• 0

Hoe ga ik (in goed overleg) van VOF naar eenmanszaak?

Hallo

 

Wie kan mij helpen.

 

Eind 2012 is onze vof gestopt bij de kvk.

Ik ben toen doorgegaan als eenmanszaak.

Na goed overleg neem ik alles over uit de vof.

 

Hoe moet dit boekhoudkundig afgehandeld worden?

Eerst staken of kan dit anders.

 

In de aangifte ib, moet dit dan worden aangegeven als 2 ondernemingen? Heb ik dan ook recht op stakingsaftrek?

 

Mvg Luuk

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi, welkom op HigherLevel!

 

Wat fijn dat jullie er in goed overleg uitgekomen zijn. Dat lees je hier wel eens anders. Goed bezig dus.

 

Belastingtechnisch: jij staakt wel een VOF, maar je stopt niet volledig met ondernemerschap in de inkomstenbelasting. Als er al sprake is van stakingswinst, heb jij geen recht op stakingsaftrek.

 

je voormalige compagnon, als hij/zij volledig stopt met ondernemen, zou wel aanspraak kunnen maken op stakingsaftrek, maar alleen voor zover er sprake is van stakingswinst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een opgebouwde FOR die vrijvalt, of een voorraad die voor 2.000 op de fiscale balans stond maar eigenlijk 8.000 waard was.

 

Als zulke zaken niet aan de orde zijn, is er geen sprake van stakingswinst, en ook niet van stakingsaftrek.

 

In de aangifte van 2012 is er gewoon één VOF. Er is vast ergens een vinkje waarin je kunt aangeven 'onderneming gestaakt of doorgeschoven'. Voor jou geldt het tweede, voor je ex-compagnon het eerste.

 

Als er een verschil was tussen de fiscale boekwaarde van activa/passiva en de werkelijke (commerciele) waarde, kun je twee dingen doen:

1. afrekenen, het verschil wordt bij de winst geteld.

2. doorschuiven. hier moet je voor kiezen, dit is niet de default.

 

Wat slim is, is uiteraard situatie-afhankelijk. Wat ook slim is, is iemand raadplegen die er verstand van heeft.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Zoals eerder omschreven is onze vof eind 2012 gestaakt.

Mijn aangifte inkomstenbelasting is nog niet ingediend, en ze vragen of ik dit snel wil doen.

 

Door laxheid is er na de staking niks gebeurd. We zijn alleen naar de kvk geweest.

Alle schulden en bezittingen mocht ik houden.

Mijn vennoot ging weer in loondienst.

 

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Via veel Googlen weet ik dat er voor de vof een stakingsbalans gemaakt moet worden.

 

Wat doe ik met de bezittingen ( bus), btw schuld, debiteuren, banksaldo en gereedschappen?

Moet ik dan een factuur vanaf de vof naar mijn eenmanszaak sturen?

Zo ja, de waarde van de bus dan bepalen tegen economische waarde en het verschil zien als boekwinst?

Of is dat een stille reserve, en moet dat niet op de winst en verliesrekening komen.

 

Hoe bereken ik de btw correctie van 2012?

Dit moet ook nog gebeuren.

De vof is opgeven op 01-10-2012.

Moet er tot die datum de verrekening plaats vinden?

En het laatste kwartaal voor mijn eenmanszaak?

 

Voor de vof hebben we gebruikt gemaakt van de kor.

Omdat we nu facturen gaan sturen van de vof naar mijn eenmanszaak wordt deze kor beïnvloed.

Mag dit?

 

Ik weet dat ik laat ben met de aangifte, en veel vragen heb maar met wat hulp moet het lukken.

 

Thanks,

 

Luuk

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah, kijk, je vermeldde in je eerste post niet dat je de VOF ergens halverwege het jaar opgeheven had, ik was uitgegaan van 31 december. Dat verandert de zaak iets, maar eigenlijk maar heel weinig. Ik verwijs voor het gemak terug naar wat ik al zei:

In de aangifte van 2012 is er gewoon één VOF. Er is vast ergens een vinkje waarin je kunt aangeven 'onderneming gestaakt of doorgeschoven'. Voor jou geldt het tweede, voor je ex-compagnon het eerste.

 

Als er een verschil was tussen de fiscale boekwaarde van activa/passiva en de werkelijke (commerciele) waarde, kun je twee dingen doen:

1. afrekenen, het verschil wordt bij de winst geteld.

2. doorschuiven. hier moet je voor kiezen, dit is niet de default.

 

Wat slim is, is uiteraard situatie-afhankelijk. Wat ook slim is, is iemand raadplegen die er verstand van heeft.

 

En daar voeg ik aan toe:

correctie: in jouw aangifte ib is er sprake van een VOF met stakingsdatum 1-10-2012, en een eenmanszaak met aanvangsdatum 1-10-2012.

 

Als je kiest voor optie 2 (geruisloos doorschuiven), gaat je eenmanszaak verder met de fiscale boekwaardes van de VOF, en hoef je dus ook niet te bepalen wat de waarde in het economisch verkeer van bezittingen en schulden was.

 

Je gaat hoe dan ook géén factuur van je VOF naar de eenmanszaak sturen, want de VOF verkoopt niks (toch? dat concludeer ik althans uit 'ik mocht alles houden, mijn vennoot ging weer in loondienst')

 

Ook voor de omzetbelasting (btw) zijn er twee ondernemingen in 2012, een VOF (t/m september) en een eenmanszaak (vanaf oktober). Afhankelijk van de cijfers zouden zij beiden gebruik kunnen maken van de KOR. (Let hier overigens wel op dat btw die verlegd is naar je afnemer wél meetelt in de KOR-berekening!)

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.