• 0

Kortstondige lening voor BTW druk starters

Sorry, ik blijf maar vragen (ik wou dat ik ook eens kon helpen :-\)

 

Maar ik van horen zeggen dat banken kortstondig extra krediet leveren i.v.m. de BTW over de opstartkosten. Dit omdat dit bij de eerste BTW opgaaf weer gelijk afbetaald kan worden. En dus loopt de bank hier vrijwel geen risico over.

 

Hoe heet dit extra krediet? En gebeurt vandaag de dag nog steeds?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

je zou je moeten afvragen of je zaak levensvatbaar is als je al over de 19% van de opstartkosten een financiering nodig hebt. kijk nog eens goed naar je liquiditeitsbegroting. die heb je toch al nodig, ook als je naar de bank gaat. daarnaast zal een bank altijd veel zekerheden eisen. echter, de belastingdienst komt altijd eerst, dus je hebt eeen aanvullend onderpand nodig, iets dat je waarschijnlijk niet hebt.

 

als je iets meer vertelt over het hoe en wat, kunnen we wellicht nog iets creatiefs verzinnen.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik ben onduidelijk geweest. Ik bedoel niet de normale aanloopkosten zoals notariskosten enzo.

 

Nee ik bedoel een grote investering in vaste activa die ik noodzakelijk moet maken wil ik aan mijn bedrijfsactiviteiten kunnen beginnen. Dit betekend zo'n 70.000,- euro aan BTW dat ik het eerste kwartaal moet betalen, en in het 2e kwartaal weer terug krijg.

Ik krijg de rest goed gefinancierd, maar zo'n extra piek in mijn vermogensbehoefte is misschien net iets te veel van het goede.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben onduidelijk geweest. Ik bedoel niet de normale aanloopkosten zoals notariskosten enzo.

 

Nee ik bedoel een grote investering in vaste activa die ik noodzakelijk moet maken wil ik aan mijn bedrijfsactiviteiten kunnen beginnen. Dit betekend zo'n 70.000,- euro aan BTW dat ik het eerste kwartaal moet betalen, en in het 2e kwartaal weer terug krijg.

Ik krijg de rest goed gefinancierd, maar zo'n extra piek in mijn vermogensbehoefte is misschien net iets te veel van het goede.

 

Dat is helemaal niet nodig. Je ontvangt de factuur aan het eind van kwartaal 4, je dient snel je teruggave in. De belastingdienst betaald vrij vlot en je eigen factuur betaal je wat later. Voordat je moet overmaken heb je het geld van de belastingdienst al binnen.

 

Voor grote facteren die je uitstuurd, wacht je ook tot het kwartaal net begonnen is. Dan heb je de BTW al binnen voor je hem moet overmaken. Met een beetje schipperen kom je een heel eind.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kun je met tactisch timen een heel eind komen, maar dan moet dat praktisch wel haalbaar zijn. Als je de investering in januari moet doen, kun je erop rekenen dat je de rekening toch echt eerder dan half april voldaan moet hebben. In die situatie zou je wel met de leverancier kunnen bespreken te betalen in 2 termijnen, 1 grote bij levering en een kleine zodra je de btw over de eerste hebt terugontvangen. Je leverancier kan het dan zo uitkienen dat de tweede termijn samenvalt met het moment dat ze de btw moeten afdragen. Bij een mega-order lijkt me zoiets wel bespreekbaar?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.