• 0

Inlenen, in vaste dienst en 3 jaren werkzaam zijn

Via mijn bedrijf zijn een paar mensen werkzaam die ik zelf als zzp'er heb ingehuurd.

Deze mensen werken al bijna 3 jaar als projectleider bij een en dezelfde klant van mij.

Nu stelt mijn klant de vraag of hij geen gedoe krijgt met het in vaste dienst moeten nemen van deze mensen.

Ze werken allemaal op basis van een oveeenkomst waar heel duidelijk in staat dat "partijen met deze overeenkomst geen arbeidsovereenkomst beogen af te sluiten, maar een overeenkomst van opdracht"

Is dat voldoende om te voorkomen dat mijn klant een probleem gaat krijgen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Probleem met wie? Met jou of iemand anders? Zijn het zzp'ers, die jij rechtstreeks inhuurt of loopt het nog via een detacheringsbedrijf/intermediair? Als jij hun als zzp'er inhuurt zou jij de enige moeten zijn, die bezwaar kan maken, aangezien jij hun dan niet meer kunt doorverhuren.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Maar ik dacht dat de belangsrijkste regel was dat vermeld is dat er geen arbeidsovereenkomst is gesloten maar een overeenkomst van opdracht

Dat is een misverstand. Je kunt zoveel op papier zetten in overeenkomsten, uiteindelijk bepalen de feiten of de fiscus van mening kan zijn dat er een verkapte dienstbetrekking is.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Probleem met wie? Met jou of iemand anders? Zijn het zzp'ers, die jij rechtstreeks inhuurt of loopt het nog via een detacheringsbedrijf/intermediair? Als jij hun als zzp'er inhuurt zou jij de enige moeten zijn, die bezwaar kan maken, aangezien jij hun dan niet meer kunt doorverhuren.

Ik heb met niemand problemen!

De situatie is dat ik deze mensen (het zijn allen zzp-ers) inhuur en dat ze namens mijn bedrijf bij mijn klant werkzaam zijn.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik dacht dat de belangsrijkste regel was dat vermeld is dat er geen arbeidsovereenkomst is gesloten maar een overeenkomst van opdracht

Dat is een misverstand. Je kunt zoveel op papier zetten in overeenkomsten, uiteindelijk bepalen de feiten of de fiscus van mening kan zijn dat er een verkapte dienstbetrekking is.

Groet

Joost

Het project dat ze doen loopt over meerdere jaten heen. Dat zou toch idioot zijn als men daardoor mensen in dienst moet gaan nemen!?

Link naar reactie
  • 0

Waarom idioot? Wat is er mis met een tijdelijke arbeidsovereenkomst?

Overigens is de duur van de overeengekomen werkzaamheden nu juist niet van invloed op de kwalificatie dienstbetrekking.

Ik denk dat de vrees van je opdrachtgever niet geheel ongegrond is.

Hebben de door jou ingehuurde zzp-ers een VAR-WUO?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarom idioot? Wat is er mis met een tijdelijke arbeidsovereenkomst?

Overigens is de duur van de overeengekomen werkzaamheden nu juist niet van invloed op de kwalificatie dienstbetrekking.

Ik denk dat de vrees van je opdrachtgever niet geheel ongegrond is.

Hebben de door jou ingehuurde zzp-ers een VAR-WUO?

Groet

Joost

Ja, ze hebben een VAR-WUO

Ik heb een bedrijf in de ICT en daar komt het regelmatig voor dat mensen langer dan 3 jaar bij 1 opdrachtgever werken.

Ik ken zelfs een situatie waarbij kemand 15 jaar bij de Rabobank heeft gewerkt. En daar is nooit een probleem van gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een bedrijf in de ICT en daar komt het regelmatig voor dat mensen langer dan 3 jaar bij 1 opdrachtgever werken.

Het komt inderdaad vaker voor bij ICT, en hoeft dan ook geen probleem te zijn. Bij de weging of iemand zelfstandig ondernemer is speelt een hele scala van factoren een rol, waaronder het aantal opdrachtgevers, het debiteurenrisico en andere ondernemersrisico's. Het hebben van maar één opdrachtgever hoeft dus geen belemmering te zijn om als ondernemer te kwalificeren. Maar dan moet de rest wel goed in elkaar steken. Ik neem aan dat Joost daarnaar verwijst met zijn opmerking dat de vrees van de opdrachtgever niet geheel ongegrond is.

Ik ken zelfs een situatie waarbij kemand 15 jaar bij de Rabobank heeft gewerkt. En daar is nooit een probleem van gemaakt.

Zoals Joost al opmerkte, de duur van de opdracht is geen factor bij de beoordeling of de projectleider een zelfstandige of een werknemer is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar