• 0

Auto: Afschrijving, BTW privegebruik (1D)

Hallo allemaal,

 

Ik heb een auto gekocht die ik zakelijk gebruik. De auto staat voor aanschafprijs op mijn balans en ik schrijf deze in 5 jaar af. Verder betaal ik elke maand bijtelling voor prive gebruik via mijn loonstrook bedrag is EUR 117 Netto per maand. Ik heb een BV.

Nu heb ik de volgende vragen.

 

- Welke afschrijvingstermijn moet ik van de belastingdienst gebruiken? Als dit anders is dan 5 jaar dan komt er een verschil tussen mijn commerciele winst en fiscale winst. Hier moet ik dan rekening meehouden bij het opstellen van mijn VBP aangifte.

- Dien ik in mijn December 2013 BTW aangifte box 1D in te vullen. Moet ik dus BTW privegebruik afdragen aan de fiscus.

- Kan ik in mijn auto blijven rijden als hij over 5 jaar bedrijfseconomisch volledig is afgeschreven? De balanswaarde is dan 0.

- Zo ja, mag ik dan nog wel mijn autokosten (benzine, onderhoud, verzekering, etc) te laste van mijn resultaat verwerken?

 

Dank voor het advies.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.) Welke afschrijvingstermijn moet ik van de belastingdienst gebruiken? Als dit anders is dan 5 jaar dan komt er een verschil tussen mijn commerciele winst en fiscale winst. Hier moet ik dan rekening meehouden bij het opstellen van mijn VBP aangifte.

2.) Dien ik in mijn December 2013 BTW aangifte box 1D in te vullen. Moet ik dus BTW privegebruik afdragen aan de fiscus.

3.) Kan ik in mijn auto blijven rijden als hij over 5 jaar bedrijfseconomisch volledig is afgeschreven? De balanswaarde is dan 0.

4.) Zo ja, mag ik dan nog wel mijn autokosten (benzine, onderhoud, verzekering, etc) te laste van mijn resultaat verwerken?

 

Genummerd, voor het gemak:

 

1.) 5 jaar, maar je moet wel rekening houden met de restwaarde (is niet nul).

2.) Corrigeer de voorbelasting (5b) voor het privégebruik. Moet je dan dus wel afdragen.

3.) Ja (natuurlijk!), maar de restwaarde is dus niet nul (kijk op Marktplaats of vraag het de dealer of zoiets).

4.) Ja.

 

 

Link naar reactie
  • 0

1. 5 jaar is de maximale afschrijivingstermijn die mag worden gehanteerd voor een bedrijfsmiddel. Afgezien van deze wettelijke begrenzing is het de ondernemer toegestaan om uit te gaan van de economische levensduur van de auto. Dat wil zeggen: voor welke periode verwacht u dat deze auto dienstbaar is aan de onderneming.

2. Zie post ander topic : 'Belangrijk is om op te merken dat woon-werk-verkeer tot het privégebruik wordt gerekend.

Hierboven zijn al goede opmerkingen gemaakt. Het is belangrijk om in te zien dat er twee methoden zijn om de btw-correcties toe te passen, een moeilijke en een makkelijke.

 

1. Men kan alle btw-kosten m.b.t. de auto terugvragen waartegenover een afdracht staat van 1.5% * catalogusprijs (incl. bpm). Dit is een vrij simpele methode die vrij prijzig kan uitpakken voor ondernemers met oldtimers. De goedkeuring kan overigens alleen worden toegepast indien uit de administratie niet is te herleiden hoeveel privégebruik er heeft plaatsgevonden (bijvoorbeeld indien er geen kilometeradministratie aanwezig is bij deonderneming). Let wel, de correctie d.m.v. een forfait wordt niet nogmaals gecorrigeerd voor privé/zakelijk-gebruik. Immers, het is een forfait.

 

óf

 

2. Moeilijke methode: men houdt een sluitende km-administratie bij, waarna de verhouding privé-zakelijk wordt berekend. Het zakelijke gedeelte van de btw-kosten kan worden teruggevraagd bij de belastingdienst. De belastingdienst verstaat onder een sluitende kilometeradministratie: een overzicht van alle autoritten met datum, bestemming, de reden van de rit, het aantal kilometers, en zelfs na iedere rit de kilometerstand.

'

3.'Voor het bepalen van de restwaarde kunt u overleggen met de leverancier van het bedrijfsmiddel. Deze kan meestal goed inschatten wat het bedrijfsmiddel na verloop van tijd nog waard is.', zie site belastingdienst.

4. Als u in een auto van uw onderneming rijdt, behoort de auto tot uw ondernemingsvermogen en dus niet tot uw privévermogen. De autokosten zijn dan voor rekening van uw onderneming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.