• 0

twijfel of concurrende bedrijven wel 'echte' bedrijven zijn..

Hallo,

 

Ik heb twee concurrerende bedrijven waarvan ik twijfel of het wel echt bedrijven zijn, Ik kan van hen geen KvK nummer, BTW nummer ed vinden.

 

Ik betwijfel dan ook of ze wel daadwerkelijk producten mogen verkopen aan consumenten.

 

Dit lijkt in mijn oogpunt op oneerlijke concurrentie. Kan iemand mij vertellen wat ik hiermee kan doen?

 

groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Marcel,

 

Welkom op het forum.

 

Oneerlijke concurrentie zal er altijd zijn. Je kunt er zelf weinig tegen doen. Op marktplaats zijn ook veel verkopers die net doen alsof het priveverkoop is (bijvoorbeeld elektronicaonderdelen die zogenaamd "over zijn na een eigen knutselprojectje", terwijl ze al jaren actief zijn en enorme hoeveelheden aanbieden) en goedkoper leveren dan officiele webshops. Waarschijnlijk omdat ze geen omzetbelasting en inkomstenbelasting betalen, maar dat is speculatie.

 

Verplaats je eens in de consument; je begrijpt dat die bij gelijke voorwaarden kiezen voor de goedkoopste optie. Als je echt last hebt van die bijklussende particulieren, dan moet je geen negatieve energie steken in het bestrijden daarvan. Beter kun je positieve energie steken in het zorgen dat jouw onderneming onderscheidend is en meerwaarde levert, zodat de consument met plezier bij jou koopt in plaats van bij de oneerlijke concurrentie. Wat kun jij, in de ogen van de consument, beter doen?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Eerst zelf een kleine bestelling plaatsen en je vermoeden bevestigen. Als blijkt dat het wel degelijk een bedrijf is maar dat geen btw-nummer, kvk-nr. etc. is aangevraagd dan contact opnemen met de belastingdiensttelefoon. Zij zullen vervolgens verder onderzoek verrichten. Ga niet zelf onderzoek verrichten, dat kost alleen maar tijd en energie die je in je onderneming moet stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Als je echt last hebt van die bijklussende particulieren, dan moet je geen negatieve energie steken in het bestrijden daarvan.

 

Dat hangt er natuurlijk vanaf. Als iemand langs die weg concurreert zonder btw af te dragen en dergelijke, dan zou je kunnen overwegen de belastingdienst daarvan op de hoogte te stellen.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of je deze 'bedrijven' erbij wilt lappen, als blijkt dat ze inderdaad niet helemaal kosjer zijn.

Je kunt het ook gewoon als gegeven aanvaarden en je lekker met je eigen, wél professionele, organisatie bezighouden.

In welke branche je ook actief bent, iedereen heeft last van beun de hazen die de spoeling dunner maken voor minder geld.

(Ok, neurochirurgen misschien wat minder ;)

Ik vind sjaggeraars opsporen werk voor de politie, belastingdienst en fiod, niet zozeer het werk van mede-ondernemers.

Wel als er acquisitiefraude/oplichting aan de hand is natuurlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou normaliter ook niet vooraan staan om ze te verlinken, maar als het een complete branche verziekt en er daardoor 'legaal' amper meer iets te verdienen valt moet je toch iets.

 

Overigens is niet gezegd dat particulieren per se iets verkeerd doen als ze bijvoorbeeld zaken verhandelen op marktplaats. Zonder BTW inkopen kunnen ze niet (binnen de EU), dus tegen ex-btw tarief verkopen lijkt me ook lastig. En ze kunnen het best als inkomsten uit overige bezigheden opvoeren als ze het naast iets in loondienst oid doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.