• 0

Cessie of administratieve fout: openstaand krediet is weg maar wel incassobureau

Goedenavond,

 

In januari 2012 is mijn eenmanszaak failliet gegaan. In december 2012 werd mijn faillissement bij gebrek aan baten opgeheven. Enkele schulden bleven dus openstaan. Een van de schuldeisers was een bank. Bij hen had ik een flexibel krediet van 50K. In janauri van dit jaar kreeg ik een bankafschrift waarop de totale schuld nog debet stond vermeld. In februari kreeg ik een nieuw afschfrift, hierop stond dat mijn nieuwe saldo "nul" was en dat er geen termijnen meer openstonden. Ik kreeg het idee dat de bank mijn schuld had afgeboekt. Ik durfde echter niet te bellen....

 

Nu 9 maanden later krijg ik een brief van een incassoburo, die mij vragen het openstaande saldo van het ABN krediet te voldoen. Nu krijg ik helaas niemand meer te pakken bij het incassoburo. Ik heb de ABN echter wel gesproken en zei vertelden mij; uw flexibelkrediet bestaat niet meer. Het is in februari op afgesloten omdat het saldo op nul staat. Ik heb gevraagd of ze konden zien of mij krediet misschien verkocht was maar dat konden zij niet zien. Ze vertelden wel dat als het bij dat incasso buro zou liggen, dat zij dat normaliter wel zouden moeten zien maar dat was dus niet het geval.

 

Nu weet ik wel dat ik morgen uitsluitsel zal krijgen van het incassoburo maar ik zou graag nu toch al vaniemand willen horen wat hier gaande kan zijn? Een administratieve fout of heeft het incassoburo mijn schuld gekocht van de bank, een stille cessie?

 

Ik zie de antwoorden graag tegemoet.

 

Groet

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu 9 maanden later krijg ik een brief van een incassoburo,

 

Lindorff toevallig? Dat is dan gewoon het incassobureau van ABN Amro zelf, voorheen Solveon. Geen sprake van cessie imho, gewoon intern overgedragen voor actieve incasso.

 

Het krediet is inderdaad beëindigd en op 0 gezet; de flexibele kredietfaciliteit bestaat niet meer, is ingetrokken.

 

De vordering ter hoogte van het uitstaande krediet is er nog wel en die wordt nu teruggevorderd.

ABN Amro boekt niets af, ondergetekende en heel wat meer HL leden weten dat maar al te goed..helaas...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Het betreft inderdaad Lindorff.

 

Ik he zojuist telefonisch contact gehad net ABN en zei vertelden mij dat indien een vordering wordt overgedragen aan Lindorff, zij dit in hun systeem kunnen zien. In mijn geval konden ze niets zien dat er nog een vordering ligt bij Lindorff.

 

Volgens ABN bestaat de lening niet meer.

 

Hoe kan dat dan?

Link naar reactie
  • 0

Volgens ABN bestaat de lening niet meer.

 

Dat klopt, lijkt me . Het flexibele krediet bestaat niet meer, de faciliteit is stopgezet / beëindigd.

Wat resteert is de vordering van het openstaande saldo op het moment van het beëindigen van dat krediet.

 

zei vertelden mij dat indien een vordering wordt overgedragen aan Lindorff, zij dit in hun systeem kunnen zien

 

Mijn ervaring is dat je niet al te veel moet vertrouwen op dat soort telefonische opmerkingen. Laten ze het maar schriftelijk aan je bevestigen dat er geen vordering meer bestaat!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch vind ik het een vreemde zaak dat ik een bank afschrift ontvang waarop staat dat er geen openstaand saldo meer is, dat ABN mij telefonisch mededeelt dat het krediet niet meer bestaat, en dat Lindorff dan toch komt voor een openstaand saldo van een krediet....wat op " nul" staat en is beeindigd.... Tuurlijk weet ik dat ik de lening niet heb afbetaald maar hoe kan Lindorff een vordering hebben op een lening waarvan zwart op wit staat dat het openstaanse saldo 0,00 is en waarvan de bank zegt dat het niet meer bestaat...

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Ik zat destijds al bij speciaal beheer. In januari dit jaar kreeg ik een afschfrift met een saldo hoger dan oorspronkelijke credit, dit als gevolg van oplopende rent, het volgende afschfrift in februari, staat allea op 0,00 en tot op de dag van vandaag nooit meer iets venomen van ABN. Tot dat lindorff nu een brief stuurt en vrwijst naar dat krediet...Ik kan nu dus een kopie sturen van afschrift waarop staat dat saldo 0,00 is....en tevens zegt ABN, telefonisch weliswaar dat er op dat rekening nummer geen dossier ligt bij Lindorff en dat het krediet niet meer bestaat sinds februari dit jaar.... Nu realiseer ik me heel goed dat ik niets betaald heb maar als ik toch een afschrift kan overleggen waarop staat dat er geen openstaand saldo meer is, wat heeft Lindorff dan nog te eisen?

Link naar reactie
  • 0

En wat me overigens ook verbaasd is dat Lindorff in deze brief meteen een korting aanbied van 40% op de vordering, zonder enige contact of onderhandeling......Dat vind ik ook een beetje vreemd.... Of is dat gebruikelijk?

 

Het kan een bod zijn tegen finale kwijting. Maar dat lijkt me dan wel dat dat in de brief zal staan die erbij zit.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Krediet in behandeling bij Bijzonder Beheer. Faillissement januari 2012. Opgeheven bij gebrek aan baten.

 

Bank zal in deze situatie alle rekeningen incl. leningen op "nul" zetten, dat een afschrift daarvan wordt/werd verstuurd is niet gebruikelijk !

Dat de rekening door de bank op nul is gezet/als oninbaar is afgeboekt ,ontslaat je nog niet van de betalings verplichting !

 

dat is alleen het geval als er afspraken zijn gemaakt zoals bv betaling x bedrag tegen finale kwijting. Doordat het faillissement (eenmanszaak!) is opgeheven bij gebrek aan baten is er geen sprake van finale kwijting en kunnen crediteuren achteraf nog pogingen doen om hun vordering te verhalen.

 

Banken zullen hiervoor incassobureau's voor gebruiken.

 

Bij TS is dat Lindorff. Die weten ook wel dat direct na faillissement weinig te halen is. daarom dat ze een regeling voorstellen van X bedrag tegen finale kwijting. Als je dat via familie/vrienden kan ophoesten is het aan te raden om dat te accepteren ( of een ander bedrag). Doe je dat niet, of kan je dat niet, zal je regelmatig hiermee geconfronteerd worden. Mogelijk op in een later tijdstip indien de financiele polsstok uitgebreid is alles betaald zal moeten worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Allereerst dank voor jullie reacties.

 

Vandaag heb ik contact opgenomen met de bank

 

Ik heb hen gevraagd met er precies gebeurd is met het flexibel krediet daar er op het laatste bankafschrft wat ik ontvangen heb vermeld stond dat het saldo 0,00 was en er geen termijnen meer openstaan. Ik kreeg van hen het antwoord dat zij het intern hebben afgeboekt en het krediet hebben afgesloten. Ik vroeg vervolgens waarom ik een brief van een deurwaarder heb ontvNangen als mijn krediet is afgeboekt en ik zwart op wit heb staan dat het saldo 0,00 is? Ik kreeg als antwoord dat ze dat ook niet wisten....ik gaf nogmaals aan dat ik het vreemd vind dat mijn lening is afgeboekt door de bank en ik op papier heb staan dat er geen openstaand saldo meer heb en ik nooit van de bank een bericht heb ontvangen dat het openstaande saldo nog steeds " ergens geparkeerd staat? Wederom geen antwoord. Ik vroeg de medewerkster om haar naam zodat ik dat in mijn dossier kan vermelden maar zij weigerde dit te geven en zei letterlijk; u spreekt met de bank, mijn naam doet er niet toe, volgende keer spreekt u waarschijnlijk toch iemand anders. Ik vind het een zeer vreemde gang van zaken maar ik ben geen jurist of financieel expert.

 

Mijn vraag is nu; kan het incasso buro bij mij aankloppen voor een krediet waarvan ik kan aantonen dat het saldo op 0,00 staat en waarvan de bank zegt dat het is afgeboekt en zij op geen enkele andere wijze mij kenbaar hebben gemaakt dat ik het openstaande saldo alsnog moet voldoen. Uiteraard weet ik dat ik het niet heb afbetaald maar ik ben er in februari van uitgegaan dat de bank het heeft afgeboekt. Ik heb sinds het laatste afschrift van de bank ook helemaal niets meer van hen vernomen omtrent dit krediet en heb oprecht gedacht dat ze het hebben afgeboekt en daarmee kwijtgescholden.

 

Wat is nu eigenlijk mijn juridische positie in deze?Als ik het incasso buro een kopie stuur van het laatste afschriftje, dan kunnen zij toch niet veel meer lijkt mij? Hoe kan men verhaal halen op een afgeboekte, op nul staande, niet meer bestaand krediet?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat ik met een bank een krediet overeenkomst heb, snap ik heel goed dat ik een betalingsverplichting heb.

Wellicht ligt het aan mijn simpele gedachte maar op het moment dat ik negen maanden geleden een bank afschrift ontvang waarop staat dat het saldo op nul is en ik geen brief ontvang waarin staat dat de bank om administratieve het krediet op nul heeft gezet maar dat zij de vordering op mijn nog steeds aanhouden, dan had ik deze hele discussie nooit gestart. Dan had ik heel goed begrepen wat de situatie is. Ik ben hierin geen expert en zoek gewoon antwoorden op wat hier nu precies gebeurd. Als zelfs de bank mij niet kan zeggen wat er nu precies gaande is, hoe moet ik dat als leek dan allemaal weten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wie heb je vandaag dan gesproken? iemand van afdeling bijzonder beheer of heb je gewoon het algemene nummer gebeld?

 

mijn ervaring is namelijk dat als je bij bijzonder beheer zit dan heb je gewoon minimaal 2 of 3 namen van contactpersonen (verantwoordelijke en 1 of 2 assistenten) die jou dossier behandelen.

 

verder is het zo dat intern afboeken (waar het 0 afschrift op wijst) iets anders is als jou kwijtschelden. De enige manier waarop jij van een een krediet afkomt is een schikkingsvoorstel te accepteren tegen finale kwijting, zij hebben nu een voorstel gedaan. Daar moet over onderhandeld worden, als jij op dit moment geen aflossingscapaciteit hebt en ook geen som bijeen kan brengen van familie of vrienden, dan zullen ze het dossier weer een tijdje opzij leggen om het over jaar ofzo dan weer te gaan proberen. dat is in 2 zinnen hoe het werkt. Zolang je geen schikking tegen finale kwijting hebt zal dit grofweg een jaarlijks ritueel zijn voor soms wel 5 jaar voordat ze bereid zijn 100% kwijt te schelden.

 

Dat is heel grof in een paar zinnen mijn ervaring met afwikkeling van een krediet na faillisement dat door gebrek aan baten is geëindigd

Link naar reactie
  • 0

Heb ik je al eerder uitgelegd!

Bank boekt de vordering af ten laste van haar resultaat/voorziening, met gevolg dat jouw krediet op nul staat! Maar jou niet ontslaat van jouw verplichting.

 

Blijkbaar nog steeds niet het door jou gewenste antwoord, maar wel eentje uit een 30 jarige ervaring in het bancair financieren van ondernemers en ondernemingen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

Ik heb eerst de klanten service gesproken en zij hebben mij vervolgens doorverbonden met het verantwoordelijke kantoor. Daar sprak ik iemand die dus zei dat het is afgeboekt en het dossier voor hen is gesloten. Ik vroeg nog waarom ik niet op de hoogte ben gesteld waarom men mij niet heeft medegedeeld dat ondanks het bankafschriftje, de vordering gewoon nog openstaat. Ze gaf aan dat ze geen idee had en ze kon ook niet meer zien dat mijn dossier bijnhet incassoburo ligt..

 

Uit alle reacties snap ik inmiddels wel dat afboeken niet het zelfde is als kwijtschelden.....dat is mijn onwetendheid en daar probeer ik hier dus antwoorden op te krijgen.

 

Ik heb inassoburo inmiddels gesproken en zij hebben aangegeven bereid te zijn tot afkopen. Ik moet een voorstel doen wat goed onderbouwd is met betrekking tot mijn financiele mogelijkheden, inclusief bewijzen en dan hoop ik op een goede haalbare afloop

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marco,

 

Ik neem je antwoorden absoluut aan. En ben blij met je uitleg! Daarom stel ik hier mijn vragen. Als ik zeg dat ik het snap maar eigenlijk niet dat schiet ik er ook niets mee op dus vandaar dat ik de zelfde vraag misschien een paar keer vraag.

 

Nogmaals dank voor je tijd en input!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.