van verwachten. Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. Link naar reactie
0 markt Geplaatst: 14 december 2013 Auteur markt 34 1 Geplaatst: 14 december 2013 Dag Markt, Welkom op het forum. De koper mag verwachten dat hetgeen hij koopt deugdelijk is en geen verborgen gebreken vertoont. Van een tweedehandsje mag hij minder verwachten dan van een nieuw, maar het principe is hetzelfde. Daarom heeft de koper van een tweedehands product in principe de mogelijkheid zijn geld terug te eisen, als hij kan aantonen dat een geconstateerd gebrek al aanwezig was bij de koop of redelijkerwijs niet kon weten dat het product dit gebrek binnen 6 maanden ging vertonen. Door structureel op de markt de gaan staan ben je voor de consument ook een professioneel handelaar en daar mag hij ook wat van verwachten. Dank u, Maar het is niet wettelijk verplicht om garantie te geven? En moet men een KVK nummer hebben als die 1 x op de markt staat per week Link naar reactie
0 StevenK Cyber Security Adviseur Geplaatst: 14 december 2013 StevenK Cyber Security Adviseur 4,7k 6 641 Geplaatst: 14 december 2013 Ik ben van plan om 1 x per week op de markt te staan met tweedehandse pc's zoals imac's, macbooks, etc. Moet ik hier op garantie geven? Ja, KvK / BTW of niet, je bent handelaar en dus gebonden aan het consumentenrecht. Link naar reactie
0 markt Geplaatst: 14 december 2013 Auteur markt 34 1 Geplaatst: 14 december 2013 Ik ben van plan om 1 x per week op de markt te staan met tweedehandse pc's zoals imac's, macbooks, etc. Moet ik hier op garantie geven? Ja, KvK / BTW of niet, je bent handelaar en dus gebonden aan het consumentenrecht. Hierboven zegt men dat het niet hoeft, de garantie. Het is tenslotte tweedehands Link naar reactie
0 henkh Geplaatst: 14 december 2013 henkh 3,7k 1 325 Geplaatst: 14 december 2013 geld terug is ook een vorm van garantie. ;) Calculeer gewoon een x% in voor het verlenen van garantie. Of verkoop het tegen dermate lage prijzen dat het voor de consument duidelijk is "niet goed, geld weg" of is dat ook al wettelijk dichtgetimmerd? ;D Link naar reactie
0 markt Geplaatst: 14 december 2013 Auteur markt 34 1 Geplaatst: 14 december 2013 geld terug is ook een vorm van garantie. ;) Calculeer gewoon een x% in voor het verlenen van garantie. Of verkoop het tegen dermate lage prijzen dat het voor de consument duidelijk is "niet goed, geld weg" of is dat ook al wettelijk dichtgetimmerd? ;D Zou ik ook wel willen weten Link naar reactie
0 henkh Geplaatst: 14 december 2013 henkh 3,7k 1 325 Geplaatst: 14 december 2013 B9i niet goed. geld weg denk ik wel aan een paar tientjes of zoiets en of je daar dan nog enige winst uit kan halen? Vraag me tevens af of imac e.d. wel geschikt is voor marktverkoop. Lijkt mij meer handel voor marktplaats. Link naar reactie
0 markt Geplaatst: 14 december 2013 Auteur markt 34 1 Geplaatst: 14 december 2013 B9i niet goed. geld weg denk ik wel aan een paar tientjes of zoiets en of je daar dan nog enige winst uit kan halen? Vraag me tevens af of imac e.d. wel geschikt is voor marktverkoop. Lijkt mij meer handel voor marktplaats. ja inderdaad, moet het nog uitzoeken Link naar reactie
0 espen Geplaatst: 14 december 2013 espen 562 35 Geplaatst: 14 december 2013 http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/51541-garantietermijnen-en-misverstanden-in-verband-met-garantie.html Over het algemeen wordt er geen garantie afgegeven op het moment dat u een product tweede hands koopt. Volgens het Burgerlijk Wetboek moet een verkocht product wel deugdelijk zijn en geen verborgen gebreken vertonen. Daarom heeft u in deze gevallen zes maanden de tijd om in dergelijke gevallen bij de verkoper uw aankoopbedrag terug te eisen. En volgens mij voldoe je aan de eisen van een ondernemer http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/ En moet je je dus inschrijven bij de kvk, maar je moet dus gewoon garantie geven, al ben je niet ingeschreven bij de kvk. logo & grafisch design Link naar reactie
0 markt Geplaatst: 14 december 2013 Auteur markt 34 1 Geplaatst: 14 december 2013 waarom geeft een particulier die thuis zijn laptop verkoopt geen garantie dan? Link naar reactie
0 StevenK Cyber Security Adviseur Geplaatst: 14 december 2013 StevenK Cyber Security Adviseur 4,7k 6 641 Geplaatst: 14 december 2013 waarom geeft een particulier die thuis zijn laptop verkoopt geen garantie dan? Omdat er pas sprake is van een 'consumentenkoop' en het daarbij horende 'dwingend recht' wanneer verkoper 'handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf' Link naar reactie
0 markt Geplaatst: 15 december 2013 Auteur markt 34 1 Geplaatst: 15 december 2013 OKe, dus als ik iets thuis tweedehands verkocht heb aan iemand, die is het komen ophalen dan hoefik hem geen garantie te geven? Link naar reactie
0 espen Geplaatst: 15 december 2013 espen 562 35 Geplaatst: 15 december 2013 OKe, dus als ik iets thuis tweedehands verkocht heb aan iemand, die is het komen ophalen dan hoefik hem geen garantie te geven? Een particulier verkoopt 1 computer. Jij wilt er meerdere verkopen, dan ben je dus al ondernemer. Een particulier hoeft/wil er niet aan verdienen, jij wel. logo & grafisch design Link naar reactie
0 henkh Geplaatst: 15 december 2013 henkh 3,7k 1 325 Geplaatst: 15 december 2013 OKe, dus als ik iets thuis tweedehands verkocht heb aan iemand, die is het komen ophalen dan hoef ik hem geen garantie te geven? Alleen als je als particulier iets verkoopt. En dan nog mag de koper verwachten dat het goed werkt en niet de volgende dag al de geest geeft maar particuliere verkoop is altijd een grijs gebied zeker als je je recht wilt halen. In jouw geval wil je er in gaan handelen en dan maakt het niet uit of je het thuis op laat halen, verzend of via de markt verkoopt. In dat geval kan de klant gewoon verwachten dat het een bepaalde tijd mee gaat en garantie verlangen. En of dat een half jaar of langer is zal een jurist je beter kunnen vertellen. Dus nogmaals: calculeer een x% uitval in en hou daar in je marge rekening mee. En gewoon voldoen aan alle eisen die aan het ondernemerschap gesteld worden. KVK, BTW, administratie voeren, belasting betalen enzovoort. Google eens op handboek ondernemen van de belastingdienst en lees dat eens door. Zeer verhelderend ;) Link naar reactie
0 Jean Ecogeneration Geplaatst: 15 december 2013 Jean Ecogeneration 256 15 Geplaatst: 15 december 2013 Als je wekelijks op een markt staat ben je gewoon een ondernemer. Als consumenten iets (ook iets tweedehands) bij een ondernemer kopen hebben ze gewoon recht op een bepaalde vorm van garantie (weliswaar niet zo langdurig en omvattend als bij een nieuw aangeschaft product maar reken toch op minimaal 6 maanden voor PC's). Als je geen garantie wil geven moet je het als particulier gaan verkopen (en dus niet op de markt gaan staan) óf de spullen als "voor onderdelen - werking niet gegarandeerd" verkopen. Maar dat zal niet veel opbrengen. Reken er ook op dat je Belastingdienst ooit bij je komt aankloppen als je als ondernemer handelt. Dus BTW en inkomstenbelasting reserveren. De Belastingdienst scant ook Marktplaats op particulieren die dusdanig veel aanbieden dat ze als ondernemer aan te merken zijn. vriendelijke groet, Jean Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV. www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be Link naar reactie
0 Think Twice Geplaatst: 16 december 2013 Think Twice 436 26 Geplaatst: 16 december 2013 Klink niet als erg winstgevend en een hoop gedoe en veel tijd mee kwijt. Er zijn genoeg webwinkels waar ik met garantie voor een schijntje mooie 2dehands hardware kan kopen. Bovendien kost bijvoorbeeld een nieuwe laptop ook weinig meer. Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart) Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen Link naar reactie
markt
markt
Ik ben van plan om 1 x per week op de markt te staan met tweedehandse pc's zoals imac's, macbooks, etc.
Moet ik hier op garantie geven? want ik koop ze zelf tweedehands in bij particulieren thuis, graag meer juridisch info
Heb geen kvk nummer
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag