• 0

Bitcoin accepteren als primair betaalmiddel en BTW berekening

Hallo allemaal,

Ik zou graag van jullie kennis en inzicht gebruik willen maken voor de volgende situatie.

Ik wil heel binnenkort van start gaan met mijn (eerste) ZZP onderneming. Hierbij wil ik software alleen te koop gaan aanbieden op internet in Bitcoins, dat wordt namelijk mijn niche markt.

Ik heb om mezelf te informeren behoorlijk wat discussies doorgelezen, echter ik heb geen eenduidig antwoord kunnen vinden hoe ik nu mijn administratie moet voeren. Ik erken de complexiteit met 2 valuta, dat neem ik voor lief.

Ik ben van plan om de administratie als volgt vorm te geven.

- Klant bekijkt product

- Klant koopt product in bitcoin

- De inkomsten van de bitcoin worden direct opgerekend naar Euro`s

- Order gaat mijn administratie in (in beide valutas)

- Dagelijks doe ik een overschrijving van bitcoin naar euro voor de 21% apart te zetten.

Op het laatste punt gaat de administratie lastig worden. Bij de omzetting van Bitcoin naar euro zal er altijd sprake zijn van verlies of winst. Dit is binnen de administratie zichtbaar. Ik kan deze winst/verlies accepteren in bitcoin, maar doet de belasting dat ook? Ik bedoel hiermee, stel dat ik 0.1 BTC als VAT (BTW) reken dan kan dat op de moment van de transactie naar de klant 100euro BTW kosten zijn. Echter wanneer ik het ga overmaken dan kan het 90euro of 110euro geworden zijn. Ik kan dan de euro administratie kloppen maken of ik kan dan de bitcoin administratie kloppend maken. Feit is wel, ergens moeten er gaten gaan vallen in de administratie.

Edit: Deze gaten moeten handelaren in vreemde valuta ook hebben, wat doen hun hiermee?

Wat zijn jullie gedachten hierover? Wat zou de beste aanpak zijn? Ik wil gewoon een legale onderneming op poten zetten en niet ineens helemaal kapot gaan door een gruwelijke naheffingsaanslag van de belastingsdienst. Of nog erger, aangeklaagd worden voor fraude of iets in die geest.

Gezien de otwikkelingen verwacht ik wel dat ook onze overheid de bitcoin zal gaan erkennen als betaalmiddel, net als ze in Duitsland al reeds doen. Vandaar dat ik al inzet op de 21% afdracht koers. Sterker nog, ik moet dit wel alvast doen om Duitsland van dienst te kunnen zijn met mijn software.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik had laatst begrepen dat bitcoins gekoppeld zijn aan het opslagmedium (RAM of ROM) van de computer. Ben je deze kwijt dan ben je de bitcoins kwijt. De waarde van de computer hangt dus aan de waarde van de bitcoins en wordt zo materieel. Bij verlies van het opslagmedium , kan natuurlijk een backup medium de waarde overnemen.

Daar bitcoins dikwijls (continue) van waarde veranderen, verandert dus ook de waarde van het opslagmedium (computer) mee. Deze waarde dien je dus volgens mij op de balans bij te houden in Euro's. De veranderingen komen bij het resultaat (W&V).

Bitcoin is volgens mij dus geen vreemde valuta.

Dit zou volgens mij ook inhouden dat het opwaarderen en afwaarderen van de computer niet met BTW gepaard gaat. Maar wellicht kunnen experts dit weerleggen of beamen. Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
  • 0
Daar bitcoins dikwijls (continue) van waarde veranderen, verandert dus ook de waarde van het opslagmedium (computer) mee.

Nee hoor, de portemonnee kan ook online staan en is eigenlijk niets anders dan een kopie van de block-chain waarin de transacties staan. Die portemonne hoeft geen blockchain te bevatten en kan ook alleen de combinatie van private en public key zijn die je nodig hebt om een transactie te doen. Deze keys kunnen ook op een USB stick, papiertje of iets anders staan. Er zijn bedrijfjes die een gesealde bitcoin van metaal of papier maken die je kunt neerleggen waar je wilt.

De waarde van jouw kluis in je bedrijf waardeer je in je boekhouding toch ook niet af/bij op basis van de inhoud?

Link naar reactie
  • 0

Houd er rekening mee dat de handel in Bitcoins in principe belast is met omzetbelasting. De vrijstelling voor de handel in valuta is niet van toepassing.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Houd er rekening mee dat de handel in Bitcoins in principe belast is met omzetbelasting. De vrijstelling voor de handel in valuta is niet van toepassing.

Ik geef je logischerwijs helemaal gelijk. Conform de uitspraken van minister Dijsselbloem moet er gewoon betasting betaald worden over inkomsten uit bitcoins. Zowel de omzetbelasting als de BTW zou van toepassing moeten zijn.

Bekijk je het van de wettelijke kant dan zouden bitcoin staan voor vermogensbestandsdelen, ze vertegenwordigen immers een waarde en ze worden niet erkend. En hier zit de botsing met de uitspraken van de minister.

Mijn vraag is dan nu ook hoe ik mijn administratie moeten voeren. Ik heb geen probleem met belastingen en ik wil niets ontduiken. Ik wil het gewoon correct aanpakken met zo min mogelijk kans op gezeur achteraf.

Link naar reactie
  • 0

Zowel de omzetbelasting als de BTW zou van toepassing moeten zijn.

BTW is een ander woord voor omzetbelasting. Het betekent dus precies hetzelfde.

Maar dat terzijde:

Wanneer je een factuur in Bitcoins maakt ben je BTW verschuldigd over de waarde in euro’s van de Bitcoins die je in rekening brengt.

Omdat jij pas (iets) later de Bitcoins werkelijk gaat omwisselen, krijg je inderdaad en soort ‘koersverschil’.

Wanneer dat een positief verschil is (je krijgt dus meer euro’s dan je eerst dacht), dan moet je daar ook BTW over afdragen.

Wanneer het een negatief verschil is mag je formeel geen BTW over het verschil terugvragen. Dat is het zelfde principe als voor bijvoorbeeld kasverschillen en 'gewone' betalingsverschillen.

Link naar reactie
  • 0

Het zou me logischer lijken als ik de Euro administratie kloppend moet maken. Oftewel het omwisselverlies is voor mijn rekening en winst ook. Waarom zou ik ineens extra belasting betalen als de koers stijgt? De koop en de tarieven liggen toch al vast in het verleden toch?

PS

Dit is de reden dat ik de vreemde valuta aanhaalde. Niet omdat de bitcoin daaronder valt, maar omdat er een soortgelijke belasting constructie van toepassing moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dit is de reden dat ik de vreemde valuta aanhaalde. Niet omdat de bitcoin daaronder valt, maar omdat er een soortgelijke belasting constructie van toepassing moet zijn.

En dat is dus niet zo. De handel in vreemde valuta is vrijgesteld van BTW. De handel in bitcoins is dat niet omdat, zoals jij al schrijft, bitcoins niet onder de vreemde valuta vallen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Mijn vraag is dan nu ook hoe ik mijn administratie moeten voeren.

Ik denk dat je vooralsnog BitCoins moet zien als software - een digitaal product dat je voor een bepaald bedrag aanschaft, of inruilt voor iets dat een bepaalde waarde heeft.

In jouw voorbeeld van software verkopen voor BitCoins gaat het dus eigenlijk om ruilhandel, en wil je dat fiscaal sluitend regelen zul je elkaar een factuur (met BTW) moeten sturen voor de geleverde diensten/goederen.

Link naar reactie
  • 0

Das een goed idee van jouw zeg Peter. Dat kan nog wel eens helemaal kloppen.

Wanneer ik mijn producten gewoon verhandel voor laten we zeggen 1 BTC dan kan ik dat 1:1 in mijn administratie opnemen, in BTC. Inclusief de BTW op de bon voor de klant, in BTC.

Wanneer ik dan die 1 BTC verzilver dan wordt het formeel inkomsten voor mij en dan kan ik de 21% aftrekken en apart zetten. Die 1 BTC registreer ik dan in mijn administratie als inkomsten en de waarde daarvan staat (meestal) op de afschrift. Zo klopt de administratie volledig.

Dus:

- Klant krijgt bon met BTC kosten plus BTW vermelding in BTC kosten.

- Ik verzilver wanneer ik het wil

- Bij de verzilvering staat de hoeveelheid BTC vermeld dat weer overeenkomt met met verkopen.

Dat klopt formeel toch? Alles is 1:1 zo in de administratie.

Voor de belastingdienst is het alleen een black-box wat mijn webshop dan doet, aangezien ik het moment van verzilveren bepaal. Maar goed daarvan heb ik ook een administratie.

Zijn er mensen die hierop kunnen schieten? Ik vind het een heel goed idee, alles lijkt te kloppen in mijn ogen.

Link naar reactie
  • 1

Zijn er mensen die hierop kunnen schieten?

Nogmaals:

Als je een factuur (of “bon” zoals jij dat kennelijk noemt) laat voldoen in Bitcoins, dan zijn deze Bitcoins een zakelijk bezit.

Wanneer deze (de Bitcoins) dus meer opleveren dan gedacht (dan de koers bij het sluiten van de deal eigenlijk), dan ben je mijns inziens daar BTW over verschuldigd en komt het restant van de meerwaarde ten gunste van het resultaat (je maakt dus winst, belastbaar uiteraard).

Wanneer het minder oplevert maak je verlies (formeel geen aftrek van BTW hier), uiteraard komt dit in mindering op de (belastbare) winst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar