• 0

voorraad in je administratie

Hola!

 

Ik ben 10 maanden geleden samen iemand een vof begonnen. We importeren wijn uit spanje en proberen

dat hier in nederland te verkopen. Nu doe ik de boekhouding. De voorraad hou ik bij in een excel bestand.

 

Nu is het zo dat we zojuist weer een grote lading wijn hebben gekocht. Dit administreer ik onder grootboekrekening

7000 inkoop wijn. Maar als je nu de jaarrekening zou opmaken lijkt het alsof we erg veel verlies geleden hebben. Dit

komt natuurlijk omdat de inkoop wijn een grote kosten post is, en deze wijn nog niet verkocht is.

 

Is this the way to go? Of moet je toch op 1 of andere manier de voorraad die je hebt in je administratie

verwerken? Zo ja..ook graag wat tips hoe dit het makkelijkste kan :)

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op 31 december moet je de wijnvoorraad controleren en die voorraad moet je dan naar de balans brengen.

 

Je moet dus op je balans ook een rekening voorraad gaan aanmaken. en als je weet wat je voorraad is moet je de waarde daarvan crediteren op de rekening 7000 inkopen en debiteren /activeren op de voorraad rekening van de balans (zal wel iets van rekening 3000 zijn ofzo, dat ligt aan je rekeningschema)

 

het is verder prima om gedurende het jaar de inkopen op de rekening 7000 te boeken en 1x per jaar de werkelijke voorraad te bepalen en te zorgen dat dat bedrag op de balans komst te staan per 31-12

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

In principe is het eigenlijk naar mijn idee niet de bedoeling om direct al je inkopen in je kosten op te nemen. Je hebt ze immers nog niet verkocht en het is beter om bij elke verkoop je inslagkosten (inkoop) ook weer te geven. Dit geeft een beter beeld. Uiteraard moet je dan wel een voorraadadministratie gaan bijhouden en ook je kosten bij elke verkoop boeken.

 

De oplossing die hiervoor werd gegeven werkt ook wel om de kosten die je geboekt hebt te activeren naar je balans. Maar beter is om gewoon een voorraadadministratie te gaan voeren en je inslag bij elke verkoop te boeken. Meer werk maar wel accurater.

Link naar reactie
  • 0

Beste JvdP,

 

Om te beginnen, welkom op HL.

 

De beschreven methode om 1x per jaar, bij voorkeur na een voorraadtelling je voorraad(mutatie) van een jaar in te boeken, is gewoon een algemeen geaccepteerde methode. Voor grotere bedrijven met wat meer geautomatiseerde processen en behoefte aan accurate tussentijdse rapportages heb je zeker gelijk, daar moet je gewoon elke voorraadmutatie apart vastleggen, voor kleine(re) ondernemingen schiet het per transactie vastleggen van de voorraad mutatie vaak zijn doel voorbij en word (fiscaal gezien) ook helemaal niet van je verwacht dat je een zo gedetailleerde voorraadadministratie bijhoud.

 

Een goede administratie is van groot belang voor elke onderneming, maar je moet oppassen dat het ook geen geschiedenisroman word waar elke gebeurtenis tot in detail beschreven word. Het blijft het vinden van de balans tussen het minimaal vereiste en je eigen informatiebehoefte gedurende het jaar.

 

 

Link naar reactie
  • -1

Er zijn ook programma's die het mogelijk maken dat je zonder een lastige voorraadadministratie zowel de kostprijs als de voorraadwaarde bij kan houden.

 

Zo heeft Kleisteen in ieder geval de mogelijkheid om een opbrengstrekening in te richten dat bij een boeking daarop automatisch een kostprijs boeking plaatsvind met de door jou vooraf gekozen percentage.

 

De inkopen boek je dan op voorraad en aan het eind van het jaar kun je de voorraadwaarde eventueel corrigeren.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Goed om hier welkom te zijn :)

 

Niets is zo fraude gevoelig als voorraad. Vandaar mijn insteek om wel een voorraad administratie te voeren. Uiteraard wel geautomatiseerd anders is het inderdaad niet te doen. De grote bedrijven zullen dit voor het grootste deel toepassen en maar weinig MKB bedrijven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja Hermes, daar was geen onderzoek voor nodig hoor.. als moderator was het mij ook al een aantal keer opgevallen dat je in vrijwel al je reacties de naam van het softwarepakket noemt die je zelf ook gebruikt. Je loopt lang genoeg mee op Higerlevel om te weten hoe de hazen lopen, ook als het gaat om zelfpromotie, je zit continue op de rand van het toelaatbare wat zelfpromotie betreft, beperk je gewoon tot een de inhoudelijk op de vraag dat doet jou veel meer recht aan jou kennis en ervaring als het doosje clichés dat je nu in dit topic hebt leeggeschud omdat je dan de naam van het product van jou keuze weer eens kan noemen. Want zo is het ook bij mij overgekomen..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Prima,

 

Volgens mij is de site oa bedoeld om (potentiële) ondernemers te helpen bij vragen die er zijn.

Als je daar op antwoord doe je dat uit je eigen referentiekader (want alles wat je met google vind heeft de ander ook al gevonden, vandaar dat ze ook op deze site komen).

 

Mijn referentiekader is wellicht beperkt, maar dat is die van iedereen. Op dit moment werk ik actief met 3 verschillende boekhoudpakketten, in het verleden heb ik ook ervaring opgedaan met anderen.

Echter ik ben geen eigenaar van welk pakket dan ook.

 

Het wil toevallig zo zijn dat ik daar op dit moment veel kennis van heb. Ik dwing mensen niets, nog verdien ik er iets aan. De mogelijkheid welke ik vermeld heb, is een naar mijn mening een handige optie die te weinig pakketten aanbieden en die naar mijn mening wel degelijk relevant kan zijn voor deze topic.

 

Werk je met een pakket die deze mogelijkheid niet aanbiedt? Geen probleem toch, wellicht kun je vragen of ze dat alsnog willen doen. Elk softwarebedrijf blijft in beweging.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij raken de laatste posts verwijderd van het topic.

 

Als ik als nieuwe member zo vrij mag zijn in deze discussie. Centraal moet naar mijn idee staan de inhoudelijke vraag en de boekhoudkundige en bv. IT gerelateerde oplossing. Welk merk/ pakket/ bedrijfskeuze is dan ook niet relevant. Of er moet echt een specifiek topic over zijn, dat is anders.

 

Wel goed om te lezen dat dit forum leeft :)

Link naar reactie
  • 0

In reactie op de inhoudelijke vraag lijkt het me nog belangrijker om liquiditeit en verkoopdoelstellingen (omzet per wijn) te monitoren, zodat je met behoud van enige flexibiliteit kunt bijkopen of aan andere verplichtingen kunt voldoen door het jaar heen. Hoeveel verschillende soorten wijn verkopen jullie dat je denkt aan een IT-oplossing? Met Excel kan heel veel. Voorraad kun je toch waarderen op inkoopprijs, als je gangbare wijnen verkoopt?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Niet echt mijn ding, boekhouding, maar ik lees wat dingen die me wat vreemd voorkomen... "Maar beter is om gewoon een voorraadadministratie te gaan voeren en je inslag bij elke verkoop te boeken." Als je in Nederland wijn in opslag het dan heb je toch al een door de belastingdienst/douane goedgekeurde (en gecontroleerde) voorraadadministratie vanwege je AGP-vergunning????

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.