• 0

Beschikking verkeersovertreding in zakelijke auto, hoe betalen en boeken?

Ik heb een Beschikking ontvangen van het CJIB voor het parkeren op een parkeerplaats voor vergunninghouders zonder parkeervergunning. De Beschikking is gericht aan mijn BV omdat de auto ook op mijn BV staat.

Moet ik deze Beschikking privé betalen of mag het ook zakelijk?

Indien het laatste, waar boek ik deze betaling en is het aftrekbaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op internet vond ik dit:

Parkeerboetes

Een aantal boetes kan fiscaal overigens wél worden afgetrokken, zoals bijvoorbeeld gangbare parkeerboetes. Die worden immers niet door de Rijksoverheid opgelegd, maar betreffen een gemeentelijke naheffing. Let wel: de kosten voor het opleggen van een dergelijke naheffingsaanslag zijn weer niet aftrekbaar. Deze kosten staan afzonderlijk op het aanslagbiljet.

Parkeerboetes echter die door justitie worden opgelegd – bijvoorbeeld voor het parkeren op een fiets- of zebrapad – vallen weer wél onder de gangbare aftrekbeperking, ofwel: ze zijn niet aftrekbaar.

Bron: http://www.dezaak.nl/verkeersboetes:-wie-betaalt--1712088.html

Er staat geen datum bij, dus ik weet niet of dit verouderde informatie is.

 

Wat ik mij afvraag is of er een verschil is in een Beschikking en een Naheffingsaanslag. Op mijn brief van het CJIB staat Beschikking. Er wordt nergens gesproken over parkeerbelasting. Wel over sanctie en administratiekosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het ligt iets gecompliceerder als Robin aangeeft, zijn uitleg hoort bij ondernemers voor de inkomstenbelasting, voor een bv zijn de regels iets complexer omdat ook de regels van de loonbelastingheffing om de hoek komen kijken.

 

Voor een BV werkt het als volgt.

1. Je mag de boete voor rekening van de BV nemen en als kosten vermelden in de commerciele jaarcijfers.

2. Voor de vennootschapsbelasting is het een niet aftrekbare boete en moeten de kosten van (verkeers)boetes weer uit de fiscale winst gehaald worden (waardoor de fiscale winst dus hoger word als de commerciele winst)

3. Voor de loonbelasting moet een boete die toegerekend kan worden aan (het gedrag van) de werknemer zelf, maar niet verhaald word op de werknemer (een DGA is ook werknemer) als belast loon worden aangemerkt. Bij een parkeerboete is sprake van verwijtbaarheid van de werknemer.

 

Kortom, je mag de boete zakelijk betalen, maar vaak is het boekhoudkundig simpeler om het door te belasten naar prive (dat is althans mijn mening) omdat je nogal wat extra administratieve rompslomp hebt van de verwerking ervan en vooral als je de correctie bij de loonbelasting zou vergeten kan dat bij een controle met naheffingen uiteindelijk duurder uitpakken als zelf betalen.

 

 

Edit: het verschil tussen een beschikking en een naheffingsaanslag is dat in veel gemeentes de parkeergelden in de vorm van een belasting worden geheven een overtreding van het parkeerbeleid is dan een overtreding van de belasting wet die leid tot een naheffingsaanslag.

 

Bij een beschikking is er sprake van een verkeersovertreding op basis van een overtreding van de wet, bijvoorbeeld het parkeren op de stoep of parkeren bij een parkeerverbod.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gebeurt niet vaak gelukkig, maar wanneer ik per ongeluk toch een bekeuring krijg dan ontvangt mijn BV (eigenaar van de auto) een acceptgiro.

Dan betaalt mijn BV uiteraard de bekeuring die aan dezelfde BV opgelegd is. Deze betaling gaat dan gewoon in mijn (DGA) rekening-courant, dus persoonlijk ‘draai ik er voor op’.

 

Heel simpel, het is gewoon een boeking.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.