• 0

Onwenselijk dat naam gevonden wordt

Goedemiddag

 

Ik kom binnenvallen met een mischien wel vreemde vraag.

Vanuit een eenmanszaak wil ik samen met een vriend een gezamelijke onderneming opstarten, een LLP.

Nu is het probleem, vanuit zijn werkzaamheden bij een andere werkgever is het niet handig als zijn naam gevonden kan worden op het internet.

 

Nu weet ik dat als je een LLp opricht beider namen gewoon te googellen zijn, inc. adresgegevens.

Is het mogelijk om onder een pseudoniem een llp aanvraag te doen, dus dat de officiele naam en gegevens wel geregistreerd staan maar dat op de vermelding op internet een andere naam staat?

Of..andere optie dat zijn initialen niet zijn echte initialen zijn maar zijn achternaam wel de officiele achternaam?

Hij heeft namelijk wel redelijk herkenbare initialen :-)

 

Of heeft iemand een idee voor een andere Constructie? waarbij wij beide evenveel eigenaar zijn, maar zijn naam niet op de voorgrond hoeft te staan?

 

Hoop dat mijn vraag duidelijk is

Dank jullie wel

 

Groeten van Karin

.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Of heeft iemand een idee voor een andere Constructie? waarbij wij beide evenveel eigenaar zijn, maar zijn naam niet op de voorgrond hoeft te staan?

 

Een BV, waarin alleen jij als bestuurder ingeschreven staat. Jouw mede aandeelhouder staat dan alleen in het aandeelhoudersregister geregistreerd (dat is wel op te vragen bij de KvK, maar de naam is verder niet vindbaar geregistreerd)

 

Uiteraard vervallen dan wel de voordelen van de personenvennootschap...but there ain't no such thing as a free lunch

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ik ga me eerst eens verdiepen in de cv, zijn tot zover bezig geweest met verdiepen in bv, eenmanszaak, llp etc

Maar de cv is nieuw, maar wat ik er nu even over lees zou het de oplossing kunnen zijn.

 

Bedankt tot zover !

Groetjes van Karin

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Karin,

 

De LLP heeft als voordeel boven de CV of VOF dat zij geen hoofdelijke aansprakelijkheid kent van de 'vennoten'. Dit kan voor jou een reden zijn om deze rechtsvorm toch te overwegen. De namen van de 'vennoten' zijn bovendien niet zonder meer te googelen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de gegevens van bestuurders in een LTD. Om de gegevens van de partners in de LLP te achterhalen zal men toch een uittreksel moeten bestellen bij de Kamer van Koophandel in Engeland of Nederland.

 

De door de adviseurs genoemde CV kent wèl hoofdelijke aansprakelijkheid van de beherend vennoot en de "ondernemende" stille vennoot. De gegevens van de stille vennoot worden, zoals reeds opgemerkt, niet weergegeven in enig openbaar register.

 

Groet,

Ari

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel, wij hebben besloten voor een ltd te gaan, waarin hij een onzichtbare vennoot gaat worden.

De keuze Ltd ivm geen hoofdelijke aansprakelijkheid en in tegenstelling tot een llp kan hij onzichtbaar blijven.Hij word ook niet geregistreerd bij d ekvk met naam.

Bedankt voor de tips het meedenken allemaal

 

Link naar reactie
  • 0

Karin, zonder betweterig te willen doen, vraag ik me wel af of dat de juiste keuze is.

 

Straks ga je naar de bank en die vragen dat je aantoont wie de UBO's (ultimate beneficial owners) zijn van de LTD. Als je dat niet kunt aantonen dan wordt er geen rekening geopend. Niet eens een betaalrekening. En sommige banken sluiten LTD's sowieso uit als klant.

 

Vervolgens heb je hiermee gekozen voor rechtspersoonlijkheid. Je onderneming komt terecht in de sfeer van de vennootschapsbelasting, dividendbelasting en het verplichte DGA-loon á minimaal 43.000 PER vennoot. Ga je de fiscus wel vertellen wie de andere aandeelhouder in de LTD is? Heb je enig idee wat daar bij komt kijken qua verplichtingen naar de fiscus?

 

Je hebt geen recht meer op aftrekposten in de IB-sfeer zoals de zelfstandigenaftrek en de MKB winstvrijstelling.

 

Ook zakendoen vanuit een LTD kan soms op weerstand stuiten. Onbekend maakt onbemind en dus zullen er andere ondernemers zijn die sceptisch zijn of geen zaken willen doen omdat je een LTD hebt.

 

En tot slot, als je het dan toch zou doen, kies je voor 1 LTD of ga je ook werken met holding LTD's (een voor ieder) die de aandelen houden in de werk-LTD?

 

Het voordeel van de beperking van aansprakelijkheid met een LTD kan een argument zijn, maar stel dat de winst van de LTD voor salarissen rond de € 100.000 ligt dan betaal je met een LTD al snel zo'n 5.000 netto meer belasting.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Mijn persoonlijke voorkeur zou in jouw situatie ook uitgaan naar de CV. De "stille" vennoot zal hoofdelijk aansprakelijk zijn als hij zich naar buiten (naar bijvoorbeeld bank/klanten) als vennoot presenteert. Normaal gesproken wordt dit gezien als een nadeel, maar in jouw geval is dat denk ik zelfs gewenst.

 

De stille vennoot kan in dit geval zelf kiezen naar wie hij zich wel en naar wie hij zich niet als zijnde vennoot presenteert, waardoor hij enigszins incognito blijft.

 

Groeten Thomas

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.