• 0

BTW en levering buiten EU

Hallo,

Een potentiele klant uit Zwitserland vroeg ons om hun bestelling af te leveren in Frankrijk (zij zitten in Zwitserland, maar in de buurt van het afleveradres in Frankrijk) waar zij zelf de bestelling op halen en de factuur te richten aan Zwitserland, zonder BTW. Ik heb aangegeven dat dat niet mogelijk is en wij in dat geval gewoon BTW in rekening moeten brengen, zodra wij van hen de bewijsstukken hebben ontvangen dat de producten de EU hebben verlaten wij de BTW achteraf zouden kunnen crediteren.

Hierna gaven ze aan een bestelling te willen plaatsen (deze zal uit 1 grote doos bestaan) die we via de normale pakketpost (postkantoor) zouden moeten versturen naar hun winkel in Zwitserland. Ze vragen om een factuur zonder BTW omdat de postbezorging de zwitserse BTW zal innen bij aflevering ('the post will collect from us the Swiss VAT at time of delivery against border docs.')

We hebben nog niet eerder te maken gehad met leveringen buiten de EU, en weten niet goed hoe we hier mee om moeten gaan. Volgens mij moeten we, om zeker te zijn niet de fout in te gaan, in eerste instantie nog altijd de BTW factureren.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen!

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Mirrie,

Nee je mag zonder BTW versturen naar Zwitserland. Wel moet je een douane verklaring/formullier CN23 van PostNL invullen. Samen met de factuur, het verzendbewijs en het betaalbewijs is dit voldoende bewijs om de export naar een niet EU land aan te kunnen tonen.

http://www.postnl.nl/voorthuis/images/CN23_P2407_tcm213-592046.pdf

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

wij in dat geval gewoon BTW in rekening moeten brengen, zodra wij van hen de bewijsstukken hebben ontvangen dat de producten de EU hebben verlaten wij de BTW achteraf zouden kunnen crediteren.

Over het algemeen moet je hier erg voorzichtig mee zijn, de klant heeft dan al een factuur met BTW en zou deze kunnen gebruiken om deze als voobelasting af te trekken. Volgens de belastingdienst moet de opsteller van de factuur "het gevaar voor verlies van belastinginkomsten tijdig en volledig uitschakelen", dus aan kunnen tonen dat de originele factuur niet gebruikt is/gaat worden om BTW af te trekken. Zie verder het Besluit van 12 februari 2009, nr. CPP2009/263M

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Een klant van mij hier in Duitsland doet hetzelfde.

Je kan een factuur uitschrijven voor een Zwitsers bedrijf (dus zonder BTW) en het pakket naar een adres in Frankrijk versturen.

Hier in Duitsland moet er dan op de factuur staan:

"Steuerfreie Ausfuhr in Drittland nach § 4 Nr. 1a in Verbindung mit § 6 Umsatsz Steuergesetz".

De Zwitser haalt het pakket op op het adres in Duitsland, gaat naar de grens, meldt het aan bij de Duitse douane, krijgt een stempel op de rekening (als bewijs dat het uitgevoerd is) en stuurt een kopie naar de leverancier. Dat is hier in Duitsland voldoende om te bewijzen dat het uitgevoerd is uit de EU.

Ik denk dat dat wel Europees geregeld is. Je zult dan alleen moeten uitvinden welke §§ je voor de Franse douane moet hebben.

En ...... je moet je klant wel kunnen vertrouwen dat hij het ook zo doet.

Groet

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Als de factuur aan een zwitser wordt gestuurd dan kan die niet eea als voorbelasting aftrekken?

Een Zwitsers bedrijf zal inderdaad de betaalde BTW niet kunnen aftrekken als voorbelasting maar wel een verzoek kunnen doen om de BTW terug te vragen, netto resultaat is dus hetzelfde.

BTW factureren en later crediteren komt nog wel eens voor bij bedrijven die EXW leveren, is niet bepaald een best practice.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar