• 0

eenmanszaak en BV om samen te kunnen werken.

Gast Verwijderd account

Beste mede-ondernemers,

sinds een jaar of 5 heb ik een eenmanszaak. Ondertussen werk ik met freelance personeel. De omzet komt voornamelijk uit het verrichten van personenvervoer. Nu wil ik graag gaan samenwerken met meerdere partijen. Hartstikke leuk natuurlijk maar ik wil niet het risico lopen om persoonlijk aansprakelijk te worden gesteld als er iets niet klopt bij de andere partijen.

Er staat al veel geschreven over het hebben van een eenmanszaak en deelnemen in een BV maar niks als het gaat om een samenwerkingsvorm.

Het gaat er alsvolgt uitzien:

-ik heb inkomsten uit het personenvervoer vanuit mijn eenmanszaak

-er worden straks ritten van meerdere bedrijven vanuit 1 centrale verricht door nog meer chauffeurs/zzp-ers, waaronder mijn eenmanszaak. Dit wordt hoofdzakelijk betaald door de klant zelf, dus niet vanuit de bv.

-er wordt een bijdrage van alle deelnemende bedrijven gevraagd voor de kosten van marketing activiteiten en de telefoon centrale. Hier zal ik weer heel wat uren in gaan steken en dit factureren aan de bv.

-in de toekomst willen we, mogelijk, gezamenlijk meer wagens aanschaffen en hier personeel op laten rijden vanuit de bv.

Wat denken jullie hiervan en wat zouden jullie adviseren?

Met vriendelijke groet,

Vincent

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik begrijp niet zo goed welk risico je specifiek wil afdekken door een BV op te richten. Wat zijn zaken die mogelijk 'niet kloppen bij andere partijen' waar je de dupe van zou kunnen worden? Heb je overwogen om daar een verzekering voor af te sluiten en heb je gekeken op welke manier het risico beter af te dekken is?

 

Belastingtechnisch: een BV heeft aandelen en die aandelen zijn in het bezit van iets of iemand. Als die aandelen voor meer dan 5% van jou zijn, EN je werkt voor de BV, dan is er een regel in de loonbelasting die zegt dat je dan automatisch in loondienst bent bij die BV.

Als het dus de bedoeling is dat jij aandelen krijgt in die BV, kun je niet daarnaast ook factureren aan die BV, want je bent voor je werkzaaamheden gewoon in dienst. Dat is niet per se erg, maar levert wel iets meer administratie op.

 

Ik zou adviseren om eens met een goede bedrijfsadviseur te gaan praten. Hetgeen je beschrijft doet mij ook denken aan een coöperatie, waarbij de leden (de chauffeurs, waaronder jij) diensten inkopen (telefooncentrale, marketing). De coöperatie is echter een weinig gebruikte rechtsvorm, en er zijn niet veel adviseurs die er goed in thuis zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.