• 0

Open source modificeren - publiceren?

Open source kent vele licentietypen, de meest gebruikte is GNU.

Stel, ik installeer een open-source pakket en voeg een veldje toe aan database en interface. Voor installatie en modificatie vraag ik geld.

Hoe zit het dan met:

a). produktaansprakelijkheid

b). moet de gemodificeerde code gepubliceerd worden?

 

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Open source kent vele licentietypen, de meest gebruikte is GNU.

Stel, ik installeer een open-source pakket en voeg een veldje toe aan database en interface. Voor installatie en modificatie vraag ik geld.

Hoe zit het dan met:

a). produktaansprakelijkheid

b). moet de gemodificeerde code gepubliceerd worden?

 

 

a) hangt dat niet van je alg. voorwaarden af + de omschrijving in je offerte/facturen? Ik denk dat je wel safe zit als je dat goed opvangt in je alg. lev. voorwaarden + duidelijkheid naar je klant toe moet je uit de problemen houden.

 

b) hangt van de OS licentie af en ook van het systeem.... want wat als je CMS bijv opensource en modulair is en je een module schrijft? ;-) In zo'n geval kun je je module gewoon commercieel houden. Lees de licentie goed door, staat het allemaal in

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Publiceren is een groot woord. Voor zover ik begrijp moet je de sourcecodes van modificaties aan software onder de GPL aan je klant geven. Als er sprake is van een gecompileerd bestand dient dit dus los te gebeuren, maar als het bijvoorbeeld een php script is dan is dat meteen sourcecode.

 

Er zijn echter verschillende licenties, dus het kan in jouw geval anders liggen.

Link naar reactie
  • 0

Onder GNU gepubliceerde software mag nooit 'verkocht' worden. Extra diensten mogen uiteraard wel in rekening gebracht worden. Zo zijn er bijvoorbeeld veel bedrijven die geld verdienen met het implementeren van het opensource CMS-pakket Mambo (www.mamboserver.com). Diensten zijn dan hosten, installeren, op maat maken, etc.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt uiteraard wel geld vragen voor het modificeren, installeren of implementeren van dergelijke software.

 

Of je de software zoals je die download mag verkopen verschilt per licentie, er zijn er een aantal waarbij het gewoon mag, al lijkt me niet dat je daar klanten mee trekt. Als je modificaties uitvoert moet je natuurlijk wel goed oppassen of je die ergens zou moeten publiceren, of dat het voldoende is de source aan de klant te geven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.