• 0

Boekenonderzoek, paar vraagjes

Hey iedereen,

 

Ik ben een student informatica die zich vorig jaar oktober bij de KVK heeft ingeschreven.

 

Vorige week kreeg ik ineens een telefoontje van de belastingdienst die graag even wou langs komen, in de eerste instantie dacht ik dat dit het zogenaamde starters gesprek was, vandaag kreeg ik de brief binnen en nu blijkt dat dit een boekenonderzoek is om de aanvaardbaarheid van de aangiften omzetbelasting 1 januari 2013 t/m 31 december 2013 vast te stellen is.

 

Ook staat er letterlijk:

 

"Het onderzoek is beperkt tot het volgende element van de aangiften: de toepassing van de kleine-ondernemersregeling"

 

Van maart tot september dit jaar heb ik thuis gezeten en voornamelijk aan mijn eigen projecten gewerkt en een beetje voor een klant. Mijn totale omzet over 2013 is maar een paar duizend euro en mijn winst nog onder de 1000 euro.

Voor de KOR moet ik 1200 uur in een kalender jaar aan mijn bedrijfje besteden, ik heb nooit een urenregistratie bijgehouden puur omdat ik een aantal maanden thuis heb gezeten en verder geen werk en school had. Dit is misschien achteraf niet de verstandigste keus geweest.

 

Totaal heb ik dit jaar 0 euro BTW betaald en ongeveer 400 euro teruggevraagd, zijn allemaal geen spannende bedragen dus.

 

Ik heb al mijn inkomsten en uitgaven bijgehouden in Acumulus, is dit genoeg om te laten zien of moet ik nog meer gereed hebben?

In de brief staat ook dat ik agenda's en afsprakenboeken gereed moet hebben, die heb ik dus niet.

 

Nog een puntje dat mij opviel: "Bij het onderzoek kan ook informatie worden verzameld in het kader van de belastingheffing bij derden." Kan dit te maken hebben met het feit dat de enigste grote klant van mij failliet is gegaan? Ik weet dat die man het niet altijd even netjes in orde had bij de belastingdienst namelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ruben zegt klopt.

 

Als jij een controle voor de btw krijgt heb je niks te maken met een urencriterium.

Dus ofwel heb je de brief niet goed begrepen of je hebt zelf verbanden gelegd die er niet zijn..

 

Een agenda of afsprakenboek hoort gewoon tot je administratie, er kan bijvoorbeeld ook een verband gelegd worden met de dagen dat je bij klanten was en wanneer je je btw gefactureerd hebt. Als je geen agenda hebt verzamel je gewoon zoveel mogelijk andere stukken waaruit blijkt wanneer je ergens was e-mails bijvoorbeeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

prima, wat je niet heb kun je ook niet laten zien is nogal simpel.. een controle begint toch meestal met een soort kennismakingsgesprek, daarin komt vanzelf aan de orde hoe je werkt en ik neem aan dat de inspecteur dan ook best de logica inziet van het ontbreken.

 

zo'n brief is vooral bedoeld om je te helpen bij het voorbereiden van de controle.. ook die opmerking over informatie verzamelen over belastingheffing bij derden is redelijk standaard, daar hoeft geen speciale aanleiding voor te zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een puntje dat mij opviel: "Bij het onderzoek kan ook informatie worden verzameld in het kader van de belastingheffing bij derden." Kan dit te maken hebben met het feit dat de enigste grote klant van mij failliet is gegaan? Ik weet dat die man het niet altijd even netjes in orde had bij de belastingdienst namelijk.

 

Ze kunnen gaan controleren of de BTW die jij in rekening hebt gebracht of hebt betaald, overeenkomt met de BTW die anderen in rekening hebben gebracht of betaald. Dat een klant van jou failliet is gegaan is niet relevant en niet jouw probleem. Als jouw boekhouding maar in orde is, en overal fakturen van hebt met de BTW duidelijk gespecificeerd en dat alles ook precies zo in jouw boekhouding staat.

 

Groet,

 

René

Link naar reactie
  • 0

Ook staat er letterlijk:

 

"Het onderzoek is beperkt tot het volgende element van de aangiften: de toepassing van de kleine-ondernemersregeling"

Het gaat toch om het bovenstaande ::) .

 

Totaal heb ik dit jaar 0 euro BTW betaald en ongeveer 400 euro teruggevraagd, zijn allemaal geen spannende bedragen dus.

 

Dit klopt dus al niet met de toepassing van KOR.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Totaal heb ik dit jaar 0 euro BTW betaald en ongeveer 400 euro teruggevraagd, zijn allemaal geen spannende bedragen dus.

 

Dit klopt dus al niet met de toepassing van KOR.

 

 

Tenzij die natuurlijk dat als bedrag als voorbelasting had. Dan mag je wel in de min komem toch?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gesprek uiteindelijk gehad, ik had inderdaad de KOR verkeerd toegepast. Ik mag nu alles corrigeren bij de aangifte van het 4de kwartaal en eventueel teveel ontvangen geld moet ik dan terug betalen.

Het viel allemaal wel reuze mee en het bleek geween een stomme fout van mij te zijn, ik heb nu een telefoonnummer en email adres van die man en bij de volgende aangifte kijkt hij eerst even of ik het nu wel goed heb gedaan voordat ik het definitief verstuur.

Link naar reactie
  • 0

Het viel allemaal wel reuze mee en het bleek geween een stomme fout van mij te zijn, ik heb nu een telefoonnummer en email adres van die man en bij de volgende aangifte kijkt hij eerst even of ik het nu wel goed heb gedaan voordat ik het definitief verstuur.

 

Nou, dat heb je goed voor elkaar. Service verkrijgen van de belastingdienst ;).

Link naar reactie
  • 0

Hij zei zelf dat hij meer een adviseur was. Echt onderzoek heb ik ook niet gehad, ik heb even laten zien hoe ik mijn administratie (tegenwoordig) doe. Dat vond die er allemaal keurig uitzien. Toen hebben we even gesproken over de KOR en wat ik fout heb gedaan en na 40 minuten ging die weer weg.

 

Ik ben in elk geval blij dat het zo makkelijk ging :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.