• 0

herinvesteringsreserve voor Nederlandse importeur in België?

Beste,

 

Heb afgelopen zomer mijn onderneming verkocht in Nederland en stop gezet bij de kvk. Ik woon al ruim 12 jaar in België. In het jaar 2015 moet ik mijn inkomstenbelasting gaan betalen over de restwaarde van de boekwinst van verkoop. Nu ben ik van plan weer iets voor mezelf te beginnen. Als ik dit als inwoner van Nederland zou doen had ik recht op de HIR (her investerings reserve). Nu woon ik in België en heb daar helaas geen recht op. Het geen wat ik zou willen doen is een Nederlands product als zelfstandig verdeler in België/Luxemburg verkopen. Zijn er mensen die hier misschien ervaring in hebben, en mij wellicht advies geven?

Alvast dank.

 

Gr. Henk

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Technisch detail: Bij staking van de onderneming is de herinvesteringsreserve niet van toepassing, maar kan (mogelijk) wel de doorschuivingsregeling via te conserveren inkomen worden gebruikt. Die is gebaseerd op de herinvesteringsreserve, maar met wat aanpassingen (bijvoorbeeld: de herinvesteringstermijn is geen 3 jaar, maar 12 maanden). Om hiervan gebruik te kunnen maken, zal de nieuwe onderneming (net als de oude) in Nederland belastbare winst moeten genereren. Je moet dan dus ofwel een vaste inrichting in Nederland hebben (waartoe de vervangende investeringen behoren) of de onderneming zelf moet in Nederland zijn gevestigd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.